Flota comercială a României, acum 20 de ani. Shipping-ul privat, un paradis al muncii ilegale

263
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Shipping-ul privat, un paradis al muncii ilegale - flota-1558730538.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Fenomenul muncii "la negru" a căpătat o mare extindere în shipping-ul privat. Costică Stici, vicepreședintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, crede că, la această oră, câteva sute de marinari lucrează în condiții ilegale. 
"O primă modalitate de încălcare a legii de către companiile de navigație este aceea a angajării navigatorilor cu convenții civile. Legea 83/1995, la art. 2, stipulează că, în acest regim, pot fi încadrate doar persoanele care prestează muncă la asociațiile de locatari, cele ce execută activități de cel mult 60 de zile pe an sau activități cu caracter permanent, care nu depășesc, în medie, 3 ore pe zi. Nava nu poate fi asimilată în niciun caz unei asociații de locatari. Contractele de îmbarcare au durata de șase luni (plus sau minus o lună). Este aproape imposibil să se navige doar 60 de zile pe an sau numai trei ore pe zi, în flota maritimă comercială. Cu toate acestea, o serie de companii private apelează la angajarea în convenție", a declarat vicepreședintele SLN. 
Dar lucrurile nu se opresc aici. Costică Stici afirmă că este în creștere categoria navigatorilor fără carnet de marinar: "Acest lucru este posibil pentru că numeroase nave românești nu mai vin în țară. Echipajele sunt schimbate în porturi străine. Cu pașaportul în buzunar, fără carnet de marinar, fără nicio pregătire pentru activitatea pe mare, numeroși români ajung să lucreze la bordul navelor. Se încalcă legislația națională și internațională. Aflăm despre aceste cazuri în momentul în care oamenii nu își primesc salariile și diurna de străinătate. Vin la sindicat și reclamă". 
Munca "la negru" în shipping, ca și în alte domenii de activitate, este generată de un cumul de interese. Pe de o parte, interesul patronului de a obține un profit mai mare prin cumpărarea unei forțe de muncă ieftine, pentru care nu se plătesc impozite și taxe, iar pe de altă parte, dorința disperată a ofertantului de a fi angajat, în orice condiții, într-o slujbă râvnită și de alții. Ambele părți sunt conștiente și se solidarizează să încalce legea. Fiecare speră să câștige de pe urma "pactului tăcerii". 
Până la urmă, se dovedește că marinarii angajați în aceste condiții plătesc ponoasele. "Ei sunt victime sigure, rămânând, de cele mai multe ori, neplătiți de firmele private - afirmă Costică Stici. Nu pot fi apărați de stat, nu li se poate asigura protecția pe mare. Sunt lipsiți de toate drepturile acordate prin legislația muncii". 
Prin utilizarea muncii "la negru", patronii din shipping-ul privat diminuează numărul locurilor de muncă ale navigatorilor calificați, este de părere vicepreședintele SLN. El consideră că Direcția Muncii și Protecției Sociale are instrumentele de control al muncii "la negru" pe navele românești. Dacă s-ar compara listele de echipaje ale tuturor navelor cu carnetele de muncă înregistrate la DMPS, s-ar depista toate cazurile aflate în afara legii. (27 martie 1998) 


Conflictul de muncă de la Navrom se extinde și pe uscat 


Un număr de 136 de salariați ai companiei Navrom - TESA și muncitori - au aderat la conflictul de muncă declanșat de Sindicatul Liber al Navigatorilor. Ei solicită plata salariilor restante pe ultimele două luni și menținerea locurilor de muncă actuale. 
Salariații de la uscat vor participa, alături de navigatori și familiile lor, la mitingul de protest organizat de SLN miercuri, 11 martie 1998, la ora 9:30. 
La întâlnirea cu personalul TESA, din cursul zilei de ieri, liderii SLN au avertizat că, dacă protestele navigatorilor nu vor fi luate în seamă, va fi declanșată greva generală la toate cele trei companii ale statului. (10 martie 1998) 
 
SLN declanșează protestul internațional 


Sindicatul Liber al Navigatorilor i-a adresat lui Mark Dickinson, asistent al secretarului general al ITF, următorul mesaj: 
"După cum cunoașteți deja, situația navigatorilor români la bordul flotei de stat, din companiile Navrom și Romline, este din ce în ce mai gravă, iar pentru fostele echipaje care sunt acasă și pentru familiile lor, situația este, de asemenea, dramatică. 
Pentru marinarii români de Ia bordul navelor aflate în diferite porturi ale lumii situația a devenit foarte grea și viețile lor sunt puse în pericol. SLN a făcut numeroase demersuri pentru rezolvarea acestor probleme, după cum urmează: 
- în noiembrie 1997, președintele României, Emil Constantinescu, a promis, pe postul național de televiziune, că va rezolva problemele shipping-ului în patru zile. Niciun rezultat; 
- pe 4 decembrie 1997, marș și miting de protest. Niciun rezultat;
- pe 16 și 23 decembrie 1997, întâlniri ale reprezentanților SLN, armatorilor de stat și Ministerului Transporturilor. Fără rezultat;
- pe 4 februarie 1998, deschiderea conflictului de muncă la Navrom. Fără rezultat; 
- pe 11 martie 1998, miting de protest la Navrom. Fără rezultat;
- pe 13 martie 1998, întâlnire cu noul ministru al Transporturilor, care a promis că va rezolva problemele noastre. Fără rezultat; 
- pe 17 martie 1998, întâlnire cu ministrul privatizării, care și-a asumat responsabilitatea de a soluționa problemele flotei. Niciun rezultat până azi. 
Am mediatizat toate problemele și cazurile din flotă; în fiecare zi, ele au fost prezentate în mass-media. Guvernului nostru nu-i pasă de viața marinarilor români. Drept urmare, suntem gata să-i solicităm Guvernului nostru, prin intermediul mijloacelor de comunicare internaționale, inclusiv internet, să-și respecte pro¬misiunile. 
Rugăm secretariatul ITF să sprijine această acțiune și să trimită circulare la toate sindicatele afiliate la ITF, pentru a susține protestul nostru. 
Propunem: 
- să se trimită o scrisoare deschisă Guvernului nostru, pe internet, așa cum s-a procedat în decembrie 1996, de către ITF; 
- să se transmită numerele de fax ale Guvernului și Președinției României tuturor sindicatelor afiliate care doresc să sprijine protestul împotriva tratamentului rău și abandonării vieților marinarilor. 
În prezent, noi facem responsabili Guvernul și Președintele României pentru viețile marinarilor noștri. Vă rugăm să puneți în acțiune toți prietenii din mass-media internațională, în scopul de a avea un sprijin deplin și a informa întreaga lume despre ce fac liderii României cu cetățenii lor din flotă". (28 martie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.476 secunde