Șomerii se plâng că și-au pierdut statutul de asigurați la sistemul de sănătate

311
Șomerii se plâng că și-au pierdut statutul de asigurați la sistemul de sănătate - someriiseplangsursacnbc-1594662095.jpg

Articole de la același autor

În ultima perioadă, tot mai multe persoane au reclamat la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Constanța faptul că, șomeri fiind, au pierdut calitatea de asigurat în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), deși angajatorii au virat sumele aferente contribuțiilor la asigurările sociale de sănătate.

Un astfel de caz este și cel al Dariei M. "La un moment dat, când am ajuns la medic, am fost avertizată că nu mai figurez în sistem ca asigurată și că aș putea fi pusă la plată, pentru diferite servicii medicale, în caz de nevoie. Eu știam că, prin prisma statutului de șomer, sănătatea îmi este asigurată, dar se pare că m-am înșelat", ne-a declarat aceasta.

Referitor la situația creată, reprezentanții CNAS au precizat că, mai exact, ei importă în sistem datele de la ANAF, care primește de la angajatori Declarația 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, reglementată prin Ordinul comun al ministrului Finanțelor Publice, al ministrului Muncii și Justiției Sociale și al ministrului sănătății nr. 1942/979/819/2020.

"Din analiza situațiilor semnalate, am constatat că în Declarația 112, începând cu luna aprilie 2020, mai mulți angajatori nu au încadrat corect personalul aflat în șomaj tehnic și nu a fost specificată perioada în care oamenii s-au aflat în șomaj tehnic. Astfel, în datele importate de la ANAF în SIUI s-au preluat informatic formularele în care personalul aflat în șomaj tehnic a fost înscris la categoria salariat cu contribuție zero la sănătate. Conform reglementărilor în vigoare din sistemul de sănătate, o persoană care nu contribuie la fondul de sănătate și nici nu este încadrată într-o categorie scutită de plata contribuției își pierde automat calitatea de asigurat la 90 de zile de la data ultimei plăți a contribuției", au explicat cei de la CJAS.

Ca urmare, soluția pentru a putea regla această problemă ce creează neajunsuri persoanelor care s-au aflat sau încă mai sunt în șomaj tehnic constă în depunerea declarațiilor rectificative de către angajatori. Această nouă declarație dă posibilitatea ca, în termen de 48 de ore, SIUI să recunoască, practic, statutul de asigurat tuturor celor care au acest drept.

"Este mai mult decât regretabil că cei care întâmpină deja neajunsuri cauzate de faptul că au fost nevoiți să intre în șomaj tehnic trebuie să suporte acum și piedici în accesarea serviciilor medicale de care au nevoie. Este obligația noastră să asigurăm accesul la servicii medicale. De aceea, deși această problemă nu a fost generată de casele de asigurări de sănătate sau de sistemul informatic al CNAS, încercăm să identificăm cele mai bune soluții împreună cu colegii din ANAF pentru ca oamenii să nu se mai confrunte cu situația de a nu putea beneficia de serviciile medicale necesare", au completat cei de la Casa de Asigurări de Sănătate. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Luni, 08 Iunie 2020
Stire din Economie : Pulsul economiei
Pagina a fost generata in 0.493 secunde