€ 4.7326
£ 5.2538
$ 4.2139

Interceptare cu avion militar deasupra Constanței: „Ținta e un avion Tarom. E un avion cu pasageri la bord“

Ştire online publicată Sâmbătă, 21 Iunie 2014. Autor: Cuget Liber Online.
În seara zilei de 25 iunie 1992, pe la orele 19, la Celula de Alarmă a Regimentului 57 Aviație Vânătoare de la Mihail Kogălniceanu, personalul din serviciul de luptă executa schimbul de tură. Intra în SPL-2 (starea de pregătire pentru luptă numărul 2) comandantul de patrulă, pilot, căpitan-comandorul Viorel Teletin, zis și „Batoru”. Ca pilot, Teletin era bine pregătit, obținuse clasificarea de zbor în toate condițiile meteorologice, avea la activ peste o mie de ore de zbor pe avionul MIG-21 și MIG-23, fiind printre primii piloți care au făcut trecerea în țară pe avionul MIG-23.

La un moment dat, sunetul vechiului telefon de pe holul clădirii s-a auzit deodată, țipător. Subofițerul de serviciu a ridicat imediat receptorul. De la celălalt capăt al firului, șeful turei de serviciu din Punctul de Comandă, locotenent-comandor Nicolae Niță, a transmis:

- 610 să treacă în poziția SPL-1.

Viorel Teletin a fugit repede la sala de echipare, iar conducătorul de zbor s-a deplasat la Aeroportul civil pentru a urca în Turnul de Conducere Zbor. Ajutat de un sergent, pilotul s-a echipat în costumul de suprasarcină, timp în care echipa tehnică a pregătit avionul pentru pornire. Pilotul a fost în trei minute la avion, a urcat scărița și s-a instalat în cabină. A apăsat radio-emisia:

- URANIU sunt 610, pe recepție.

- Aprob pornirea motorului.

- Confirm! Pornesc.

Avion la interceptare

Niță, ofițerul navigator din Punc-tul de Comandă, primise ordinul de alarmare de la Comandament și, după cum avea să recunoască mai târziu, rar se întâlnise cu o astfel de situație: de a ridica la inter-ceptare un avion din alarmă, avion echipat pentru o luptă reală. Pe harta de la radiolocație au apărut deja primele notări despre țintă. Un avion neidentificat care zbura la travers Sf. Gheorghe, intrase 30 kilometri pe mare, la înălțimea de 600 metri, cu viteza de 400 km/h.

Viorel Teletin și-a verificat încă odată chingile parașutei. La start, după ce a virat la intrarea pe pistă, a scos flapsul în poziția de decolare și a mărit turajul motorului, înregistrând pe retina ochiului ora 19.15, ora decolării.

Era prima dată când decola la o țintă din Serviciul de Luptă.

- Văd ținta! Aprobă intrarea la atac.

Dar Niță nu-i răspunde. Și timpul se dilata pentru pilot.

- Aprobați atacul, repetă pilotul vânător.

- Nu avem ordin, i-a răspuns Niță.

Pilotul e contrariat de răspunsurile navigatorului din Punctul de Comandă. Nici nu mai pune întrebări. Își pilotează avionul cu siguranță și retrage degetul de pe butonul de tragere, semn că a luat deja o hotărâre. A hotărât să nu lanseze nici un atac. Reduce viteza de zbor și se apropie de țintă prin partea stângă. În imaginea ireală din fața sa, pilotul vede un avion AN-24, avion ce zboară la regim economic, avion ce pare rătăcit în acest tablou de asfințit de iunie. Continuă apropierea de avion și vede inscripția Tarom cu tricolorul românesc pe coadă.

- URANIU sunt 610. Ținta e un avion Tarom. E un avion cu pasageri la bord. Am trecut în fața lui. Intru pe cap-compas 240 grade să-l aduc acasă.

- Dirijează-l spre aerodrom. Încearcă să-l contactezi radio, i-a mai zis Niță.

- URANIU sunt 610. Am încercat pe toate canalele. Nu răspunde. Cred că nu are semnal radio.

Condus în siguranță pe aeroport

Pentru a se menține în formație cu avionul de pasageri, ce zbura cu viteză mult mai mică, Viorel Teletin a scos trenul de aterizare și flapsurile și a trecut în dreapta lui, la o distanță de 8-10 metri. A făcut din nou semne echipajului de pe avionul de pasageri care a dat semne că a înțeles. Semnele de înclinare din aripi însemnau și îndemnul internațional de Follow me (urmează-mă). În sfârșit, deasupra comunei Cogealac, reușește o legătură radio cu avionul AN-24.

- Aveți probleme la bord? îi întreabă pilotul de pe MIG-ul 23.

- Sunt YR. Cursa București - Baia Mare. Am pierdut orientarea și nu știu unde mă aflu. Nu recunosc nici un reper terestru.

- Vino după mine. Ești la 30 km nord de Mihail Kogălniceanu.

- Confirm!

- Vino la aterizare direct, pe curs 180 grade. Cât combustibil mai ai?

Dar echipajul TAROM n-a mai răspuns. Probabil îi căzuse din nou sistemul de comunicare radio sau, deja, schimbase frecvența pe Aeroportul civil pentru a primi date privind aterizarea.

v v v

Cursa București - Baia Mare, cu 45 de pasageri la bord, plus echipajul, se rătăcise din cauze necunoscute. A zburat spre Iași, a trecut granița în Moldova apoi în Ucraina. Avioane de vânătoare ucrainene l-au însoțit până la graniță, fără să-l doboare. Avionul de pasageri AN-24 a intrat din nou pe teritoriul României, pe la Sf. Gheorghe, spre mare. A fost interceptat la timp și, după ce totul s-a terminat cu bine, au constatat că rezerva de combustibil rămasă îi mai permitea să zboare doar…43 de secunde.

Nelu Enache,  ARPIA - Constanța 

Distribuie :

Epoleţi de azur

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.8752 secunde