Când va avea Constanța autobuze electrice

Ştire online publicată Vineri, 05 Iunie 2015. Autor: Andreea PERHAIȚĂ
Timp de cinci zile, pe străzile Constanței se plimbă un autobuz electric. Constănțenii au șansa de a face o tură prin oraș,

fără să composteze bilet și apoi să spună dacă le place. Mult mai silențios decât un autobuz normal, însă cu mai puține locuri pe scaune, cu un consum extrem de redus, dar de două ori mai scump la achiziționare, autobuzul electric rămâne, deocamdată, doar un vis pentru Regia Autonomă de Transport în Comun Constanța, care abia poate să supraviețuiască de la o lună la alta.

Astăzi, autobuzul modern va circula pe linia lui 2-43, cu plecări de la Cap de linie Cireșica, la orele 10,00, 13,00 și 16,00. Sâmbătă, va intra pe linia 5-40, cu plecări de la Cap linie - Sere, din Km 5, la orele 10,00, 13,00 și 16,00. Duminică, autobuzul electric va putea fi văzut pe linia lui 102, cu plecări din Cap de linie Depou, la orele 10,00, 12,00, 14,00 și 16,00, iar luni, pe 8 iunie, va fi pe linia lui 48, cu plecări de la Cap de linie Oierie, de la orele 10,00, 11,30, 13,00, 14,30 și 16,00. Autobuzul va opri în toate stațiile de pe traseul pe care circulă. Călătorii nu trebuie să composteze bilet.

„RATC va face probe timp de cinci zile cu acest autobuz. Este vorba despre un protocol, prin care acordăm gratuitate la transport pe toate liniile pe care circulă în această perioadă. Autobuzul are 66 de locuri în picioare și 20 pe scaune, inclusiv pentru persoane cu handicap. Consumul este foarte redus. Încărcarea bateriei durează șase ore, iar autonomia în traficul urban este de 120 - 130 de km, iar în exteriorul orașului, de 250 de km”, a explicat Marius Brătulescu, șef Serviciu Exploatare în cadrul RATC Con-stanța.

Autobuzul este dotat cu baterie litiu-ion, de 1.800 de kg, și se poate fabrica în patru variante de caroserii, pe diferite mărimi. La achiziționare, un astfel de autovehicul costă între 350.000 și 400.000 de euro, dublu față de un autobuz pe motorină. Însă consumul este considerabil redus. Potrivit primelor calcule, autobuzul aflat în test consumă în jur de 50 de bani pe kilometru parcurs, față de autobuzele cu motoare Diesel, care consumă cel puțin 2 lei pe kilometru.

„După efectuarea călătoriei, constănțenii care doresc să-și exprime unele păreri despre autobuz se pot adresa celor doi însoțitori din partea RATC, care vor completa chestionarele, sau la adresa de e-mail office@ratc.ro. Ulterior, vom compara eficiența cu numărul de kilometri parcurși și curentul necesar pentru încărcarea bateriei”, precizează directorul general al RATC Constanța, Ovidiu Cristian Tănase.

Zile grele pentru RATC

Deocamdată, RATC nici nu poate să viseze să aibă un parc auto cu autobuze electrice. Nici marile orașe din țară sau chiar din Europa nu au, deocamdată, astfel de autovehicule.

„Cu siguranță, însă, în 10 - 15 ani, ele vor fi viabile peste tot. În 10 ani, probabil că vom avea și noi cel puțin o linie. Sunt nostalgici care tot sunt de părere că nu trebuia să scoatem troleibuzele și tramvaiele, pentru că erau ecologice. Iată că se va reveni la transportul ecologic”, ne-a declarat, optimist, directorul adjunct al RATC, Dumitru Coiciu. Potrivit acestuia, impasul financiar cu care se confruntă regia de câțiva ani încoace va fi deja depășit până atunci.

„Primăria trebuie să ne ajute, acum, cât de repede. Urgența este uriașă. RATC și-a făcut treaba, acum este momentul ca primăria să își facă treaba. Subfinanțarea RATC este din cauza Primăriei Constanța. În primul rând, primăria nu înțelege că trebuie să dea mai mulți bani pentru bătrâni. În prezent, sunt alocați 50 de lei pe lună de persoană, pentru pensionarii care beneficiază de gratuitate la transportul în comun”, a mai spus Dumitru Coiciu. 

Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.918 secunde