Serialul "Epoleți de azur"

A scăpat în ultimul moment de linșaj! Pilot confundat cu un… extraterestru

7237
A scăpat în ultimul moment de linșaj! Pilot confundat cu un… extraterestru - aviatie1-1568571555.jpg
Episodul de astăzi al serialului "Epoleți de azur" îi este dedicat unei teribile întâmplări petrecute în data de 15 septembrie 1970, erou fiind un pilot al bazei de la Mihail Kogălniceanu, cât pe ce să fie linșat, confundat fiind cu un… extraterestru! 


La pregătirea pentru zborul de noapte din 15 septembrie 1970, ofițerul meteorolog a prezentat piloților situația meteorologică din zona aerodromului, regiunea Dobrogea și partea centrală și de est a țării, iar medicul unității le-a verificat starea de sănătate, tensiune și puls. Comandanții și instructorii au explicat în detaliu exercițiile de interceptare cu noile avioane MiG-21 M cu care fusese înzestrat regimentul. Mai erau prezenți în sala de pregătire inspectorii de zbor Ion Năstase, zis "Ciocotelu", și Nicolae Mandae, zis "Nae", veniți la Mihail Kogălniceanu din partea eșaloanelor superioare. Ei aveau rolul de a supraveghea și controla buna desfășurare a zborului. 


Locotenent-colonelul Iosif Rus, numit de curând comandant de regiment, și maiorul Nicolae Sascău, zis "Șișcă", au executat în acea seară cercetarea meteorologică cu un avion MiG-21 dublă comandă, "Șișcă" urmând apoi să conducă zborul. Au decolat și au zburat în raionul de zbor, pe înălțimi diferite, până la 10.000 metri, trecând prin toate cele nouă zone de lucru ale aerodromului. După o jumătate de oră de zbor, a urmat o trecere la verticala aerodromului la 100-150 metri înălțime și au intrat în tur de pistă pentru aterizare. Când au văzut avionul pe pantă, piloții și personalul de deservire a zborului s-au adunat în formație, în fața liniei de avioane. Cei doi piloți au venit în fața personalului și comandantul Iosif Rus le-a expus tuturor, în câteva cuvinte, situația meteorologică din zona aerodromului și a raionului de zbor, pe înălțimi. 
După acest "mic" raport, tehnicii de avion au trecut la pregătirea supersonicelor pentru misiuni, iar piloții au mers la sala de echipare situată în apropierea pistei. Echiparea nu era deloc o treabă simplă, mai ales că zborul se executa în stratosferă, la înălțimea de 13.000 metri. Maistrul militar Vasile Jurevschi, zus "Juju", tehnicul de la costume, împreună cu un militar în termen, ajuta pe fiecare pilot să se echipeze. 
La a treia ieșire, aproximativ după ora 22, a venit la echipare ultima serie de piloți. Printre ei era și un tânăr căpitan, Victor Bănuță, promoție 1960 a Școlii de aviație, un tip de statură potrivită, respectuos, sensibil și cu mult bun simț. 
În timp ce pilotul Victor Bănuță se echipa cu costumul de suprasarcină, tehnicienii coordonați de maiorul Vasile Rus pregăteau avionul pentru pornire. Au deschis cupola carlingii și au cuplat cablurile pentru pornire de la autospeciala cunoscută sub numele de "APA-4". 


"Ținta" și "Vânătorul" 
Aerodromul, în acea noapte cu lună plină, părea un uriaș ciorchine luminos cu lumini roșii și galbene. Limbi de foc din gura ajutajelor măturau pista. Supersonicele decolau, două câte două, la interval de cinci minute unul de altul, primul avion "Ținta" și al doilea "Vânătorul". 


