€ 4.726
£ 5.3065
$ 4.2193

Mai multe ştiri online:
Flota comercială a României, acum 20 de ani

Guvernul bagă mâna în buzunar pentru repatrierea navigatorilor

Ştire online publicată Vineri, 07 Iunie 2019. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Conform prevederilor HG nr. 365/1998, Ministerului Transporturilor i-a fost alocată, din fondul de rezervă al Guvernului, suma de 67.361.730.000 de lei „pentru acoperirea cheltuielilor de repatriere a personalului navigant sau aflat la bordul navelor maritime de transport din patrimoniul companiilor de navigație Navrom, Romline și Petromin”. Suma alocată se repartizează companiilor de navigație de către Ministerul Transporturilor în baza convențiilor semnate și se justifică pe bază de decont de cheltuieli până la 30 septembrie 1998. 
Companiei Navrom îi revin 4.163.353 de dolari (39.068.904.000 de lei) pentru echipajele de pe 26 nave, companiei Romline - 2.422.995 de dolari (22.737.385.000 de lei), pentru 24 nave, iar companiei Petromin - 592.012 de dolari (5.555.441.000 de lei), pentru 5 nave. 
Hotărârea de Guvern are în vedere cheltuielile privind repatrierea (diurnele restante până la 31 mai 1998, diurnele pe durata transportului, cheltuielile de transport, cele de cazare și alte cheltuieli necesare repatrierii), cheltuielile privind trimiterea echipajelor de schimb și cele privind repatrierea echipajului navei „Sulina” (proprietatea Self Invest Maritime). 
Economiile obținute la o anumită categorie de cheltuielile la o navă pot fi folosite la acoperirea cheltuielilor suplimentare apărute la aceeași navă sau alte nave din patrimoniul aceleiași companii. La navele care nu pot intra imediat în activitatea comercială, vor fi trimise numai echipaje de siguranță, se arată în finalul hotărârii. (18 iulie 1998) 


„Nu vă lăsați dezinformați de impostori!” 


Comitetul executiv al Sindicatului Liber al Navigatorilor a transmis un mesaj de avertisment către toate navele, în care se spune: 
„Tribunalul și Judecătoria Constanța au considerat, pentru a doua oară, că alegerile din 1996 (n.r. - în cadrul SLN) au fost statutare, corect organizate și validate. Începând din 3 iulie 1998, comitetul executiv al SLN demarează noile alegeri pentru noul comitet executiv, conform statutului. Am fost și suntem atacați de diferite grupuri de inițiativă, prin diverși indivizi dubioși, ce vor să parvină, să se infiltreze în comitetul executiv al SLN, urmărindu-și interesul propriu. 
Vă sugerăm și vă rugăm, în același timp, să nu vă lăsați dezinformați de acești impostori care nu au nimic comun cu viața marinarilor. Toți membrii SLN, conform statutului, au posibilitatea și obligația să vină la sediul SLN pentru informații complete, clare, adevărate, justificate”. 
Având în vedere faptul că „impostorii” utilizează serviciile de radiocomunicații pentru a transmite mesajele de atac împotriva actualului comitet executiv, navigatorii sunt avertizați că SLN nu va accepta să achite corespondența dintre nave și „grupurile de inițiativă”. (13 iulie 1998) 


SLN a recuperat peste 17 milioane de dolari pentru marinarii români 


Comitetul executiv al Sindicatului Liber al Navigatorilor a transmis către toate navele din flota națională bilanțul activității sale pe timpul mandatului de doi ani. La capitolul realizări sunt enumerate: 
- recuperarea, prin intervențiile sindicatului, a sumei de 10.415.508 de dolari, diurnă neplătită pentru un număr de peste 4.000 navigatori, în perioada august 1996 - iulie 1998; 
- neimpozitarea diurnei de străinătate, prin inițiativa SLN; 
- creșterea diurnei cu 8-9%, pentru contractele navelor cu pavilion de complezență; 
- apărarea echipajelor de pe navele „Nicorești”, „Seimeni”, „Râureni”, „Zărneștii”, „Bihor”, „Năsăud” etc., scoase la licitație de curțile de justiție;
- crearea a aproximativ 500 locuri de muncă pe navele cu pavilion de complezență, altele decât ale statului român, prin semnarea contractelor internaționale ITF, de către SLN; 
- au fost asistați juridic, în România, peste 1.000 de navigatori;
- a fost impusă, în programul de restructurare-privatizare, ideea păstrării unei flote naționale; 
- în urma mitingurilor, marșurilor de protest și pichetărilor, s-a obținut HG nr. 375 din 6 iulie 1998 privind plata a peste 7.000.000 de dolari, pentru achitarea restanțelor și repatrierea echipajelor; 
- SLN a obținut reglementarea prin HG nr. 71 și HG nr. 10 (ambele din 1997) a garantării plății echipajelor de către societățile de navigație și de crewing. 
La capitolul neîmpliniri, sunt enumerate: neîncheierea contractului colectiv de muncă la Navrom și Romline (din cauza faptului că echipajele nu au fost încă plătite) și înghețarea diurnelor la Petromin (pentru că a lipsit sprijinul membrilor de sindicat de pe nave). 
Dacă marinarii sunt mulțumiți sau nu de activitatea celor șase membri ai comitetului executiv al SLN, se va constata la numărarea voturilor pentru noul organism de conducere. (14 iulie 1998) 


Liderii SLN „ancorează” la primul-ministru 


Adrian Mihălcioiu și Aurel Stoica, vicepreședintele și, respectiv, secretarul general al Sindicatului Liber al Navigatorilor, se întâlnesc, în data de 25 august 1998, cu primul-ministru Radu Vasile. Reprezentanții marinarilor vor aborda cu premierul României următoarele teme: disponibilizarea forței de muncă în urma restructurării flotei; vânzarea navelor ca active în baza Legii privatizării; neimpozitarea hranei marinarilor de la bordul navelor; propunerile pe marginea raportului ABN Amro Bank privind restructurarea și privatizarea flotei; vânzarea navelor către partenerii de contract care și-au îndeplinit obligațiile contractuale;  propunerile privind legislația în domeniul maritim și înființarea Tribunalului Maritim. (25 august 1998) 


Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.721 secunde