Flota comercială a României, acum 20 de ani

SLN solicită vânzarea grabnică a navelor statului către partenerii de contract

372
SLN solicită vânzarea grabnică a navelor statului către partenerii de contract - flota-1559942040.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Interviu cu Adrian Mihălcioiu, vicepreședintele SLN 


- Domnule Adrian Mihălcioiu, care a fost obiectul întâlnirii dintre delegația Sindicatului Liber al Navigatorilor și Gheorghe Ionescu, directorul general executiv al FPS? 
- În primul rând, a fost o continuare a dialogului de vineri, când, prin telefon, am intrat în legătură cu domnul Ionescu. Noi ne-am susținut, în continuare, solicitarea de demitere a directorului general al CNM Navrom și de înlocuire cu o altă persoană, care să aplice corect HG nr. 375, privind plata și repatrierea navigatorilor, să respecte legislația în vigoare și contractele de muncă. 
- Ați abordat problemele restructurării și privatizării flotei? 
- Noi am solicitat grăbirea procesului de vânzare a navelor către partenerii de contract care au dat dovadă de seriozitate. Pentru noi, este foarte clar că, dacă nu se urgentează aplicarea acestei metode de privatizare, primii care au de suferit sunt marinarii. Dacă nu sunt rapid vândute și scoase din proprietatea statului, navele vor fi arestate. Avem exemplul navei "Marta", închiriată firmei Parma Shipping. N-a avut probleme până când a fost arestată în contul unei datorii a Navrom. S-a plătit eliberarea din arest. A urmat un alt arest, apoi altul, până când Parma Shipping s-a săturat să plătească oalele sparte de alții și s-a retras din contract. Același lucru se poate întâmpla oricând, la oricare partener de contract al Navrom, iar primii care suferă sunt marinarii de la bord. 
- Ce-ați aflat despre raportul ABN Amro Bank? 
- Directorul general Gheorghe Ionescu ne-a prezentat o scurtă informare în acest sens. La rândul nostru, i-am expus modul în care SLN percepe situația la cele trei companii de stat. Ni s-a confirmat că și ABN Amro Bank a consemnat în raportul său dezordinea cumplită de la Navrom, în ceea ce privește sistemul de evidență și plată a drepturilor echipajelor și personalului TESA. Deci, o instituție independentă confirmă ceea ce noi am afirmat de mult timp. Cu privire la procesul de privatizare, pașii sunt totuși timizi. Sunt încă nedefinite strategiile. În mare, încep să se contureze câteva idei, care ar trebui puse în practică cât mai curând. Este în lucru o lege a restructurării și privatizării sectorului maritim, care are în vedere o reorganizare a flotei pe baze noi. Noi am susținut existența unor linii permanente de transport specializat, cu portcontainere, nave ro-ro, de pasageri. Se pare că există o inițiativă a primului-ministru în domeniul construcțiilor noi. Probabil că Ministerul Transporturilor va fi, în sfârșit, consultat asupra strategiei de urmat. Noi sperăm că toți cei care pot face ceva pentru flota maritimă românească să dea o mână de ajutor pentru rezolvarea acestei crize. (20 august 1998) 


FPS vrea să-l mazilească pe Ionel Chițu, directorul CNM Navrom 


Modul în care conducerea companiei Navrom interpretează și aplică HG nr. 375/1998, privind plata și repatrierea echipajelor, a creat o situație explozivă în rândul marinarilor de pe mare și uscat. 
Sub presiunea membrilor săi, Sindicatul Liber al Navigatorilor a inițiat un miting de protest de Ziua Marinei, în fața sediului CNM Navrom, în cadrul căruia vrea să se ceară aplicarea corectă a HG nr. 375 și destituirea actualei conduceri a companiei de stat. 
Vestea mitingului i-a pus pe jar pe organizatorii festivităților de Ziua Marinei. "Pe cine mai sărbătorim noi - și-au spus aceștia - când marinarii, cu miile, protestează?" 
Autoritățile locale au intrat în panică. "Dacă marinarii turbați de foamea și batjocura la care sunt supuși vin, Doamne ferește, și aruncă cu ouă și roșii în demnitarii și reprezentanții corpului diplomatic prezent la festivitățile oficiale?" 
Telefoanele au început să zbârnâie, iar vestea a ajuns până la Guvern. A intrat în priză și FPS, care are pâinea și cuțitul în mână la Navrom. Gheorghe Ionescu, directorul executiv al Fondului Proprietății de Stat, a pus mâna pe telefon și i-a trasat sarcină lui Anghel Panait, directorul Direcției Teritoriale Constanța, să ia măsuri urgente de schimbare din funcție a celui care a provocat tot bâlciul: Ionel Chițu, directorul general al CNM Navrom. 
La rândul său, Panait s-a întâlnit cu membrii comitetului executiv al SLN, în prezența redactorului cotidianului "Cuget Liber" și i-a asigurat că, în termen de 15 zile, va fi convocată AGA la Navrom, unde se va analiza activitatea directorului Chițu și se va hotărî schimbarea lui. Anghel Panait a declarat că acuzațiile venite din partea SLN la adresa lui Chițu converg cu semnalele primite pe alte căi. 
Măsura stabilită de FPS a adus satisfacție în rândul liderilor SLN, care au decis anularea mitingurilor din 15 și 17 august. 
Luni, la ora 11, Adrian Mihălcioiu și Aurel Stoica, vicepreședintele, respectiv, secretarul general al SLN, se vor întâlni, la București, cu Gheorghe Ionescu, pentru a discuta situația de la Navrom, problemele restructurării și privatizării din flotă. (15 august 1998) 


Petromin mărește salariile și diurna marinarilor 


Ieri, 16 august 1998, administrația Companiei Petromin și liderii Sindicatului Liber al Navigatorilor au parafat noul contract colectiv de muncă. Acesta prevede, printre altele: creșterea cu un dolar pe zi a diurnei nebrevetaților și cu doi dolari la brevetați; creșterea cu 10% a salariului și reactualizarea cu acest procent, la fiecare depreciere cu 10% a cursului leului în raport cu dolarul; reducerea over-time-ului la maximum 40 ore/lună; suportarea de către companie a unei părți din costul biletelor de odihnă și tratament. 
Noul contract colectiv de muncă se referă, pentru prima dată, și la personalul TESA. La navele cu pavilion de complezență ale Petromin, SLN a obținut o creștere a diurnei cu 8-9 %. Din nefericire, negocierea contractului colectiv de muncă la Navrom și Romline, începută în februarie, nu s-a finalizat nici până astăzi. (17 august 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Luni, 22 Aprilie 2019
Stire din Economie : 181 de nave, trimise la reciclare
Pagina a fost generata in 0.5484 secunde