Flota comercială a României, acum 20 de ani

Navigatorii protestează împotriva sclaviei din flota națională

Duminică, 02 Iunie 2019
587
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Ieri, pentru a doua săptămână consecutiv, marinarii au ieșit în stradă. Circa 200 de navigatori au protestat împotriva foamei, mizeriei, disperării îndurate pe navele administrate de FPS și au cerut să li se plătească salariile și diurna de străinătate, restante de luni și ani de zile. 


Pe banner-ele demonstranților se puteau citi: "Familiile navigatorilor condamnate la înfometare", "FPS - flota țării unde e?" Una din pancarte traducea ce înseamnă pentru navigatori inițialele FPS: "Foamete. Pungășie. Sărăcie". 
Doi marinari purtau macheta unui mineralier de 65.000 tdw, îndoliată, simbol al decesului flotei naționale. Coloana protestatarilor a străbătut traseul de la sediul companiei Navrom până la Prefectură, scandând: "Noi muncim, voi nu plătiți, vile noi vă construiții", "Jos mafia din România!", "Voi vindeți vapoare, umpleți buzunare!", "Foamete-n țară, foamete afară!", "Genocid!", "Sclavagism!" FPS-ului i-a fost adresat un potop de fluierături și huiduieli.


Pe platoul din fața Prefecturii, Aurel Stoica, secretarul general al Sindicatului Liberal Navigatorilor, a dat citire unei scrisori adresate președintelui Emil Constantinescu, primului-ministru, ministrului transporturilor, ministrului privatizării și prefectului. Scrisoarea descrie situația flotei comerciale române și aduce acuzații adunărilor generale ale acționarilor din companiile de stat și FPS-ului pentru gravele probleme cu care se confruntă shipping-ul național. Este considerată ca inadmisibilă măsura luată de ministerele muncii și de finanțe, de a se impozita hrana servită la bordul navelor și se cere plata restanțelor către navigatori, care sunt estimate la circa 4 milioane de dolari.


Prefectul Marian Pârjol a primit o delegație a marinarilor, căreia i-a reproșat, pe bună dreptate, că protestatarii adunați sub geamurile lui l-au jignit, strigând: "Pârjol, hoțul tuturor!" Adrian Mihălcioiu, vicepreședintele SLN, i-a cerut scuze prefectului pentru acest incident, petrecut fără voia organizatorilor, și i-a solicitat sprijinul pentru rezolvarea celor două pro-bleme majore: plata restanțelor și neimpozitarea hranei la bordul navelor.


"Apreciez faptul că ați avut prea multă înțelegere, că răbdarea dumneavoastră a avut limite foarte mari" - le-a declarat prefectul marinarilor prezenți. El le-a adus la cunoștință propriile-i demersuri făcute la Guvern și Președinție pentru cauza flotei naționale și a echipajelor. Prefectul a promis că mesajul de protest al navigatorilor va ajunge pe masa președintelui Emil Constantinescu. 
Referindu-se la dezastrul flotei, el a declarat: "Foștii manageri nu trebuia să mai fie în libertate la această oră!" Iar mai apoi a precizat că face referire specială la cei de la Navrom, care continuă să lucreze în cadrul companiei. El le-a cerut re¬prezentanților navigatorilor să-i prezinte documente referitoare la aspectele necurate din flotă.


Cred că, în calitate de reprezentant al Guvernului, prefectul Marian Pârjol ar trebui, mai curând, să ceară organelor statului o anchetă privind modul în care au fost încheiate, urmărite și respectate contractele de bare-boat, cum au fost ipotecate navele statului pentru a se acorda credite privaților și cum au fost încărcate navele de datorii, abandonate sau scufundate fără să plătească nimeni un cent. 
În cursul săptămânii, navigatorii își vor continua protestul, pichetând sediul Prefecturii, zilnic, între orele 14 - 16, până vineri. (19 mai 1998)  


Protest al marinarilor camerunezi 
Asociația Marinarilor și Oamenilor Mării și Sindicatul Navigatorilor din Camerun i-au adresat președintelui Emil Constantinescu un mesaj de protest față de "situația deplorabilă a marinarilor români la bordul flotei lor". În scrisoare se arată că "situația a ajuns extrem de gravă, din cauza faptului că navigatorii români sunt privați de asistență medicală, obligați să muncească fără salarii, abandonul navelor de către statul dumneavoastră creând pericole pentru securitatea echipajelor".
Camerunezii protestează, de asemenea, față de situația dificilă în care se găsesc familiile marinarilor români, fără niciun sprijin din partea Guvernului. Ei îi cer președintelui Constantinescu "să intervină prompt la companiile Navrom și Romline, la operatorii privați, pentru ca acestei situații deplorabile și intolerabile în care se găsesc mai mult de 2.000 de marinari români să-i găsească o soluție". (15 iunie 1998)


Eike Eulen, președintele ITF, a vizitat portul Constanta
Consiliul Europei este interesat ca viitoarele coridoare de transport care vor traversa continentul să fie sigure din punct de vedere social. De aceea, s-a luat hotărârea înființării unor comitete economico-sociale în țările străbătute de rutele transeuropene, organisme alcătuite din patronatele și sindicatele transportatorilor. Ele au menirea de a preveni apariția tensiunilor sociale, care ar putea duce la blocarea coridoarelor de transport. 


Eike Eulen, președintele Federației Internaționale a Transportatorilor - ITF, a fost numit raportor al Consiliului Europei în problema comitetelor economico-sociale. În această calitate, el a vizitat România la sfârșitul săptămânii trecute, având întâlniri cu ministrul Traian Băsescu, cu transportatorii din cadrul confederațiilor BNS și CNSLR -"Frăția", cu liderii Federației Naționale a Sindicatelor Portuare și ai Sindicatului Liber al Navigatorilor, cu reprezentanții Organizației patronale "Operatorul portuar" și ai Administrației portului Constanța.


"Întâlnirea cu ministrul Traian Băsescu a fost foarte interesantă - ne-a declarat Eike Eulen. Europa acordă o mare atenție coridorului dunărean nr. 7 și, de aceea, România are responsabilitatea de a face pasul următor, să creeze comitetele socio-economice ale acestei rute de navigație. Ministrul Transporturilor s-a pronunțat că va acționa în această direcție". 
Eike Eulen s-a arătat încântat de buna organizare și de activitatea desfășurată de SLN și FNSP, apreciind că sindicaliștii din transporturi vor avea multe probleme de soluționat de-a lungul Dunării. (15 iunie 1998) 



Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.2153 secunde