€ 4.7345
£ 5.2361
$ 4.2201

Mai multe ştiri online:

Vai de picioarele noastre! Trotuarele Constanței, cu bolovani, noroaie și... terase elegante

Ştire online publicată Miercuri, 13 Ianuarie 2016. Autor: Andreea PERHAIȚĂ
Trotuare de doar câțiva centimetri, trotuare fără asfalt, trotuare pline de gropi, trotuare cu terase, trotuare cu mașini. Constanța are de toate, numai trotuare bune nu. Am ajuns ca în multe zone din oraș să mergem pe stradă, pentru că pe trotuar nu avem loc, riscăm să ne rupem picioarele sau să ne împiedicăm de cabluri și mormane de pământ și pietroaie.

În fiecare zi, constănțenii sunt nevoiți să facă slalom pe trotuarele distruse sau aglomerate ale municipiului. Dincolo de aspectul neîngrijit pe care acestea îl conferă Constanței, oraș cu pretenții de metropolă europeană, ele pun în pericol și sănătatea sau chiar viața pietonilor.

„Acolo unde este puțin loc pe trotuar, se urcă mașinile și se parchează. Iar noi trebuie să circulăm pe șosea. Nu lasă loc nici măcar pentru cărucioarele cu bebeluși. Pe unde să treacă mămicile, trebuie să coboare și să meargă pe șosea. Iar dacă ies cu nepoțelul meu cu bicicleta, până ajungem în parc, pur și simplu nu avem pe unde să circulăm”, ne-a povestit, indignat, Marian Pârvu, din Constanța.

Peisaj de lumea a treia

Problema autoturismelor parcate pe trotuar s-ar putea rezolva dacă șoferii ar lăsa suficient spațiu pentru ca să treacă și pietonii. În ceea ce privește trotuarele distruse, cu asfaltul spart, pline de gropi și plombate cu pietre, acestea trebuie luate de la un cap la altul al orașului și refăcute complet, inclusiv cu schimbarea bordurilor.

Totul arată dezolant, când vezi un trotuar cu o bordură spartă, una lipsă, alta strâmbă, peticit de ani de zile, distrus de zecile de intervenții, ba pentru rețeaua de apă, ba pentru rețeaua de încălzire, ba pentru cablu. Trotuarele Constanței nu au aliniament, sunt strâmbe, iar prin cartiere, fiecare proprietar și-a pus în fața porții ce-a vrut. Unii au asfalt, pe care

l-au cumpărat cu trei pachete de țigări de la muncitorii care au peticit strada, acum zece ani. Alții au turnat ciment făcut de ei sau au pus pavele.

„Nu este posibil să mergi și să îți rupi gâtul pe trotuar, pentru că au fost lăsate mormane de pământ de la lucrările la rețele. Sau să vezi cum fiecare proprietar ba și-a înălțat trotuarul din fața curții, ba a pus piloni, ca să nu se urce alții pe trotuarul lui. Mergi și te împiedici dacă nu caști ochii. Iar dacă este noapte, ai toate șansele să aterizezi în nas”, ni s-a plâns și Alina Costin.

Cu cafeaua la șosea

Ani de zile, autoritățile locale nu au ridicat nici măcar un deget pentru a reface trotuarele pietonale din Constanța. Acum au început să le facă educație șoferilor, amendându-i dacă nu lasă loc și pentru pietoni, și să mai asfalteze, pe ici pe colo, câte un kilometru doi de trotuar.

De câteva veri au apărut și terasele stradale. Arhitecții primăriei au vrut să copieze modelele occidentale, cu orașele turistice pline de terase pe trotuare. Au omis însă faptul că, în Constanța, trotuarele nu au fost niciodată gândite pentru așa ceva, dar și lăcomia cârciumarilor români de a avea cât mai multe mese, chiar dacă asta însemna ocuparea întregului trotuar. Unde mai pui că tocmai cei care ar fi trebuit să-i amendeze pentru nerespectarea pietonilor își beau cafeaua dimineața, la stradă, pe terasă.

Orar strict de funcționare

Recent, Primăria Constanța a supus dezbaterii publice Regulamentul privind organizarea și funcționarea teraselor sezoniere. Potrivit documentului, terasele sezoniere se vor amplasa în fața suprafeței proprii de vânzare, în limita proprietății, fără să afecteze accesul în curțile imobilelor, în incinta spațiilor învecinate, traficul pietonilor sau al autovehiculelor. Amenajările sezoniere se pot amplasa numai conform unui plan urbanistic de amenajare și a unui memoriu tehnic.

Se interzic închiderile perimetrale și nu sunt permise podestele. Terasele trebuie să respecte legislația în vigoare privind acustica și trebuie să respecte programul impus de regulament. Astfel, în zona cuprinsă între Capitol și strada Traian (Lupoaică), orarul de funcționare al teraselor, cu acordul asociației de proprietari sau locatari, în perioada

1 mai - 31 octombrie, nu poate depăși ora 23,00, respectiv ora 24,00 în week-end, iar în restul anului, ora 22,00. În zona peninsulară, se admite muzică difuzată la un nivel acceptabil, preferabil muzică live, fără sisteme de amplificare, iar programul de funcționare este mai lung cu o oră.

În Portul Tomis, acolo unde constănțenii au inventat o nouă promenadă, prin fața teraselor, orarul de funcționare nu poate depăși ora 24,00, respectiv ora 1,00, în week-end. Iar pe strada Ștefan cel Mare, terasele trebuie să se închidă la ora 23,00, de la 1 mai și până pe 31 octombrie, și la ora 22,00, în restul anului.

În ce privește terasele din parcuri, acestea pot fi amplasate doar dacă permite topografia zonei, fiind exclusă amplasarea pe spațiul verde. Acestea ar trebui să se închidă la ora 23,00 în timpul săptămânii și la ora 24,00, în week-end.

Obligați să lase loc pentru pietoni

Regulamentul mai spune că, pentru trotuarele cu lățimea între 0 și 2,1 metri, nu vor fi aprobate terase. La trotuarele cu lățimea între 2,1 și 2,5 metri, terasa poate avea o lățime de 0,6 metri, restul trotuarului fiind lăsat liber pentru pietoni. Pentru trotuarele cu o lățime între 2,5 și 3 metri, terasele nu pot fi mai late de un metru, iar pe trotuarele între 3 și 4 metri, se pot construi terase de doi metri lățime, dacă nu există vegetație de aliniament, și de 1,5 metri lățime dacă există vegetație. În cazul trotuarelor de peste patru metri lățime, terasele pot avea de la trei metri lățime, iar pentru pietoni trebuie lăsat un culoar de cel puțin 1,5 metri lățime.

Rămâne de văzut și chiar vom urmări dacă agenții economici vor respecta acest regulament și mai ales dacă autoritățile locale îi vor constrânge să se încadreze în condițiile impuse de lege.

Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.9261 secunde