Flota comercială a României, acum 20 de ani

ITF și Federația Sindicatelor Marinarilor Coreeni se solidarizează cu navigatorii abandonați de statul român

297
ITF și Federația Sindicatelor Marinarilor Coreeni se solidarizează cu navigatorii abandonați de statul român - flota-1559155198.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Federația Internațională a Transportato¬rilor le-a transmis președintelui Emil Constantinescu și Guvernului României un mesaj de protest, în care se arată că printre marinarii abandonați peste tot în lume, al căror număr este în creștere, se află un disproporționat de mare număr de marinari români, privați de cele necesare oricărei ființe umane, precum: curentul electric, mâncarea și chiar apa. Ca și cum nu ar fi fost suficient, se arată în mesaj, acești marinari nu își primesc nici salariile și celelalte drepturi legitime. 
"Companiile de navigație românești au provocat o durere de nedescris familiilor, obligate să trăiască în condiții jalnice, din cauza incompetenței manageriale. Situația navigatorilor români la bordul navelor flotei de stat a devenit intolerabilă. Aceasta trebuie stopată! Companiile românești trebuie să-și îndeplinească obligațiile față de salariați ori să lase locul altora mai capabili. Autoritățile române trebuie să își îndeplinească responsabilitățile față de cetățenii lor, inclusiv față de navigatori. 
Noi sprijinim Sindicatul Liber al Navigatorilor din Flota Maritimă Comercială a României în revendicările sale juste. De aceea, vă cerem, domnule președinte și domnilor membri ai Guvernului României, să puneți capăt imediat acestei situații dureroase", se arată în protestul semnat de David Cockroft, secretarul general al ITF. 
La rândul său, E.R. Kwon, președintele Federației Sindicatelor Marinarilor Coreeni, își exprimă îngrijorarea pentru navigatorii români abandonați, care suferă din cauza lipsei hranei, apei potabile și care nu mai au posibilitatea de a comunica cu familiile lor. El îi solicită președintelui Emil Constantinescu să protejeze viața marinarilor și să ceară măsuri guvernamentale pentru ajutorarea marinarilor și familiilor lor. (14 aprilie 1998) 


Conferință internațională dedicată marinarilor abandonați 


În data de 30 aprilie 1998, la Paris, a început o conferință internațională cu privire la marinarii abandonați în întreaga lume. Gazda reuniunii este CCFD, o organizație internațională non-guvernamentală, care are drept obiectiv ajutorarea acestei categorii de navigatori. 
Sindicatul Liber al Navigatorilor absentează de la această reuniune deosebit de importantă, tocmai din cauza problemelor grave cu care se confruntă marinarii din flota națională a României. În schimb, a trimis un mesaj de salut, în care își exprimă solidaritatea și sprijinul pentru cauza nobilă a conferinței, în numele a peste 1.000 de navigatori abandonați. 
În mesaj se arată că, deseori, marinarii români și familiile lor se confruntă cu situații deosebit de grave, că echipajele românești sunt abandonate fără hrană, apă, fără posibilități de apărare în fața stihiilor naturii, în imposibilitatea de a-și apăra viața. 
Cu această ocazie, SLN a lansat propunerea ca toți participanții la shipping-ul mondial să contribuie obligatoriu (în baza unei convenții internaționale) la un fond care să fie utilizat de CCFD pentru ajutorarea navigatorilor abandonați. Semnificativ este faptul că reuniunea are loc tocmai de Ziua Internațională a Muncii. (1 mai 1998) 


Statul plătește "oalele" sparte ale flotei naționale 


De doi-trei ani, shipping-ul românesc se confruntă cu unul dintre cele mai aberante fenomene economice: neplata forței de muncă. Sute și mii de navigatori angajați pe navele statului sau ale operatorilor privați au de încasat salariile și diurna de străinătate pe luni și ani de zile. Echipajele au muncit, navele au produs, dar banii nu au mai ajuns în buzunarele marinarilor. 
Ce s-a întâmplat cu navlurile încasate, de ce au crescut datoriile față de echipaje, față de creditorii externi și interni? Nimeni dintre cei responsabili de destinul flotei naționale nu își bate capul să răspundă.


Marinarii arată cu degetul spre vilele și limuzinele de lux ale "rechinilor" din shipping. "Ăștia-s banii noștri!" - afirmă cei păgubiți, care, în schimbul muncii, suferințelor și sacrificiului lor, au încasat... bonuri valorice. 
Estimările privind datoria totală a flotei naționale față de echipaje merg de la 5 până la 7 milioane de dolari. Suma exactă nu o știe nimeni. De la o zi la alta, ea se modifică. Evident, în sus! 
Fenomenul nu a rămas fără răspuns social. 


"Sindicatul Liber al Navigatorilor a făcut eforturi deosebite pentru a determina conducerile companiilor de stat și FPS, factorii politici și guvernamentali să înțeleagă necesitatea soluționării acestei grave probleme socio-economice. Noi am oferit soluția deblocării unor fonduri de către FPS, pentru plata echipajelor și repatrierea lor, pentru stingerea conflictului social și evitarea vânzării navelor prin acțiuni în instanțele de judecată străine, în numele echipajelor, conform legislației internaționale. Presiunea noastră continuă a obligat Guvernul României să conștientizeze gravitatea acestui fenomen și să adopte o hotărâre în acest sens. Important, acum, este ca ea să fie pusă în practică urgent. Timpul trece și da¬toriile se acumulează continuu", a declarat Cornel Atanasiu, președintele SLN. 


Referitor la vânzarea navelor în urma acțiunilor în instanță ale echipajelor, liderul sindical a afirmat: "Noi nu am fost niciodată de acord cu vânzarea navelor, dar, atâta timp cât un echipaj e părăsit de propriul lui «stăpân», ajungând să ceară mila organismelor internaționale, să cerșească hrană prin porturi străine, este de înțeles acest gest disperat. Această situație ar fi fost evitată dacă SLN ar fi fost consultat la semnarea contractelor de bare-boat, incluzându-se clauza socială cerută de noi, încă din 1994, pentru protecția navigatorilor. N-am fost ascultați și uitați ce se întâmplă după patru ani: Guvernul este obligat să acopere greșelile celor care răspund de destinele flotei". (29 iunie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.9995 secunde