Victor Bănuță s-a grăbit să ajungă la avion mai cu greu din cauza costumului de suprasarcină, ținând cu mâna stângă furtunul de oxigen ce-l lovea peste pulpa piciorului. A urcat scara sprijinită de fuzelaj, s-a instalat în cabină și, ajutat de tehnicul Gheorghe Mărăcine, s-a legat în chingile scaunului, a cuplat furtunul de oxigen și furtunul de aer pentru compensarea forței centrifuge. Apoi a luat legătura radio cu Punctul de Comandă (PC). 
- URANIU, sunt 125, pe recepție.
- 125 Sunt URANIU. Gaz. 
A trecut pe frecvența conducătorului de zbor aflat în turnul de conducere de la Aeroport. 
- URANIU-START, sunt 125. Aprobați pornirea. 
- Aprob pornirea pentru 125. 
Căpitanul pilot a pornit motorul, a zăvorât și a ermetizat cabina avionului MiG-21 M cu numărul 914. 
- URANIU, sunt 125, totul normal la bord. Aprobați rulajul și intrarea la pistă. 
- Aprob rulajul la pistă pentru 125. 


Aprobați decolarea! 
"Ținta" decolase deja de câteva minute când a intrat la pistă "Vânătorul", avionul care-l avea la manșă pe Victor Bănuță. În cabina strâmtă a supersonicului, luminile de la bord, difuze, reci, semnalizau funcționarea întregului ansamblu: motor, presiune, radio, altimetru, turometru etc. Nimic deosebit nu i-a atras atenția. 
- URANIU, sunt 125. Aprobați decolarea cu forțaj. 
- Aprob decolarea cu forțaj pentru 125. 
MiG-ul urca spre cer, pe direcția patru grade, în acea noapte senină, cu stelele deasupra și globul lunii undeva în dreapta, deasupra mării. Urca vertiginos cu viteza de 700-800 km/h. Urca spre infinit. Căpitanul a schimbat frecvența radio și a luat legătura cu PC. 
- URANIU, sunt 125, înălțime 200 pe 04 grade. 
- 125 intră pe cap-compas 310 grade la înălțimea 13.000. 
- Confirm, la 13.000. 
După cinci minute de zbor, a auzit în căști vocea navigatorului Laurențiu Cosma: "Dreapta la comandă. Scoți pe 090 grade". "Am înțeles! Scot pe 090. Am 10.000 metri". "Foarte bine 125, urcă la 13.000". 
Primea în continuare comenzi: "Stânga la comandă, înclinare 45, scoți pe 300". "125 cuplează forțajul. Mărește la 900. Ținta în față, dreapta la 18 km, coboară 500". "Sunt 125 cuplat. Am 900 km/h văd Ținta la 14 km. Aprobați intrarea la atac". "Aprob intrarea la atac 125". "URANIU Ținta la 9 km. Am încadrat". "Foarte bine 125…" 
În această fază a interceptării, șeful PC și navigatorul de la IOC care așteptau ca pilotul să le confirme intrarea la interceptare au auzit în căști și difuzoarele de pe masa de operații vocea pilotului interceptor:
- Sunt 125. M-am angajat. Catapultez! 
Și apoi, liniște. Doar chemările în van ale navigatorilor:
- 125 poziția… 125 poziția… 
Căpitanul Victor Bănuță ia degetul de pe butonul de tragere foto și are impresia că avionul e instabil: indicatoarele de bord se aprind și se sting, luna cade pe cupola cabinei și se prelinge pe aripi, stelele se rotesc în jurul cabinei ca într-un joc de artificii. De fapt, apăruse fenomenul de pierdere a orientării. Acul de la ARU-3V din dreapta-sus, indica o poziție incorectă. 
La viteză mare, comanda dată de pilot ar trebui să aibă o amplitudine mai mică, iar trecerea dintr-o poziție în alta să se facă în trepte, într-un anumit timp. Tocmai acest timp de trecere pe braț mic a fost mai mare decât timpul în care s-a făcut accelerația și, ca urmare, avionul a intrat într-o mișcare necontrolată. Legat strâns în chingi, Victor Bănuță încearcă să prindă manetele de catapultare. Raportează prin radio: "Sunt 125. M-am angajat. Catapultez". 
Reușește să prindă manetele. Își repoziționează corpul în scaun și trage cu toată puterea. Într-o fracțiune de secundă, sare în aer cupola cabinei, apoi pleacă scaunul care se desprinde pe la 2.000 metri. Pilotul rămâne în suspantele parașutei de salvare, iar prin vizorul căștii nu vede decât o linie dreaptă a orizontului și mici luminițe mișcătoare pe pământ. Pe moment nu-și dă seama ce sunt… 


