Stirile zilei de Miercuri, 23 Mai 2018 - Cuget Liber Online


Mai multe ştiri online:

Dacia Sport, mașina studenției! Cum "zbura" Brașovia pe șoselele României

Ştire online publicată Miercuri, 16 August 2017. Autor: Sorin MIHALACHE
Am revăzut, zilele trecute, pe străzile Constanței, o Dacie Sport. Astăzi, ea este o raritate, chiar puțin caraghioasă, și cred că îți sunt suficiente degetele mâinilor pentru a număra câte astfel de autoturisme mai sunt înmatriculate în tot județul.

Au fost însă și ani în care era o mândrie să ai în fața casei o asemenea „bijuterie”. Și nu greșesc deloc numind-o astfel, pentru că, la începutul anilor 80 și chiar în primii ani de după Revoluție, Dacia Sport era la mare căutare.

XXX

Nicolae Ceaușescu n-a fost chiar un tâmpit. Din contră, a avut ambiția, exagerată la un moment dat, de a face de toate în România, iar una dintre industriile prioritare a fost cea auto. Astfel, după ce a cumpărat licența Renault pentru Dacia 1300, nea Nicu a dat ordin ca producția să se facă exclusiv în țară, iar modelele să fie cât mai diversificate.

Așa a apărut, printre altele, ideea unei mașini sport, în principal pentru tineret. Dacia Sport a intrat în producție efectivă în anul 1983, ca urmare a dezvăluirii prototipului Dacia Sport-Brașovia în anul 1979. Au fost produse două modele: Dacia Sport 1310 cu motor de 1289 cm cubi și cu o putere de 54 CP și Dacia Sport 1410 cu motor de 1397 cm cubi și cu o putere de 65 CP.

Dacia Sport a avut mare priză la tineretul acelor ani, iar variantele sale tunate au făcut furori în competițiile auto românești ale vremii, ponderea Daciei Sport în Campionatul Național de raliuri ajungând la aproape 20%.

În plus, Brașovia se cumpăra cu „banul jos” (era puțin mai scumpă decât clasica 1300) și nu trebuia să aștepți 2-3 ani după ce făceai plata, așa cum se întâmpla cu suratele în 4 uși.

Ultima Dacie Sport a ieșit pe ușile uzinei de la Brașov în anul 1992, în aproximativ un deceniu fiind produse 5.500 de exemplare.

XXX

Dacia Sport a fost mașina studenției mele. Cumpărată în 1996, avea să fie prima dintr-o serie ulterioară de 11 autoturisme, deci nu poate fi niciodată uitată. Avea motor de 1.400, cutie de viteze în cinci trepte, bord CN cu aerotermă, scaune scoică și „fugea” fără probleme cu 140 km/h.

Mai mult, Dacia Sport a fost singura mașină din lume care avea același geam (parbriz) și în față, și în spate. Dacă ți se întâmpla să ți se spargă parbrizul în drum, nu era mare problemă: demontai luneta, o mutai în față și îți continuai călătoria!

La fel ca întreaga familie Dacia 1300, era lesne de întreținut, consuma puțin, singurul inconvenient fiind „frecușul” scaunelor din față, pentru a permite accesul pasagerilor pe banca din spate.

Una peste alta, a fost o mașină de suflet, pe care nu o poți uita! 

loading...

Articole de la acelaşi autor

Auto

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Inchide
Pagina a fost generata in 0.2322 secunde