Flota comercială a României, acum 20 de ani

Miercuri, 31 Iulie 2019
192
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.


Bate vântul restaurației în flotă


   Schimbarea de lider de la Navrom nu îi poate surprinde decât pe cei care nu cunosc jocurile făcute la vârf. Cercurile interesate de debarcarea echipei lui Marius Predescu au risipit o groază de timp și energie pe la ușile mai marilor zilei, vreme de trei luni. 


     Numele lui Vasile Răceanu era de mult pe lista numirilor și i se cunoștea dosarul de-a fir a păr. Se aștepta doar prilejul schimbării. Lucrurile s-au precipitat în momentul în care Predescu și directorii lui au devenit nărăvași, punând piciorul în prag și retrăgând navele din contractele de bare-boat păguboase. Nu mai ascultau de nimeni de sus, dând cu "măturoiul" prin toate afacerile peste care se așternuse praful uitării. 


     Cel mai supărat s-a dovedit a fi Elizeu Stănescu, reprezentantul Statului în AGA, despre care directorul tehnic, Ionel Chițu, ne declara, într-un interviu, că: "Ne-a luat la rost că am retras navele din operarea unor bare-boat-iști." Tot el afirma despre Stănescu că: "Ne-a cerut să-i vindem navele lui Jercan (...). A reacționat impulsiv, coleric, cu țipete și urlete, dându-mă afară din sală pentru simplul motiv că i-am atras atenția că s-a comis o ilegalitate."


     Fiindcă Predescu și echipa lui au solicitat schimbarea cenzorilor (în frunte cu celebra Mateiciuc, fostă în Corpul de control al Guvernului Văcăroiu) și a reprezentanților AGA, adresând reclamații până la nivelul Președinției, inevitabilul s-a produs: Elizeu Stănescu a venit la Constanța și, fără prea multe vorbe, a făcut schimbarea. Păi nu promisese Convenția Democrată Română, în campania electorală, schimbarea? Schimbare a vrut, schimbare i-a dat Stănescu.


     Următorul pas al restaurației inițiate de vajnicul agaman îl reprezintă, după opinia celor inițiați, retrocedarea navelor retrase din contractele de bare-boat. Mișcarea este cât se poate de inteligentă. Trecerea la transformarea contractelor de bare-boat în contracte de leasing trebuie să-i găsească pe foștii operatori cu navele statului în exploatarea proprie. În caz contrar, dacă vor să cumpere nave, ei ar trebui să participe la licitație, alături de ofertanții externi, și nu ar mai pupa niciun vapor fără a pune banii jos.


     Între timp, noua echipă de conducere își întărește rândurile, beneficiind și de consilierea venită din partea lui Manea Ghiocel, căruia îi cresc acțiunile. 


     Pe de altă parte, Fiscul, nemilos și având de recupe¬rat 10 miliarde lei (reprezentând impozite pe salarii, contribuția la fondul pentru handicapați, pentru agricultură și pentru cercetare-dezvoltare, neplătite de prin 1994), a început să ridice bunurile Navrom-ului. Vineri a "săltat" două camere video și un autoturism "Dacia." Ar mai fi ridicat și alte trei autoturisme, dar erau pe chituci. Acum, mai are de luat trei șalupe, o clădire antrepozit, două apartamente de pe strada Traian, un garaj auto, clădirea administrativă a Agenției Navrom din Galați, două pontoane de acostare a șalupelor și navele "Gruia" (de 8.700 tdw) și "Sadova" (de 4.800 tdw). 
 Toată lumea ia din flotă, dar nimeni nu mai pune la loc! 2.03.1998


Demiși înainte să se usuce cerneala pe decizia de numire


 Abia instalat în funcția de director general al Companiei Navrom, în data de 26 februarie 1998, Vasile Răceanu a fost demis. Aceeași soartă a avut-o și consiliul de administrație. Decizia au luat-o Tudor Opran și Teodor Nicolae, noii reprezentanți ai FPS în AGA, în cursul ședinței extraordinare organizate ieri, 6 martie 1998, la sediul Navrom. Motivul invocat de AGA este incompatibilitatea lui Răceanu cu funcția de director general la compania statului. 


     Adunarea generală a acționarilor a numit un nou consiliu de administrație, din care fac parte: Marius Predescu - președinte și director general, Laurențiu Zamfir, Ștefan Pelinel (din partea FPS București) și Anghel Panait (director al FPS Constanța).
     Forțele oculte care puseseră la cale restaurația din flota Navrom au fost luate prin surprindere de această acțiune a FPS. Prin eliminarea agamanilor Elizeu Stănescu și Mihai Niculescu și prin reorganizarea AGA, Fondul Proprietății de Stat a decapitat mișcarea favorabilă retrocedării navelor statului către operatorii privați rău-platnici.


Pagina a fost generata in 0.2015 secunde