BLACK FRIDAY / Sfaturi de la Poliția Română, pentru a nu fi înșelați de magazine

330
BLACK FRIDAY / Sfaturi de la Poliția Română, pentru a nu fi înșelați de magazine - 74975673242823819062073463699114-1573119855.jpg

Articole recomandate

Zeci de români cad zilnic victime falselor oferte online. Comerțul pe internet este în creștere, la fel și numărul site-urilor care păcălesc cumpărătorii.


Din grabă sau neștiință, oamenii accesează pagini web care nu au suficiente elemente de siguranță.

Întodeauna când accesați o pagină de internet, în colțul din stânga sus trebuie să apară pictograma unui lacăt. Altfel, siteul nu este unul sigur, avertizează Poliția Română.

Oamenii legii au întocmit un ghid care să îi ferească pe consumatori de păcăleli în perioada reducerilor, mai ales cele promovate sub numele "Black Friday". 


Iată ghidul integral, postat de Poliția Română, pe Facebook


Cea mai grea parte a cumpărăturilor online este să te ridici din fața calculatorului ca să-ți iei cardul din portofel, zice o vorbă de pe net.

Și pentru ca mai e puțin până la #BlackFriday, când multă lume intră în febra promoțiilor...mai mult sau mai puțin reale, mai mult sau mai puțin sigure în ceea ce privește comerțul online, am întocmit un "scurt" ghid.

Un ghid de siguranță online...de ghidul celor mai bune oferte se ocupă alți influenceri cu linkuri afiliate...noi suntem influenceri de siguranță online (ne place să credem).

Unii spun că lumea nu prea citește texte lungi pe net...dacă nu mai ai chef de citit, dă scroll la ultima frază, acolo o să afli tot ce ai nevoie.

1. CONEXIUNEA LA INTERNET

Atunci când navigați pe web de pe dispozitivul dumneavoastră, asigurați-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS, unde pictograma unui lacăt îți spune că pagina accesată este securizată. Puteți verifica întotdeauna acest lucru la începutul adresei URL. Exemplu: https://www.politiaromana.ro/

2. COMERCIANȚII

Aveți încredere doar în magazinele oficiale de aplicații pentru mobil! Nu faceți niciodată click pe un link sau o anexă dintr-un e-mail sau SMS nesolicitat.

Verificați adresa de pe care v-a fost transmis mesajul. De multe ori aceasta provine de la un domeniu care nu are legătură cu acea companie.

Evitați operatorii economici care nu afișează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală) și care se rezumă la o simplă adresă de e-mail.

Este preferabil să cumpărați de la companii cunoscute sau cu care ați mai avut anterior contacte comerciale și despre care nu există comentarii negative ale altor clienți pe forumuri ori pe site-urile de evaluare a serviciilor.

Aveți grijă dacă accesați o pagină web care conține greșeli gramaticale, greșeli de ortografie sau cu rezoluție mică.

Dacă se cumpără bunuri de la persoane fizice, trebuie cerute documentele de proveniență a bunului respectiv (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat inițial produsul de la magazin) și certificatul de garanție emis de producător.

3. PLATA

Nu plătiți în avans bunurile comandate prin internet de la persoane necunoscute!

Folosiți un serviciu de curierat cu plata ramburs ce permite deschiderea coletului la primire. Plătiți pentru marfă după ce v-ați asigurat că ați primit ce ați comandat.

În cazul în care efectuați totuși plata online pentru diferite produse, fiți atenți când oferiți detaliile cardului de credit sau debit pe internet. Refuzați tranzacția dacă vi se cere codul PIN. Este normal să vi se ceară codul CVV (format din 3 sau 4 cifre, inscripționat pe card).

Este mai sigur să folosiți un card de debit dedicat tranzacțiilor on-line pe care să îl încărcați numai cu suma necesară achiziției.

Foarte important este să cunoașteți situația financiară de pe card, atât înainte de a efectua o tranzacție, dar și după. Este posibil ca uneori să vă fie încasată mai mult decât suma de pe factura, fără a va da seama de acest lucru.

4. PREȚUL REAL ȘI CALITATEA PRODUSELOR

Atunci când vreți să cumpărați un produs, informați-vă înainte! (chiar cu câteva luni înainte), despre prețul în magazin al acelui produs, dar și în mediul online, al mai multor comercianți (de regulă, aici nu ar trebui să fie adaosuri comerciale la fel ca în magazin).

O practică înșelătoare folosită de comercianți poate fi mărirea prețului la un produs înainte de perioada reducerilor, iar la final, clienții, deși cumpără la promoție, plătesc un preț mai mare decât cel inițial.

Pe internet există mai multe comparatoare de prețuri cu ajutorul cărora puteți vedea dacă alți comercianți au prețuri mai mici la același produs sau categorie de produse.

Verificați cu mare atenție prețul unui produs pe mai multe magazine sau chiar căutați istoricul de preț al acestuia!

Pot exista abateri de informare privind caracteristicile produsului, dar și cu privire la momentul încheierii contractelor.

Fiți la curent cu specificațiile unui produs! Citiți și review-urile!

În campaniile din mediul online pot să fie promovate produsele greu vandabile în magazine (fie din cauza calității materialelor din care acestea sunt confecționate, fie a specificațiilor tehnice foarte slabe), aspecte care nu pot fi verificate prin percepția simțurilor proprii, cumpărătorul aflându-se doar "sub protecția unui ecran al unui dispozitiv informatic" pe care îl accesează.

5. CONDIȚII DE CUMPĂRARE ȘI RETURNARE

Daca bunurile sunt expediate din străinătate, fiți atenți la taxele poștale și la alte costuri pe care comerciantul nu le afișează/calculează, cum ar fi taxe vamale sau TVA.

Verificați politica respectivei companii de returnare a bunurilor care nu vă plac sau asupra cărora v-ați răzgândit. Dacă vin din străinătate, s-ar putea ca taxa de returnare prin poștă să fie destul de mare.

Tipăriți la imprimantă comanda dumneavoastră, precum și clauzele și condițiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situația în care ar exista vreo problemă mai târziu.

ȚINE MINTE: Cea mai importantă verigă în lanțul siguranței online ești chiar tu, utilizatorul dispozitivului, abia apoi vin măsurile tehnice!

Îți plac aplicațiile gratuite? Dă-ne voie să te dezamăgim: unele dintre aceste aplicații nu sunt gratuite. În mediul online, dacă ceva e gratuit nu ești nici partener, nici cumpărător, nici simplu utilizator, ești marfa de pe raft...da, ești împachetat frumos și nici nu îți dai seama.

Nu se oferă nimic gratuit, fie ți se vizează datele, fie se vizează instalarea unui malware care ulterior să aibă alte efecte asupra sistemului.

Uită-te la aplicații și vezi că acolo oferi niște permisiuni. Ce nevoie are o aplicație să îți acceseze contactele dacă acea aplicație nu-ți folosește contactele în mod normal? Sau fotografiile sau alte date...printre care și cele de internet banking.

Am început cu o vorbă de pe net și terminăm cu una din popor: cine nu cască ochii, cască punga.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3974 secunde