€ 4.726
£ 5.3065
$ 4.2193

Mai multe ştiri online:

Panică printre constănțeni! Se blochează activitatea RADET? Eden Mamut aduce lămuriri

Ştire online publicată Joi, 06 Iunie 2019. Autor: Mirabela ȘERBĂNESCU
În numărul anterior al cotidianului nostru spuneam că Tribunalul Constanța a admis, de curând, cererea Electrocentrale Constanța S.A. și a dispus deschiderea procedurii generale a insolvenței. Din această cauză, Consiliul de Administrație (C.A.) al Regiei Autonome de Distribuire a Energiei Termice (RADET) Constanța a analizat posibilele efecte ale acestui demers și a dispus declanșarea procedurii generale a insolvenței și pentru regie. 


Având în vedere situația relatată, constănțenii, mai ales cei în vârstă 
și-au manifestat îngrijorarea, gândindu-se dacă toate aceste hotărâri ale RADET sunt de bun augur sau nu pentru ei și ce îi așteaptă pe viitor. Pentru a lămuri situația și pentru a liniști populația, i-am cerut părerea președintelui C.A. al RADET Constanța, prof. dr. ing. Eden Mamut. El a precizat că decizia de solicitare a declanșării procedurii de cerere a insolvenței pentru RADET Constanța este o decizie tehnică, pe care a luat-o în urma consultării casei de avocatură care consiliază RADET Constanța, dar și a conducerii instituției tutelare, respectiv Primăria municipiului Constanța. Toate acestea vin ca răspuns la acțiunea de solicitare a insolvenței declanșată de către Electrocentrale Constanța S.A., dar și pentru a proteja interesele RADET Constanța și pe cele ale cetățenilor racordați la rețeaua RADET. 


Care este situația actuală


„Astfel, Electrocentrale Constanța S.A., fiind în proces de declarare a insolvenței, sub guvernanța adunării generale a creditorilor acesteia, există riscul ca aceasta să blocheze activitatea RADET Constanța.
În ceea ce privește situația ariereratelor, în decontarea facturilor dintre RADET Constanța și Electrocentrale Constanța S.A., aceasta este una dintre problemele bine cunoscute de către factorii de decizie din acest sector și probabil într-o anumită măsură și de către publicul larg. Încă de la prima ședință a Consiliului de Administrație a RADET Constanța, în actuala structură, am derulat o analiză amplă a acestei situații și am stabilit un plan de comun acord cu conducerea instituției tutelare pentru remedierea situației. În urma analizei noastre, am constatat că modul de formare și de acumulare a datoriilor este foarte complex, dar pot fi subliniate câteva cauze ușor de înțeles”, a declarat pentru „Cuget Liber”, Eden Mamut. 


Procese peste procese


El a precizat că trecerea unei perioade mult prea lungi de timp (peste zece ani) fără a se rezolva problema stingerii datoriilor istorice dintre cele doua entități (RADET Constanța și Electrocentrale CET Constanța) a generat un număr interminabil de acțiuni în judecată, dar și costuri semnificative pentru plata serviciilor prestate de casele de avocatură angajate.
Pe de altă parte, a adăugat acesta, se poate vorbi și despre nerezolvarea unor incoerențe în mecanismele de decontare. „Astfel, conform contractului- cadru, în baza căruia se emit facturile de către Electrocentrale Constanța, au termen scadent zece zile și după aceea, în caz de neachitare, se generează penalități. La facturile emise de RADET către consumatorii finali, în baza contractului de licențiere, termenul scadent de plată este de 15 zile. Diferența de cinci zile la fiecare factură, dar și faptul că RADET recuperează în medie doar 80% din încasările pe facturile emise către asociațiile de locatari în prima lună de la emitere, generează o cascadă de penalități care se acumulează, conducând la sume imense”, a explicat președintele C.A. 
El a amintit și de nerezolvarea unor incoerențe în regulamentul ANRE. „Deși în codul fiscal, un agent economic poate preciza cu exactitate factura în contul căreia face o anumita plată, în regulamentul ANRE a rămas forma veche a contractului- tip, dintre furnizorii și distribuitorii de energie termică, în baza căreia, furnizorul consideră că plățile sting datoria cea mai veche. În acest fel, deși în ultimii doi ani, RADET Constanța a efectuat plăți mai mari decât valoarea facturilor emise de către Electrocentrale Constanța pentru energia termică livrată în această perioadă. Electrocentrale Constanța a înregistrat și continuă să înregistreze încasările de la RADET, pentru datorii istorice, aflate în diferite tipuri de litigii și consideră facturile emise recent ca fiind neachitate. În acest fel, din punctul de vedere al Electrocentrale Constanța, datoriile RADET au crescut prin neplata facturilor recente, care, mai mult, generează alte penalități”, a completat Mamut.


Presiuni pentru mărirea prețului energiei termice


Desigur, el susține că, la aceste probleme se adaugă problema lipsei investițiilor din partea Electrocentrale Constanța, în infrastructura pe care o are în proprietate, pentru producția și transportul energiei termice către punctele termice administrate de RADET Constanța. 


„În acest fel, presiunea din partea furnizorului a fost constant să mărească prețul energiei termice, dar prețul final se aprobă de către Consiliul Local, care pentru a proteja interesele cetățenilor a trenat preluarea în totalitate a măririlor solicitate și în acest fel să poată ține în marjă acceptabilă subvenția pentru căldură. În acest fel, presiunea s-a mutat pe RADET Constanța, care operează în condiții de subfinațare, cu reducerea drastică a cheltuielilor operaționale, cu restructurarea personalului și menținerea unui nivel al salariilor cu mult sub media salariilor din sector și cu reducerea investițiilor”, a mai spus președintele Consiliului de Administrație al RADET.


Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.7188 secunde