Flota comercială a României, acum 20 de ani

Marinarii cer protejarea vieții la bordul navelor, pe perioada restructurării și privatizării flotei

391
Marinarii cer protejarea vieții la bordul navelor, pe perioada restructurării și privatizării flotei - flota-1560548456.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Sindicatul Liber al Navigatorilor a adresat Fondului Proprietății de Stat o scrisoare în care solicită: recunoașterea și plata la nivelul contractului individual de muncă sau al celui colectiv a tuturor datoriilor companiilor Navrom și Romline față de echipajele care muncesc sau au muncit pe navele acestora, indiferent dacă au fost în management direct sau privat, chiar dacă, între timp, au fost vândute; asigurarea fondurilor necesare menținerii siguranței vieții și activității la bord, pe perioada derulării programului de restructurare - privatizare. 
În sprijinul solicitării sale, SLN aduce ca suport legislativ: contractul colectiv de muncă (art. 99), Codul Comercial Român (art. 687) și Convenția de la Bruxelles, din 10 mai 1957, ratificată de România în 1995, conform căreia salariile și drepturile echipajelor reprezintă creanțe maritime privilegiate și sunt titluri executorii împotriva proprietarilor. 
În mesaj se arată că, deoarece conducerile companiilor Navrom și Romline nu au respectat drepturile echipajelor conform legislației românești și internaționale, acestea au fost nevoite să se adreseze curților de justiție din țară și străinătate, pentru recuperarea drepturilor, ajungându-se la vânzarea silită a unor nave sub valoarea lor reală. (7 octombrie 1998) 


30 de nave incluse la plata diurnei de străinătate 


Conform HG nr. 669/1998, economiile rezultate din repatrierea și plata echipajelor de pe 34 de nave ale companiilor Navrom, Petromin și Romline, în baza HG nr. 375, vor fi folosite pentru acoperirea diurnelor restante (până la data de 31 mai 1998) de pe alte 30 de nave. 
Pe lista acestora figurează cargourile: "Rubin" (fost "Cotnari"), "Xenia" ("Fierbinți"), "Livia" ("Hagieni"), "Marta" ("Mircești"), "Michelle" ("Tismana"), "Năsăud", "Ocean Line 4" ("Humulești"), "Ocean Line 5" ("Plopeni"), "Râureni", "Saphire" ("Panciu"), "Sovata" ("Oscar S"), "Ștefănești", "Tudor" ("Teiuș") și "Focșani" - la compania Navrom - "Rostar", "Oscar Vega", "Drobeta", "Cristian A", "Oscar 10", "Mediaș", "Novaci", "Palas", "Păuliș", "Râmnicu Sărat", "Oscar Altair", "Oscar Polaris", "Târgu Mureș" și "Sea Lion" - la compania Romline. 
Pe unele dintre aceste nave, vor beneficia de plata diurnei restante navigatorii care au câștigat procesele împotriva companiilor de navigație. (7 octombrie 1998) 


La CNM Romline 
Acțiune de protest împotriva salariilor ciuntite 


Situația de la compania de navigație Romline se menține, în continuare, tensionată. Personalul TESA și echipajele de pe navele aflate în parcul rece sunt în fierbere pentru că își iau salariile ciuntite. 
În ultimele șapte luni, din cauza situației financiare dezastruoase, compania a plătit numai avansul la salarii, neputându-și permite plata lichidării și, o dată cu aceasta, a obligațiilor către stat. Suma datorată angajaților și bugetului este evaluată la circa 1,2 milioane de dolari.
Gheorghe Slabu, directorul general al companiei, a evitat, la sfârșitul săptămânii trecute, declanșarea unei greve spontane, promițând plata restanțelor în maximum o săptămână. Cum răgazul acordat se apropie de sfârșit, iar salariile n-au fost achitate, se fac pregătiri pentru declanșarea acțiunilor legale de protest. 
Printr-un comunicat de presă, comitetul executiv al Sindicatului Liber al Navigatorilor informează că vineri, 16 octombrie 1998, ora 10, va avea loc un miting de protest, în fața sediului CNM Romline. Principalele revendicări sunt: plata în întregime a salariilor, începând cu luna martie 1998, și negocierea contractului colectiv de muncă pe 1998 - 1999 și a contractelor individuale. (15 octombrie 1998) 


Armistițiu între CNM Romline și SLN 


Comitetul executiv al Sindicatului Liber al Navigatorilor și con¬ducerea CNM Romline s-au întâlnit, ieri, 15 octombrie 1998, pentru a analiza situația conflictuală creată în cadrul companiei. 
Con¬form comunicatului SLN: "Au fost discutate toate revendicările și s-au stabilit amiabil următoarele: reluarea negocierilor pentru finalizarea contractului colectiv de muncă pe 1998 - 1999; plata salariilor restante pentru personalul TESA și personalul navigant se va face după un program săptămânal, începând din această săptămână; după finalizarea contractului colectiv de muncă, se vor încheia și contractele individuale de muncă; săptămânal vor avea loc întâlniri ale părților semnatare pentru a analiza modul de realizare a celor con¬venite; în cazul în care CNM Romline nu va respecta protocolul încheiat, se vor relua acțiunile revendicative". (16 octombrie 1998) 


Gheorghe Slabu obține amânarea grevei... spontane 


Nemulțumirea mocnește în rândul salariaților Companiei Romline. De șapte luni, personalul TESA și echipajele de pe navele aflate în parcul "rece" sunt plătiți numai la avans. Din cauza situației financiare dezastruoase, unitatea nu a putut achita salariile întregi și nici impozitele și taxele care se deduc din ele. 
Numărul celor afectați de această situație se ridică la circa 1.000 de persoane, ne-a declarat un reprezentant al salariaților, iar suma totală reprezintă echivalentul în lei a 1,4 milioane de dolari. Salariații sunt nemulțumiți, de asemenea, pentru că nu s-au renegociat contractul colectiv de muncă și contractele individuale, conform legii.
Tensiunile, ajunse în pragul grevei spontane, au fost temperate, se pare, de promisiunea directorului general Gheorghe Slabu că, în decurs de o săptămână, vor fi rezolvate toate restanțele. (19 octombrie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4231 secunde