€ 4.7627
£ 5.4233
$ 4.2726

Mai multe ştiri online:

Reuniunea aviatorilor! Amintiri despre eroi, misiuni, situații limită

Ştire online publicată Luni, 13 Mai 2019. Autor: Madlena CĂLUGĂREANU
Festivitate emoționantă, vineri, 10 mai, la aerodromul Mihail Kogălniceanu, unde a avut loc întâlnirea anuală a aviatorilor din fostul Regiment 57 Av V, ediția a V-a, întâlnire desfășurată sub egida ARPIA Constanța, pentru a comemora 68 de ani de la înființarea acestui regiment, prilej pentru aviatori de a se revedea în acest loc încărcat cu amintiri. 


Activitatea a debutat prin desfășurarea unei slujbe religioase, spre a comemora piloții decedați în catastrofe aeriene. Până la desființarea Bazei 57 Aeriene de la Mihail Kogălniceanu, din 2004, au decedat în accidente de aviație 20 de piloți militari pe avioane subsonice și supersonice, un mecanic de bord și un căpitan subinginer, în urma unui eveniment tehnic petrecut la sol. În fața monumentelor de comemorare, s-au reunit foști și actuali aviatori, ofițeri, șefi de structuri, militari și civili ce iubesc aviația. 
Au ținute discursuri personalități marcante ale aviației, precum Cătălin Băcneanu, Iosif Sîrb sau Ioan Necșoiu. 
Apoi cpt. cdor. (r) Nelu Enache, colaborator de tradiție al ziarului „Cuget Liber”, a trecut în revistă repere importante din istoria regimentului, pe care le prezentăm în rândurile următoare. 


Cine au fost comandanții regimentului  
Regimentul a luat ființă pe 28 martie 1951, la Pipera, purtând denumirea de R 14 Av Vt și având în dotare trei avioane PO-2 și 5 avioane IAK-11. 
Pe 21 mai 1951, Regimentul este dislocat pe aerodromul Ianca, unde, la 26 iunie 1951, are loc primul zbor din România pe avion de luptă cu reacție IAK-23, zbor care a durat 11 minute și a fost executat de comandantul de regiment cpt. Aurel Răican. După aterizare, cpt. Răican a fost înaintat imediat la gradul următor și a primit cadou un stilet aurit, pe care a fost gravat textul: „Maiorului Răican Aurel, pilotul român care, primul, a zburat pe un avion de vânătoare reactiv“. Conducător de zbor în ziua de 26 iunie 1951 a fost cpt. Dumitru Balaur. În urma acestui important eveniment, s-a stabilit Ziua aniversării regimentului și a Div 97 Av V - ziua de 26 iunie - aniversarea primului zbor executat în RPR pe avion de luptă cu reacție. 
Pe 27 iulie 1951, se schimbă denumirea regimentului din Regimentul 14 Aviație Vânătoare în Regimentul 172 Aviație Vânătoare. 


Comandanții regimentului de-a lungul anilor au fost: mr. Balaur Dumitru (01.01.1952-26.06.1952), mr. Păduraru Gheorghe (01.07.1952-03.09.1955), lt. Col. Antohi Virgil (03.09.1955-01.01.1957), mr. Tîrnăveanu Ovidiu (01.01.1957-03.12.1958), lt. col. Făgădaru Nicolae (29.01.1959-01.01.1961), lt. col. Cîrjan Constantin (01.01.1961-01.01.1962), lt. col. Ferezan Mihai (01.01.1962-19.08.1966), mr. Tătăranu Ion (19.08.1966-08.07.1970), lt. col. Rus Iosif (08.07.1970-09.1976), lt. col. Morar Nicolae (09.1976-1979), col. Urs Ion (1979-21.09.1984), mr. Mircea Dionisie (21.09.1984-26.06.1988), mr. Soporan Ioan (26.06.1988-25.06.1993), lt. col. Dudaș Ioan (25.06.1993-05.12.1994), cpt. cdor. Toma Ioan (05.12.1994-28.06.2001). 
Pe data de 16.05.1995, R 57 Av V MK s-a separat în Grupul 57 Av V și Baza 57 Aeriană MK.
Comandant Grup 57 Av V - cdor. Toma Ioan
Comandant Baza 57 Aeriană - lt. cdor. Durlea Norel
Cpt. cdor. Luchian Victor - Comandant Gp 57 Av V (28.06.2001-2004). 


