Salvatorii în roșu din elicopterul SMURD. "Deciziile sunt luate contracronometru!"

1915

Articole de la același autor

Ei sunt salvatorii în uniforme roșii, din elicopterul SMURD care brăzdează cerul Constanței. Sunt pregătiți în orice moment al zilei să ducă o luptă contracronometru cu moarte și doar capriciile vremii îi "conving" să rămână la sol. De rapiditatea cu care intervin, fie la accidente dintre cele mai teribile, fie în colțurile îndepărtate ale județului, depinde salvarea de vieți. 


Pentru salvatorii din cadrul Punctului de operare aeromedical SMURD Constanța, intervențiile la cele mai teribile accidente sau lupta contracronometru pentru a ține în viață oameni cu răni grave a devenit o obișnuință. Din momentul în care este primită solicitarea prin 112 și li se atribuie cazul, până la predarea pacientului către cea mai apropiată unitate medicală capabilă să-i ofere îngrijirea medicală necesară, rapiditatea devine cuvântul cheie. 


Încearcă să se detașeze de toată suferința victimelor 
Din 2016, locotenentul comandor Radu Jitariu îndeplinește și atribuțiile de comandant al Punctului de operare aeromedical al SMURD Constanța. Din 2010 pilot în cadrul Inspectoratului General al Aviației, încadrat la Detașamentul Aeromedical din 2012, are peste 3.000 de ore de zbor. Pasionat de zbor, a ales să fie pilot SMURD pentru că simțea că astfel contribuie "cu adevărat" la salvarea de vieți omenești. Recunoaște că pentru a răzbi în această profesie trebuie să te detașezi. "Încercăm să nu empatizăm prea mult cu victimele. Plecăm de la un caz la altul, poate chiar mai grav decât precedentul, trebuie să fie apți să performăm la cele mai bune standarde", afirmă pilotul Radu Jitariu. 


"Cazurile în care victime sunt copii sunt cele care impresionează cel mai mult. Toți suntem oameni. Și chiar dacă am văzut zeci, sute de cazuri, tot este dificil. Românii au o vorbă: «Părintele trebuie să moară înaintea copilului». Când este invers, te bulversează", afirmă și dr. Damian Constantinescu, medic de urgență în cadrul SMURD Constanța. 


"Totul se face în limite de siguranță pentru echipaj!"
În plus, totul se face contracronometru, astfel că este important să ai o minte limpede, pentru a lua cele mai bune decizii. Începând, în primul rând cu decizia privind ridicarea elicopterului de la sol. Căci elicopterul SMURD pleacă în misiune doar dacă condițiile meteo o permit. "Totul se face în limite de siguranță pentru echipaj", a subliniat pilotul Radu Jitariu. La fel de importantă este și decizia care vizează locul de aterizare. Căci elicopterul SMURD intervine în zona plajei, la accidente rutiere de pe drumuri comunale și de pe autostradă, în sate sau cătune îndepărtate ale județului iar piloții nu au la dispoziție mereu locul perfect pentru aterizare. "Comandantul de echipaj are ultima decizie privind locul de aterizare. Locul trebuie să fie lipsit de obstacole, de oameni. Încercăm să aterizăm cât mai aproape de locul solicitării, pe cât posibil. De exemplu, am avut situații, în Mamaia, când am aterizat pe spațiul verde al unui hotel. Sau chiar pe plajă, în condițiile în care nisipul era umed și a fost posibil acest lucru. La Costinești am aterizat pe dig. Căutăm soluții, astfel încât să intervenim prompt și primează siguranța echipajului!", a subliniat comandantul punctului de operare. De altfel, oamenii aflați la fața locului, inclusiv civilii, le vin în ajutor de multe ori. "În sate, de exemplu, este mai dificil, din cauza locuințelor, a cablurilor. Dar găsim susținere. Inclusiv cetățenii din zonă ne vin în ajutor, ne duc până la locul accidentului", a adăugat dr. Damian Constantinescu. 


Elicopterul SMURD străbate județul în câteva minute
Cum totul este contracronometru, elicopterul SMURD ajunge la locul solicitării în doar câteva minute: vreo 6 minute, atunci când echipajul a fost solicitat pe șoselele din jurul municipiului Constanța (inclusiv pe Autostrada A4), până în 12 -15 minute dacă solicitarea vine din zona Mangaliei, Medgidiei sau a comunei Mihail Kogălniceanu. De altfel, s-a întâmplat inclusiv ca elicopterul să ajungă la fața locului înaintea celor de la Poliție sau de la ambulanțele terestre. În aceste situații, pe lângă sprijinul pe care-l acordă cadrelor medicale, piloții se ocupă și de asigurarea perimetrului. 


Odată ajunși la locul solicitărilor, "vedeta" este elicopterul EC 135 (sau H135, după noua denumire) aflat în dotarea SMURD Constanța. Copiii, în special, sunt cei mai atrași de aparatul de zbor. 


SMURD Constanța și-a început activitatea în 2013, iar acest elicopter, fabricat în 2016, a intrat în dotarea unității în 2017. Este unul dintre cele mai performante din lume, la acest moment: silențios, ușor manevrabil, cu sistemele de navigație și control dublate, capabil să facă cele mai dificile aterizări. În plus, aparatura medicală aflată la bordul său este una performantă. 
În momentul de față, echipajul SMURD zboară noaptea, doar în condițiile în care misiunile au început înainte de apus și trebuie duse la bun sfârșit până la locurile de aterizare omologate. De asemenea, elicopterul are capacitatea să zboare deasupra apei în limita a 10 mile marine, conform reglementărilor în vigoare. De altfel, în vara lui 2019, echipajul SMURD a fost solicitat pentru căutarea unei persoane dispărute pe mare, pe care au găsit-o în viață și pentru salvarea căreia a intervenit o ambarcațiune SAR. 


xxx
Serviciile aeromedicale SMURD se confruntă, în acest moment, cu lipsa de personal, atât în ceea ce privește piloții, cât și personalul tehnic. O soluție găsită de ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, este revenirea în activitate a piloților pensionați. Însă, după cum ne-au precizat reprezentanți ai Inspectoratului General al Aviației, până în prezent nu au fost stabilite detaliile privind remunerația acestora, având în vedere că legislația nu permite cumularea pensiei și salariului. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 2.6437 secunde