La atac! 
Pe un câmp situat în județul Vrancea, între localitățile Ciorăști și Vâlcele, tractoarele arau pământul pentru culturile de toamnă-primăvară. Se ara la lumina farurilor și, în nopțile cu lună, se ara mult mai bine. Era un câmp întins, împărțit între cele două sate, aproximativ pe 10 km, între zona numită "Donoaia", calea ferată Tecuci - Făurei și pădurea Spătaru. 
În timp ce căpitanul-pilot venea spre pământ sub cupola parașutei de un alb lucios în noapte, unul dintre acei tractoriști l-a observat și a început să claxoneze și la ceilalți. Apoi a ridicat plugul din brazdă și s-a îndreptat către locul unde venea pilotul pentru aterizare. Luminile farurilor tractoarelor erau acele luminițe mișcătoare pe care le văzuse Victor Bănuță de sus. Tractoristul care l-a văzut primul pe pilot și care claxona și la ceilalți se ridicase în picioare pe tractor și țipa din toate puterile:
- Extratereștrii, mă… Ne atacă! Pe ei! 


O stare de suspans 
Reale sau rodul unei imaginații bogate, poveștile cu extratereștri relatate de posturile de radio sau televiziune au creat în conștiința oamenilor o stare de fapt. O stare de suspans, de teamă. O stare greu de prevăzut. Era perioada anului 1970 când și la noi se vorbea peste tot de o invazie a ființelor din alte lumi, de un atac extraterestru, de răpiri, de nave ce aterizau oriunde, dar, mai ales, de acei omuleți îmbrăcați în costume argintii ce coborau de pe nave sau direct din cer. 


"Sunt pilot, sunt român!" 
Bănuță a dat cu picioarele de pământ pe acel câmp proaspăt arat, a reușit imediat să-și desfacă parașuta, s-a ridicat în picioare și a ridicat mâinile în sus, făcându-le semne de ajutor acelor oameni care veneau spre el. Dar câteva tractoare s-au oprit, tractoriștii au coborât, fiecare având în mâini leviere sau furci, agitându-le deasupra capului, tot țipând:
- E extraterestru… Să nu ne scape!  


Abia într-un târziu, văzându-i așa porniți și agitați, căpitanul și-a dat seama că nu e bine deloc ce se întâmplă. Îmbrăcat în costumul de suprasarcină și cu casca argintie pe cap, sub impulsul acelor ani, putea fi ușor confundat cu un extraterestru. A încercat să fugă, însă, așa costumat cum era, nu putea ajunge departe. S-a oprit în loc și când acei oameni au ajuns la câțiva pași de el, a reușit să-și scoată casca de pe cap și să strige la ei: 
- Oameni buni. Sunt pilot. Sunt român. Am sărit dintr-un avion supersonic… 
Pilotul a fost găsit și adus cu un elicopter de la Alexeni la București, la spitalul militar. Medicii i-au pus diagnosticul de tasare de vertebre și a stat un timp internat. A fost prima catapultare cu avionul supersonic MiG-21 M la Mihail Kogălniceanu și a doua, la un interval de 14 ani. Prima catapultare din regiment s-a produs la data de 12 martie 1956, când locotenentul Ioan Chiș, în timp ce pilota un avion subsonic S-102 deasupra localității Peceneaga, județul Tulcea, a intrat în vrie și nu l-a mai putut redresa. 


Trecuți în rezervă  
La aproximativ 10 zile de la acest eveniment, generalul Vasile Alexa, comandantul CAAT, a convocat toți piloții diviziei la Ianca. Acolo, într-o atmosferă apăsătoare, i-a ridicat în picioare pe toți cei care au avut legătură cu zborul de noapte din 15 septembrie 1970. În urma acelei ședințe, au fost trecuți în rezervă pilotul Victor Bănuță și inspectorii de zbor Ion Năstase și Nicolae Mandae. 
Căpitan-comandor de aviație (rtr.) Nelu ENACHE - ARPIA, Filiala Constanța




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2708 secunde