X
X
Mai multe ştiri online:
Flota comercială a României, acum 20 de ani

Navrom a vândut un snop de nave hârbuite, cu 4.481.300 de dolari

Ştire online publicată Marţi, 08 Octombrie 2019. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


După pasul firav, făcut în urmă cu o săptămână, când a reușit să vândă la un preț bun nava "Alba lulia", compania de navigație Navrom a dat lovitura la licitația organizată ieri, 22 aprilie 1998, în ringul Bursei Maritime și de Mărfuri Constanța. 
Cumpărători au fost. Asistență numeroasă a fost. Organizare bună a fost. Așa că nu a lipsit nici vânzarea. S-a licitat și vândut pe rupte. Din cele 16 nave scoase la vânzare, 12 au fost adjudecate. Iar câștigul Navrom-ului, având în vedere vechimea mare a majorității navelor și starea lor tehnică, poate fi considerat mulțumitor. 


Cine se numără printre cumpărători 


Dar să vedem care au fost datele tranzacțiilor de ieri. Firma JMR-LLC din Chicago și-a adjudecat navele: "Brad" (preț de pornire a licitației - 585.000 de dolari, preț de vânzare - 161.700  de dolari, tonaj - 4.795 tdw, construită în 1971), "Mirăslău" (3.720.000 de dolari - 744.000 de dolari -16.773 tdw - anul 1983), "Oravița" (1.023.500 de dolari - 409.400 de dolari - 8.700 tdw - anul 1978), "Bihor" (1.425.000 de dolari - 398.200 de dolari - 8.750 tdw - anul 1973), "Sălaj" (1.889.920 de dolari - 430.00 de dolari - 8.230 tdw - anul 1972), "Curtea de Argeș" (3.956.000 de dolari - 600.000 de dolari - 11.742 tdw - anul 1975). 
Firma Boru International Inc. Londra și-a adjudecat navele: "Dumbrăveni" (854.700 de dolari - 256.410 de dolari - 4.975 tdw - anul 1971), "Căciulata" (1.409.500 de dolari - 426.380 de dolari - 8.750 tdw - anul 1975), "Dolj" (1.124.000 de dolari - 434.400 de dolari - 8.750 tdw - anul 1972). 
Persoana fizică Iașar și-a adjudecat navele: "Azuga" (716.000 de dolari - 197.960 de dolari - 4.795 tdw - anul 1974), "Tg. Jiu" (682.500 de dolari - 262.850 de dolari - 4.975 tdw - anul 1972), "Sadova" (300.000 de dolari - 160.000 de dolari - 4.737 tdw - anul 1977). 
Pentru cele 12 nave vândute, CNM Navrom urmează să încaseze 4.481.300 dolari. 


Un mare pas înainte 


La încheierea licitației, Petrică Munteanu, director în cadrul companiei Navrom, a declarat: "Urmează să vedem câți bani ne vor rămâne din sumele obținute în urma licitației. În primul rând, va trebui să acoperim sumele care condiționează livrarea navelor aflate în diverse porturi, cu datorii sau arestate. Pentru Navrom este un pas mare înainte, în sensul că am astupat niște canale de pierderi financiare zilnice, care ne împingeau la fund și ne creau probleme în continuare. Prin această licitație, am reușit să rezolvăm inclusiv problemele echipajelor aflate pe aceste nave și pe care, cu foarte mare greutate, reușeam să le ținem în condiții de existență normale, să le asigurăm hrană, apă și combustibil. O parte din acești marinari îi putem aduce acasă". (23 aprilie 1998) 


SLN cere îndreptarea prevederilor neconstituționale din Legea privatizării 


     Sindicatul Liber al Navigatorilor a adresat o scrisoare Consiliului legislativ al Parlamentului României și Curții Constituționale, în care își exprimă opinia că: "Articolul 26, punctul 3, al Legii privind privatizarea societăților comerciale încalcă prevederile art. 38, paragraful 5, din Constituția României, care stipulează faptul că este garantat caracterul obligatoriu al convențiilor colective". 


În mesaj se arată că, în conformitate cu prevederile legale și convențiile internaționale, marinarii din flota maritimă comercială au dreptul la un salariu lunar, diurnă de străinătate în valută, cazare și hrană gratuite. SLN reamintește faptul că textul Convenției de la Bruxelles, din 10 mai, ratificată de România în noiembrie 1995, prevede faptul că salariile restante ale marinarilor devin creanțe maritime privilegiate, deci titluri executorii împotriva proprietarilor, care se trec în certificatele de proprietate ale navelor ca și alte gajuri, dar sunt plătite cu prioritate. 


"Prin prevederile art. 43 din Constituția României, punctele 1 și 2, statul este obligat să ia măsuri de protecție socială de natură să le asigure cetățenilor un nivel de trai decent și dreptul la pensie. Dar, prin neplata salariilor datorate și a contribuțiilor la asigurările sociale, tocmai de către societățile unde statul este majoritar în proporție de 98-99 la sută, credem noi că se încearcă îndepărtarea de la prevederile Constituției, iar prin art. 26, punctul 3, din Legea privatizării se încalcă Constituția țării", susțin reprezentanții Sindicatului Liber al Navigatorilor. 


În finalul mesajului, SLN solicită luarea măsurilor urgente pentru punerea legii respective în concordanță cu Constituția. (28 aprilie 1998) 


Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Inchide
Pagina a fost generata in 0.489 secunde