Flota comercială a României, acum 20 de ani

Plata restanțelor către navigatori nu rezolvă criza flotei naționale

199
Plata restanțelor către navigatori nu rezolvă criza flotei naționale - flota-1562014770.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Interviu cu secretarul de stat Joszef Birtalan 
 - Dle. Joszef Birtalan, când vor fi plătite restanțele navigatorilor români?
 - După informațiile noastre, mâine (n.r. - 11 iulie 1998) va apărea în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern nr. 375/6.07.1998, în baza căreia companiile de navigație Navrom, Petromin și Romline vor primi sumele necesare repatrierii și plății echipajelor. Pentru a se urgenta lucrurile, s-a elaborat forma de protocol care se va încheia între Ministerul Transporturilor și companiile de navigație, urmând a se pune la dispoziția acestora, eșalonat, sumele necesare. Urmează ca acestea să fie justificate. Trebuie precizat faptul că nu este vorba doar de repatriere, ci și de diurna navigatorilor, cheltuielile aferente transportului, trimiterii echipajelor de siguranță pe aceste nave, prevăzându-se și drepturile lor bănești pe o perioadă foarte limitată de timp. 
- Hotărârea de guvern se referă și la plata marinarilor repatriați deja? 
- În hotărâre sunt incluse navele și echipajele solicitate de companiile de navigație. Noi doar am centralizat datele lor, fără să facem modificări, cu excepția adăugării unei singure nave. La propunerea companiilor de navigație, au fost cuprinse și echipaje care se află acasă. 
- Dle. secretar de stat, această hotărâre rezolvă doar o parte din problemele crizei flotei naționale. Rămân nerezolvate celelalte probleme grave: datoriile mari ale flotei naționale, restructurarea și privatizarea ei. Știm că flota nu este în administrarea Ministerului Transporturilor, dar opinia publică își îndreaptă întrebările spre dumneavoastră, când este vorba de necazurile flotei. 
- Această hotărâre de guvern nu tre¬buie interpretată ca un ajutor dat companiilor de navigație, pentru că Ministerul Transporturilor și Guvernul țin la egalitatea șanselor și la concurență, la asigurarea aceluiași cadru concurențial pentru toate companiile. Deci, nu este un ajutor pentru companii, ci unul social, umanitar, acordat echipajelor aflate în această situație. Pentru că fenomenul a căpătat un caracter de masă, pentru că situația s-a degradat, a trebuit să capete o rezolvare. 


O situația critică 


- Vă întrerup. Nu poate fi vorba de un ajutor umanitar. Este vorba de drepturile bănești ale unor oameni care au muncit pentru ele. Statul român nu face decât să își plătească obligațiile, conform Constituției și legilor țării. 


- Așa este, dar tot statul român a predat dreptul de administrare a navelor unor companii, reprezentantul statului fiind FPS, iar administratorii - companiile de navigație. Statul român și-a declinat din acel moment obligațiile de administrare, dar a fost nevoit să intervină, pentru că a constatat o situație critică. Hotărârea de guvern nu rezolvă, însă, problema companiilor nici pe departe. Nu rezolvă nici problema navigatorilor care sunt în căutarea unui loc de muncă și vor ca acesta să fie stabil și decent. Rezolvarea problemei nu se află în probleme punctuale de genul acesta. Ea trebuie să fie una globală. Ministerul Transporturilor este interesat într-un mod natural și firesc de această chestiune. El a elaborat, după cum știți, șapte variante ale strategiei de restructurare, prezentând o viziune despre flota viitorului și a căilor de a ajunge la ea. Una dintre aceste variante a fost aprobată prin hotărâre de guvern. Apoi, la cererea FPS, ABN AMRO BANK a elaborat un studiu foarte amănunțit, temeinic, cu propuneri concrete, care a ținut cont și de strategia elaborată de Ministerul Transporturilor. 
- Ați primit vreun exemplar al raportului întocmit de banca olandeză?


- După cunoștințele mele, studiul a fost finalizat, predat la FPS, iar specialiștii acestuia îl studiază. Cu toate intervențiile, rugămințile și scrisorile făcute de Ministerul Transporturilor, nu am primit niciun exemplar al raportului. Eu am avut mai multe consultări cu consilierii domnului președinte Emil Constantinescu și ai primului-ministru. De la dl. consilier Fodoreanu am aflat că premierul este de acord să organizăm o comisie, care, pe baza materialului elaborat de consultant și a strategiei adoptate, să stabilească pașii concreți ai restructurării. Am propus ca din comisie să facă parte reprezentanții ministerelor Privatizării, Finanțelor și Transporturilor. Aceștia trebuie să stabilească proiectele de guvern ce trebuie adoptate în timpul cel mai scurt. Am speranța că săptămâna viitoare se va face acest lucru. Factorul timp este un element foarte important în acest caz. În fiecare zi se înregistrează pierderi. Situația înregistrată de consultant se poate schimba foarte mult într-o lună. (11 iulie 1998) 


Flota, obiectul unui proces deliberat de distrugere 


Ministrul Transporturilor, Traian Băsescu, apreciază că flota românească a fost obiectul unui proces deliberat de distrugere, iar pentru salvarea acesteia "trebuie gândit și acționat radical". 


Băsescu a declarat, ieri, 1 octombrie 1998, că, deși au existat soluții de relansare a flotei, propuse încă din 1992, situația celor trei companii de stat s-a deteriorat complet în perioada 1993-1996, "proces care continuă și acum". 
"Din păcate, oamenii din Poliție au fost cei care au avut grijă ca și ultimii specialiști din flotă să fie îndepărtați. S-au aplicat tot felul de dosare pentru contracte, în timp ce, chiar sub nasul lor și, probabil, cu protecția acestor anchetatori, 107 milioane de dolari au fost sustrași, pur și simplu, din Bancorex, în numele flotei. Probabil că un proces adevărat al flotei va trebui să se desfășoare cândva, dar acum, cel puțin din punctul de vedere al Ministerului Transporturilor, nu va exista nicio implicare într-un eventual proces de salvare a flotei atâta timp cât pe toate culoarele și coridoarele companiilor de navigație se tropăie cu cizme", a declarat ministrul. 


Traian Băsescu a arătat că soluția de relansare a flotei "trebuie luată la rece". "Trebuie gândit și acționat radical, pentru a se salva ce se mai poate salva. De asemenea, o condiție esențială este readucerea specialiștilor la conducerea flotei. Și, poate nu mai puțin importantă, este încetarea procesului de intoxicare a președintelui Emil Constantinescu cu privire la cauzele deteriorării flotei", a subliniat Traian Băsescu. (2 octombrie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5169 secunde