Afacerea "corveta multifuncțională" - o dinamită care așteaptă să explodeze

4206
Afacerea

Articole de la același autor

"Corveta multifuncțională" este primul proiect cu care începe aplicarea Planului de înzestrare a Armatei României pentru perioada 2019 - 2028. Rezultatul procedurii de achiziție urmează să fie făcut cunoscut până pe data de 12 ianuarie, după cum a anunțat Gabriel Leș, noul ministru al Apărării. 


Declanșată pe 26 februarie 2018, prin publicarea anunțului de participare, procedura s-a prelungit peste așteptări. Pe parcursul derulării ei, presa și unele personalități politice au pus la îndoială corectitudinea competiției, formulând suspiciunea că ar fi vorba de o afacere "cu dedicație". 


De altfel, în timpul Guvernului Cioloș, a existat o tentativă de încredințare directă a contractului de 1,6 miliarde de euro către Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, fiind elaborat un proiect de hotărâre de guvern în acest sens. Planul nu a fost dus până la capăt de cei aflați la butoanele deciziei politice din cauza scandalului izbucnit în presă, a avertismentelor cu sesizarea Parchetului și, mai ales, ca urmare a schimbării Guvernului, în urma alegerilor parlamentare. 


Apoi, pe data 10 ianuarie 2018, premierul Mihai Tudose a dezvăluit intenția statului român de a prelua controlul asupra companiei Daewoo - Mangalia Heavy Industries și de a-i încredința construcția corvetelor. 


Pe parcursul anului 2018, prima parte a acestui plan a fost dusă la bun sfârșit de către Guvernul Dăncilă, cu ajutorul olandezilor de la Damen. În urma unor manopere lipsite de transparență, care au ridicat numeroase semne de întrebare, societatea mixtă româno-sud coreeană Daewoo - Mangalia s-a transformat în societatea mixtă româno-olandeză Damen Shipyards Mangalia. Acționarii acesteia sunt statul român, prin Șantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, cu 51% din acțiuni, și Damen Shipyards Group, cu 49% din acțiuni, care deține conducerea operativă. 


Asocierea dintre statul român și Damen a fost finalizată în luna iulie 2018, deci în plin proces de desemnare a companiei căreia i se va încredința contractul de 1,6 miliarde de euro. Prin această operațiune, statul român a intrat, practic, în competiția pentru "corveta multifuncțională", alături de Damen, provocând un conflict de interese. 


Încurcături 
la procedura de achiziție 
Din planul plus la cale pe timpul Guvernului Tudose mai rămăsese de realizat partea a doua: corvetele să fie construite la Mangalia. Dar lucrurile s-au încurcat la procedura de achiziție. Se pare că nu a ieșit câștigător cine trebuia. Potrivit site-ului b1.ro, francezii de la Naval Group ar fi venit cu oferta de preț cea mai avantajoasă, 1,2 miliarde de euro, fiind urmată de Damen, cu 1,255 miliarde de euro, și Fincantieri, cu 1,34 miliarde de euro. 
În ceea ce privește oferta tehnică, în emisiunea din 23 decembrie 2018, de la B1 TV, fostul președinte al României, Traian Băsescu, a dezvăluit că Naval Group a venit cu un proiect de corvetă de ultimă generație, pe care a început să o producă abia din 2017 și care este echipată cu tehnologie și armament francez. În schimb, olandezii ar fi prezentat un proiect vechi de 20 de ani, dotat cu armament și echipamente americane. 
Surpriza a oferit-o Rino Brugge - directorul general al Șantierului Naval Damen Galați. Ediția din 19 decembrie 2018 a publicației stiripesurse.ro a consemnat o declarație șocantă a acestuia: "Navele vor fi construite doar la Galați", în cazul în care Damen câștigă contractul. Altfel spus, povestea despre construcția navelor la Mangalia, debitată de guvernanții români, se dovedește a fi praf în ochii opiniei publice. 
Să presupunem, stimați cititori, că afacerea de 1,6 miliarde de euro îi va fi încredințată lui Damen. Dacă cele patru corvete ar fi construite la șantierul din Mangalia, ar avea loc un transfer de tehnologie la această companie, iar statului român i-ar reveni 51% din profitul obținut. În schimb, în cazul în care construcția s-ar efectua la Galați, olandezii și-ar transfera lor înșile tehnologia și ar rămâne cu întregul profit. 


O confruntare cu repetiție 
Revenind la competiție, trebuie amintit faptul că Naval Group Franța, Damen și Fincantieri nu se află la prima lor confruntare. În noiembrie 2017, francezii au câștigat contractul pentru furnizarea a două corvete Gowind® către Emiratele Arabe Unite, surclasându-i pe ceilalți concurenți, printre care Damen și Fincantieri. 
Naval Group este deținut în proporție de 62% de către statul francez - afirmă Traian Băsescu -, în timp ce 34% din acțiuni aparțin companiei Thales, cel mai mare producător european de armament de ultimă generație. 
"Mai mult decât atât, francezii au constituit o companie mixtă româno-franceză ca să livreze navele: 40% - Șantierul Naval Constanța, 60% - francezii", a precizat fostul șef de stat. 
Cu alte cuvinte, dacă Naval Group va câștiga contractul, va avea loc un transfer tehnologic de la francezi spre SNC, acestuia din urmă revenindu-i și o cotă de 40% din profit. 
Pentru guvernanți, desemnarea câștigătorului proiectului se dovedește a fi o decizie complicată. Traian Băsescu a afirmat într-o postare pe facebook că Mihai Fifor a preferat să demisioneze din funcția de ministru al Apărării înainte de anunțarea rezultatului licitației, "pentru a nu fi parte a mizeriei puse la cale de Daddy". 
Lucrurile par a se încurca și mai mult ca urmare a refuzului președintelui României, Klaus Iohannis, de a accepta propunerea Guvernului Dăncilă pentru funcția de șef al Statului Major al Apărării.
★ ★ ★ 
Stimați cititori, la data de 1 ianuarie 2018, România a preluat președenția Uniunii Europene. Oare își va permite Guvernul Dăncilă să provoace un scandal internațional, confirmând suspiciunile că proiectul "corveta multifuncțională" este o afacere cu dedicație?


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.1626 secunde