Flota comercială a României, acum 20 de ani. Navigatori plătiți cu "gogoși" și "brașoave"

378
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Navigatori plătiți cu

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


La data de 10 ianuarie 1994, reprezentanța din România a firmei Damon Shipping and Trading (Panama) a încheiat un contract de angajare cu un grup de navigatori români. Urmau să lucreze la bordul navei "Argonisi"     pentru un salariu de 400 dolari, lunar. Cel care le-a perfectat formele, Sorin Topală, angajatul reprezentanței din Mangalia a armatorului, le-a prezentat firma ca fiind serioasă, respectabilă. 


Dornici să navigheze și, mai ales, să câștige valută, oamenii n-au deschis ochii. Nu se pricepeau la contracte, habar n-aveau ce semnează. Au văzut doar suma de 400 de dolari, care li se părea comoara lui Tutankamon, și faptul că 50 la sută urma a se plăti pe navă, la cerere, de către comandant, iar restul, la Mangalia, la repatriere. Nu au observat că în contract nu erau specificate o serie de drepturi de care trebuie să beneficieze orice navigator: hrană, igienă și protecția muncii, asistență medicală etc. Mai mult, își asumau obligația să plătească impozitele și taxele (către statul român), care derivă din angajament, deși aceasta era datoria firmei, adică a reprezentanței din România a armatorului. 


Românii au urcat pe navă, au muncit și s-au întors, cu voia Domnului, sănătoși. Mila cerului nu s-a răsfrânt, însă, și asupra buzunarelor lor. La repatriere, navigatorii erau mai lefteri decât au plecat. Comandantul nu le-a dat o para chioară, iar oamenii au cheltuit bani de împrumut prin porturi. 


Ajunși în țară, s-au repezit la reprezentanța din Mangalia. Se gândeau că sunt așteptați cu banii numărați. Ți-ai găsit! Acolo, Sorin Topală l-a luat pe "nu știu" în brațe. "Nu știu când vin banii! Mai treceți pe aici", le repeta invariabil navigatorilor care-i "agresau" tihna. 


Oamenii au făcut potecă la sediul reprezentanței. Soțiile și copiii așteptau la poartă, să-l vadă pe tata cu dolarii. Datoriile la prieteni și rude se înmulțeau. A trecut luna și banii tot nu mai soseau. 


În cele din urmă, marinarii și-au adus aminte de Sindicatul Liber al Navigatorilor și i-au cerut sprijinul. Acesta a încercat să intre în contact cu reprezentanța armatorului, dar fără succes. Nu-i nimic. Sunt destule mijloace de acțiune împotriva rău-platnicilor. Există legi naționale și internaționale pentru a veni de hac celor ce se joacă cu existența navigatorilor. 


O investigație jurnalistică 
În calitate de redactor la ziarul "Cuget Liber", am început propria investigație, pentru a-i ajuta pe marinari și familiile aflate la strâmtoare. Am investigat situația firmei Damon Shipping and Trading și am aflat că are mai mulți "pui" în România, "altoiți" pe trunchiul Șantierului Naval "2 Mai" Mangalia: Damon SRL, Damon Agency, Damon Shipping și Damon Group. 
Cine este în spatele lor nu se știe, încă. Dar la suprafață "plutesc" grecul Michael Gr. Tsiklos (care semnează în numele unora dintre firmele nominalizate), românii Lucian-Răzvan Raichici și Sorin Topală (pe care îi găsim în calitate de asociați cu grecul Tsiklos în Damon Group). 


Bun! Să vedem cu ce se ocupă acest ciorchine de firme. Dintr-un raport purtând antetul "Parlamentul României" și semnătura unui deputat, am aflat că Damon SRL a realizat, citez, "o rețea de tip mafiot" în SN "2 Mai"  Mangalia, fiind o societate de tip "fantomă". 


"Această societate are un contract de exclusivitate cu șantierul, pentru efectuarea operațiilor de sablare și vopsire la toate navele ce intră pentru reparații în șantier. Contractele funcționează din data de 4 februarie 1992, pe o perioadă de cinci ani, și sunt semnate de cetățeanul grec Tsiklos Michael". Mai departe: "Pentru diverse plăți, Tsiklos folosește și alte societăți". Sunt citați "puii". 


În continuare, se spune că Damon SRL angajează lucrări "la negru" chiar cu oamenii șantierului și "doar o mică parte din lucrările efectuate sunt evidențiate în acte". Se mai specifică faptul că firma "utilizează adrese fictive, împuterniciți fictivi", că "80 la sută din volumul de lucrări îl face fără o evidență clară". 


Semnatarul documentului este deputatul constănțean Radu Alexandru-Dumitru, membru în AGA la SN "2 Mai" Mangalia. 
Să-l credem sau nu pe dl. deputat? Cum să nu, dacă Lică Cazangiu, comisarul șef al Gărzii Financiare Constanța, a controlat, în 1994, cele sesizate de deputat și a aplicat amenzi contravenționale de un milion de lei, penalități de 761.466 lei și a dispus virarea la buget a sumei totale de 48.110 dolari. 


Cât tupeu: marinarii sunt de vină! 
Până aici, e clar. Ne-am lămurit cine sunt și cum lucrează acești "damoni". La fațadă spoială de respectabilitate, iar după gard, treburi necurate, care la un control financiar se lasă cu amenzi, penalități și rețineri. Dar, să nu ne pripim, să-i ascultăm și pe reprezentanții firmei Damon. Nu de alta, dar sunt singurii în măsură să ne spună când vor plăti datoriile față de navigatori. 
Astfel că am sunat la sediul lui Damon Group, de unde mi-a răspuns Sorin Topală. Îmi spune că nu știe când vor fi plătiți marinarii. Să mai aștepte! Să înțeleagă și ei că armatorul are greutății (poate păgubiții ar trebui să-l ajute cu ceva bani, nu?). Pardon! El nu are nicio răspundere în ceea ce privește contractul de angajare. El doar i-a făcut un serviciu armatorului. Fără comision! Pentru prestigiul firmei. De fapt, totul este o problemă între armator și navigatori. 


Ce dacă a fost încheiat contractul, în România, de o reprezentanță înregistrată în România, care trebuie să respecte legile și Constituția României? Nu, domnule! Totul se face după legile internaționale! (Care? Nu se știe). Marinarii sunt de vină că n-au primit 50 la sută din salarii la bord. Dacă îi solicitau, îi primeau. Domnule, e treaba armatorului! Noi nu avem nicio putere. Și tot așa, brașoave peste brașoave, gogoși peste gogoși, toate puțind a minciună, nesimțire și batjocură față de marinarii angajați și neplătiți. 


Un lucru rezultă cu claritate. Acest ciorchine de "damoni" se joacă cu viața oamenilor, cu legile României și aceasta nu reprezintă o simplă greșeală. E o practică veche, premeditată. Pentru Garda Financiară și Direcția Generală a Finanțelor Publice, afacerile acestor "damoni"  prezintă destule "pete". Exemplul de față ne-a demonstrat că se eludează legislația română privind angajarea forței de muncă și plata salariilor și impozitelor, cea referitoare la evidențierea comisioanelor pentru angajarea forței de muncă și impozitarea lor etc. 


Ne oprim aici, cu convingerea că semnalul nostru va fi recepționat și că, în curând, "damonii" vor fi "vizitați" de organele de control. Vor fi găsiți atunci și banii care li se cuvin navigatorilor. (26 mai 1995) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4442 secunde