Flota comercială a României, acum 20 de ani

Dacă guvernanții nu se grăbesc, flota națională nu va mai avea ce privatiza

Miercuri, 31 Iulie 2019
167
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.


Criza politică din România ultimelor trei luni a blocat rezolvarea crizei flotei naționale. Prin "vinele" ministerelor și ale FPS n-a mai curs sânge. Voința de a salva shipping-ul românesc a fost paralizată. 
La ministerele Transporturilor, Finanțelor și  Privatizării, în  consiliul  de administrație al Fondului Proprietății de Stat, toți sunt convinși că flota trebuie salvată, că are nevoie de o "transfuzie" de capital și de măsuri rapide, curajoase de restructurare și privatizare. 
Dar una este să fii convins că trebuie să faci ceva și alta este să acționezi. Până vom avea noul guvern, până vor intra viitorii miniștri în pâine și în probleme, situația companiilor de navigație și a echipajelor avansează de la dezastru la catastrofă (sau invers). 
Compania Navrom, cea mai afectată de criză, a început să își piardă navele din cauza datoriilor făcute de foștii operatori. 
La sfârșitul lunii trecute, nava "Năsăud" a fost vândută la Colombo, pentru 490.000 de dolari, din care Navrom nu a văzut un cent. 
Vineri, în Kenia, a fost vândută nava "Seimeni", cu 178.000 de dolari, cu mult sub prețul de piață. 
Ionel Chițu, directorul tehnic al companiei, ne-a declarat că se anunță vânzarea navelor "Râureni" (în Africa de Sud), "Curtea de Argeș" (la Port Sudan) și "Bihor" (în China).
O situație  deosebită o are nava "Oituz", cu un litigiu de marfă în Mexic si echipajul nemulțumit. Cargoul necesită reparații și reclasificare, dar Navrom nu poate suporta niciun fel de cheltuieli. 
La Dakar, sunt reținute navele "Teiuș" și "Drăgășani" din cauza unui litigiu de marfă al navei "Gheorghieni."
Ion Chițu  ne-a semnalat faptul că, pe fondul agravării situației economico-financiare a companiei, s-a deteriorat și starea de disciplină la bordul unor nave, fenomen favorizat și de angajarea unor ofițeri cu cazier, de către foștii operatori.  Directorul  tehnic  a exemplificat cu cazul secunzilor de pe navele "Oravița" și "Fântânele." 
Pe nava "Ponor", aflată în Emiratele Arabe, bucătarul, după o altercație cu un motorist, a intrat în greva foamei, refuzând să mai hrănească echipajul.
Pentru multe din navele companiei, zilele sunt numărate. Dacă nu vor fi vândute la licitația de pe 15 aprilie 1998, vor fi pierdute prin vânzarea forțată în porturi străine, la cererea creditorilor. Într-un caz sau altul va fi stopată creșterea cheltuielilor, dar, evident, în cea de-a doua variantă, compania Navrom nu se va alege cu niciun ban. 
Mai mult ca oricând, este necesară intervenția FPS și a Ministerului Transporturilor pentru a închide canalele de pierderi financiare și a navelor. Dacă guvernanții nu se grăbesc, flota națională nu va mai avea ce privatiza. 7.04.1998


Povara Navrom-ului a trecut pe umerii lui Ionel Chițu


Întrunită, ieri, pentru a analiza activitatea companiei Navrom pe 1997, AGA a aprobat demisia directorului general Marius Predescu. Drept urmare, acționarii au ales un nou consiliu de administrație interimar, al cărui președinte este Ionel Chițu (fostul director tehnic al companiei). AGA a mandatat consiliul de administrație să soluționeze problema plății salariilor și a diurnelor restante (la solicitarea Sindicatului Liber al Navigatorilor). 17.04.1998


Navrom a pierdut trei nave dintr-o lovitură


Asupra companiei Navrom s-a abătut prăpădul, înainte de a apuca să își vândă navele la licitație sau să le dea în leasing, armatorul român este lăsat cu buza umflată de creditori. Navele arestate prin porturile străine au început să fie vândute rând pe rând. 
Pe data de 5 mai 1998, la Anvers, Navrom a pierdut un "ciorchine" de trei nave. Frank Leys, inspector ITF - Belgia, a informat Sindicatul Liber al Navigatorilor că nava "Săveni" a fost vândută firmei Beaudeau Int. Bv. Amsterdam, pentru suma de 444.000 de dolari, cargoul "Râmnicu Vâlcea" a fost cumpărat cu 305.555 de dolari, de aceeași companie, iar nava "Sousa" i-a fost vândută firmei Saad Steel Dubai, pentru 361.000 de dolari. 
Echipajele românești de pe cele trei nave sunt privilegiate la repartiția banilor obținuți din vânzarea acestora și, în curând, își vor primi drepturile restante și sumele necesare repatrierii.
Suntem convinși că, și de această dată, nimeni nu va răspunde pentru paguba produsă flotei naționale, ajunsă sat fără câini.
9.05.1998




Pagina a fost generata in 0.1415 secunde