€ 4.7345
£ 5.2361
$ 4.2201

Mai multe ştiri online:

"Nu există școală în care să nu existe fenomenul de bullying!". Ce pot face părinții

Ştire online publicată Joi, 13 Decembrie 2018. Autor: Andreea PERHAIȚĂ
Nu există școală din județul Constanța unde să nu se fi manifestat sau să nu existe fenomenul de bullying. Nu o spunem noi, ci o susțin părinții și mai ales specialiștii din unitățile de învățământ. Psihologii cunosc foarte bine acest comportament, despre care spun că este extrem de periculos reprezentând chiar principalul factor de suicid în rândul adolescenților.

Recent, Legea Educației Naționale a fost completată cu o nouă inițiativă legislativă absolut necesară, care definește violența psihologică - bullyingul - și prevede prevenirea acestui tip de comportament, precum și asistența psihologică, formarea și informarea cadrelor didactice vizavi de acest fenomen.

Conform documentului, violența psihologică – bullying este acțiunea sau seria de acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârșite cu intenție, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane și vizează aspecte de discriminare și excludere socială, comportamente ce se desfășoară în unitățile de învățământ și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale.

„Nu cred că există vreo școală care să nu aibă cel puțin un copil cu un astfel de comportament. Bullying înseamnă ostilitate, umilirea unui coleg sau a mai multora, etichetarea lor, lucruri pe care le fac fie pentru a atrage atenția, fie pentru ca să iasă în evidență în colectiv. De obicei, cei care fac bullying provin din medii familiale dezavantajate. De fapt, acesta este primul factor declanșator al unui astfel de comportament. Un al doilea este faptul că în școală este promovată foarte mult competitivitatea. Tocmai de aceea, copiii trebuie învățați ce sunt toleranța și empatia. Important este să prevenim acest fenomen, nu să îl tratăm pentru că s-ar putea să fie prea târziu”, este de părere psihologul școlar Elena Stambuli, de la Școala Gimnazială nr. 8 din Constanța.

Potrivit specialistului, prevenirea înseamnă cunoașterea acestui tip de comportament, care nici nu trebuie acceptat de copii și nici încurajat. „Foarte importante sunt jocurile de rol, mai ales la clasele primare. Putem pune copiii în diverse ipostaze, tocmai ca să înțeleagă cum se simte în postura de victimă sau în cea de agresor”, spune psihologul.

Cum recunoaștem un copil umilit sau un agresor

Pe lângă cadrele didactice, care vor fi învățate să observe astfel de devieri, dar mai ales să le prevină, părinții sunt cei care, la rândul lor, să sesizeze dacă ceva este în neregulă. „De cele mai multe ori, copiii astfel agresați sau umiliți nu spun nimic, nu povestesc, de teamă sau de rușine. Devin retrași, nu mai sunt comunicativi, uneori chiar refuză să meargă la școală. Aceste semne sunt primele pe care un părinte trebuie să le observe”, atenționează specialistul.

Tocmai de aceea, periodic, psihologii școlari organizează ședințe și seminarii cu părinții în care abordează această temă.

„Felul în care părinții vor fi educați contează foarte mult. De multe ori, din pricină că sunt foarte ocupați, nu dau atenție decât nevoilor materiale ale copiilor, fără să se preocupe și de comportamentul emoțional și de dezvoltarea socio-emoțională. Mulți dintre cei care râd de colegii lor, îi umilesc, îi tachinează sau îi hărțuiesc chiar sunt, de fapt, copii care au nevoie de atenție și fac aceste lucruri pentru ca să iasă în evidență”, mai explică Elena Stambuli.

O problemă de… familie

Din păcate, nu toți părinții conștientizează aceste lucruri și, mai mult decât atât, nu vor să le înțeleagă nici atunci când le sunt expuse de un profesionist.

„Unii părinți participă la seminarii, sunt dispuși să vină și să discute cu psihologul, să ia măsuri, cei mai mulți însă nu. Și aici nu e vorba doar despre copii care provin din alte etnii. În general, părinții care au crescut într-un mediu familial violent nu vor veni la seminarii, nu vor accepta această problemă”, completează psihologul.

În ce privește copiii care sunt victime ale acestui fenomen, aceștia prezintă un risc foarte mare de depresie. „Important este ca acești copii victime să înțeleagă că atunci când au astfel de probleme, cel mai bine este să apeleze la ajutorul unui adult, ca să se simtă în siguranță. Ca soluție de moment, este bine să ignore un comportament de bully sau să părăsească situația, să plece din acel loc. Important este să le transmitem copiilor mesajul că aceste comportamente nu pot fi acceptate, dar și să-i învățăm să-și controleze emoțiile”, ne mai sfătuiește psihologul Elena Stambuli.

Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.748 secunde