Ciudată coincidență a vieții! 
Primul accident grav de zbor din istoria regimentului are loc la data de 15.09.1954, când locotenentul Ioan Ghițun a decedat la un zbor de zi cu avionul S-102 nr. 750. 
Ultimul accident grav de zbor din regimentul de aviație vânătoare are loc pe data de 1 martie 1994, când maiorul Vasile Ionel și-a pierdut viața la un antrenament de zbor acrobatic în zona Cobadin cu avionul MiG-29 nr. 41. 


Până la desființarea unității, în 2004, și-au pierdut viața în accidente de aviație un număr de 20 piloți de la aviația de vânătoare, lt. maj. subinginer Vasile Rusu, într-un incident tehnic și echipajul elicopterului IAR-330 PUMA nr.104 din Escadrila 501 Elicoptere. Toți acești eroi sunt trecuți pe frontispiciul monumentului ridicat în anul 1980 și pe cele două plăci comemorative. 
După decesul pilotului Ghițun, situația a devenit foarte critică, deoarece, a doua zi, urma să aibă loc ceremonialul primirii drapelului de luptă. De la înființare, timp de trei ani, regimentul nu a avut drapel de luptă. Sicriul cu corpul neînsuflețit al locotenentului Bănică a fost depus într-o cameră sub paza gărzii de onoare constituită din militari în termen. Într-o încăpere apropiată erau spre finalizare pregătirile pentru un bal, o petrecere ce urma să aibă loc a doua zi, după primirea drapelului. Deci, într-o cameră coșciugul cu pilotul decedat, iar în alta, orchestra, angajată cu mult timp înainte, care exersa muzica pentru bal. Ciudată coincidență a vieții! 


Primul revelion pe aerodrom 
Pe 31 decembrie 1955, are loc primul revelion pe aerodromul Mihail Kogălniceanu. La acea dată, în comună erau, pentru aviatori, doar trei blocuri mici cu un singur etaj, lângă pădure. Cei de la infanterie stăteau în niște case tip vilă, între unitate și șosea. Undeva pe la mijlocul satului, vis-a-vis de biserica nemțească, era Casa Armatei, unde au făcut revelionul cei de la unitatea de infanterie. 
Aviatorii au făcut revelionul în unitate la popota cadrelor, unde erau două săli, una pentru personalul navigant și cealaltă pentru personalul ne-navigant. La organizarea revelionului 1955, cpt. Boanță Nichifor (comandantul Bazei Tehnice) a numit o echipă care, pe lângă celelalte necesități, s-a ocupat și de asigurarea transportului, astfel că personalul a avut la dispoziție două autocamioane cu bănci și prelate, un ZIS-150 și un GAZ-50. 


Perioada reorganizării 
Pe 1 noiembrie 1959, regimentul își schimbă denumirea, devenind R 57 Av V. 
Pe 31 martie 1960, în urma reorganizării aviației militare, o parte din piloți sunt trecuți în rezervă, iar cadrele provenite de la hidroaviație sunt încadrate la regiment pe funcții terestre. 


În anul 1962, unii piloți sunt reîncadrați în regiment, iar în următorul an, sosește un lot de 12 avioane MiG-21 F13 care au înzestrat Escadrila a II-a Av V comandată de mr. Vass Zoltan. 


În 1965, regimentul a fost dotat cu 12 avioane MiG-21 PFM și 1 avion UTI MiG-21 care au fost date la Escadrila a III-a comandată de lt. col. Cociș Alexandru. Pe avionul MiG-21 PFM au făcut trecerea 15 piloți.


Predarea drapelului de luptă 
Baza 57 Aer MK, cunoscută până nu de mult drept cea mai dotată și modernă unitate de aviație din România, se desființează la 22.04.2004, oficial în prezenta generalului Gheorghe Catrina, șeful SMFA. La ceremonialul militar de predare a drapelului de lupta al unității au participat aproape 400 de militari. Pentru unii, este ultima zi de muncă, alții sunt deja transferați la alte baze aeriene sau unități militare, iar aproape 100 sunt pensionari care au înființat unitatea și au muncit pilotând avioanele de luptă sau să le întrețină. Drapelul de luptă va ajunge la Muzeul Militar. 


Baza 57 Aeriană de la Mihail Kogălniceanu a fost reînființată în anul 2018. 


Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.7717 secunde