Flota comercială a României, acum 20 de ani. S-a pus frână vânzării navelor prin licitație

222
Flota comercială a României, acum 20 de ani. S-a pus frână vânzării navelor prin licitație - flota-1571876218.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Flota română a intrat în febra privatizării. Din "boala" asta, care ar trebui să ridice temperatura mediului înconjurător până la cota maximă de interes, actorii privatizării se aleg, momentan, cu frisoanele. 
Ies directorii FPS-ului în presă și se dau în stambă, scoțând tot soiul de bazaconii pentru uzul opiniei publice. Acum o țin una și bună cu vânzarea navelor în leasing, deși le-a spus-o toată lumea că aceasta este o metodă la fel de sigură de a pierde navele, ca și bare-boat-ul. Sau poate că asta se și intenționează. 
Cât privește prezența experților de la ABN Amro Bank la companiile Navrom, Romline și Petromin, de la care se așteaptă elaborarea auditului, în vederea privatizării, aceasta întârzie să aibă loc. Luni, olandezii ar fi trebuit "să semneze condica" la cele trei companii de navigație, unde li s-au amenajat birouri speciale și li s-a întins "covorul roșu", căci vorba aia: vin să ne spună cum stăm cu flota! 
Între timp, companiile statului s-au apucat să vândă câte un ciorchine de nave. Acum două-trei săptămâni, Navrom-ul a "scăpat" de vreo șapte, vânzându-le prin licitație. Altele i-au scăpat printre degete, vândute prin deciziile curților de justiție de prin lume. 
Pentru navele vândute în țară, cu toate aprobările legale, la lumina zilei, în ringul Bursei Maritime și de Mărfuri, s-au sesizat rapid Poliția și Finanțele Publice, punând directorii companiei să dea extemporale. 
Pentru cele pierdute prin porturi străine, fiindcă FPS-ul (proprietarul navelor) nu vrea să plătească datoriile în piață și către echipaje, nimeni nu a fost tras la răspundere. 


S-a obținut ce s-a dorit. Adică nimic! 


În aceste condiții, nu este de mirare că la licitația organizată ieri, în ringul Bursei, metodologia a fost schimbată, pentru a nu mai da naștere la interpretări și... anchete. În schimb, s-a obținut ce s-a dorit: nu s-a vândut nicio navă, blocându-se, practic, privatizarea. 
Romline s-a prezentat cu cinci nave în ring, doar două dintre ele având ofertanți. În cazul navei "Râmnicu Sărat" (8.720 tdw, construită în 1989), prețul de pornire a licitației a fost de 650.000 de dolari. Vânzătorul nu a acceptat să scadă prețul decât până la 624.000 de dolari, nivel corespunzător valorii contabile a navei. 
Cei doi cumpărători prezenți la licitație, firmele Mihei Shipping și Electroscoica, nici n-au vrut să audă de un asemenea preț. Așa că FPS-ul a rămas cu nava în brațe, să se bucure, în continuare, de ea până la Privatizarea de Apoi. 
Nava "Mediaș" (2.640 tdw, construită în 1972) a atras trei cumpărători persoane fizice: turcii Bekir Acik și Omer Șușli, precum și sirianul Abdul Saraj. Geaba a scăzut prețul de vânzare de la 300.000 de dolari până la valoarea contabilă a navei de 234.000 de dolari, căci nimeni n-a vrut să scoată banul din pungă. 
Cumpărătorii se așteptau să se respecte Legea privatizării, care stipulează că vânzarea se face în momentul în care oferta se întâlnește cu cererea, fără a se mai ține cont de valoarea contabilă (așa cum s-a petrecut la licitația de la Navrom). Surpriza lor a fost nemăsurată când au văzut că FPS a schimbat, peste noapte, calimera. 
"Poate că nici nu intenționează să vândă" - și-a exprimat îndoiala unul dintre participanții la licitație. Poate... (13 mai 1998) 


SLN contestă licitațiile de la Navrom


"Sindicatul Liber al Navigatorilor contestă licitațiile pentru vânzarea navelor companiei Navrom", a declarat Adrian Mihălcioiu, vicepreședintele SLN. 
"FPS, cel care a aprobat licitațiile, a încălcat prevederile Hotărârii de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a societăților comerciale în anul 1998 (nr. 140, din 23 martie 1998)", a mai precizat Mihălcioiu. 
Conform strategiei, vânzarea ca active a navelor este precedată de alte etape: 
- restructurarea companiilor Navrom, Petromin și Romline, prin înființarea unei companii naționale de transport maritim; 
- transformarea prin novație a contractelor de închiriere (bare-boat) a navelor în contracte de vânzare, într-un termen de maximum cinci ani; 
- divizarea companiilor și privatizarea entităților rezultate din acestea; 
- finalizarea privatizării celor trei companii naționale Navrom, Petromin și Romline prin vânzarea integrală a pachetului de acțiuni prin licitație, utilizând inclusiv vânzarea pe piața secundară de capital. 
Abia la urmă de tot, în caz de insucces, se va proceda la vânzarea ca active a navelor și la lichidarea, potrivit Legii nr. 31/1990 republicată, a societăților respective. Or, în acest caz, FPS a aplicat strategia începând cu sfârșitul. 


XXX 
Liderii SLN apreciază că prețurile la care au fost vândute navele nu reflectă valoarea lor reală și că prin modul în care este încălcată strategia aprobată de Guvernul României se demonstrează intenția de înstrăinare, în condiții de subevaluare, a navelor. (25 septembrie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.542 secunde