Avalanșa debranșărilor, la final. Constănțenii nu-și mai permit "notele de plată"

Marţi, 26 Septembrie 2017, 18:52
3646
Sărăcia i-a împins pe foarte mulți constănțeni să renunțe la contractele pe care le aveau încheiate cu Regia Autonomă de Distribuire a Energiei Termice (RADET), chiar dacă acest lucru înseamnă pentru o bună parte dintre ei că nu se vor mai încălzi. 


Irina P., în vârstă de 73 de ani, ne-a declarat că a făcut cerere de debranșare de la RADET din cauza facturilor imense pe care le are de plătit mereu în timpul iernii. 


"În lunile de vârf de sezon, am plătit anul trecut până la 750-800 de lei la întreținere, asta în condițiile în care eu sunt văduvă, iar pensia pe care o primesc de la stat nu este prea mare. Ce să rezolvi mai întâi cu acești bani? Cum îți plătești dările către stat, cu ce să mai cumperi și medicamente, că de la o vârstă este nevoie și de așa ceva și cum să faci față unor facturi atât de mari iarna? Chiar dacă nu voi mai fi branșată la RADET, măcar îmi rămân mai mulți bani în casă, pentru zile grele. Am, totuși, un calorifer electric și atunci când va fi ger afară, îl voi pune în funcțiune, dar chiar și așa, sunt convinsă că factura la curent nu va fi atât de mare, încât să nu mi-o permit", ne-a declarat bătrânica. 


În aceeași situație se află și Petre I. și mulți alți constănțeni, care au renunțat la încălzire pentru că nu-și mai permiteau, efectiv, să plătească "notele de plată". 


Până la data de 15 septembrie, RADET a primit 2.496 astfel de cereri privind eliberarea avizelor de debranșare de la sistemul centralizat de termoficare al municipiului Constanța. De aici și concluzia că facturile din iarnă la întreținere i-au speriat pe mulți, determinându-i să renunțe la RADET și să-și pună gaze sau să prefere să se încălzească folosind alte surse, precum caloriferele electrice. 


Pentru a se putea debranșa, proprietarii de apartamente au avut obligația de a se prezenta la sediul RADET, cu un dosar care să conțină o cerere, acordul scris al vecinilor de apartament și cel al asociației de proprietari, dar și dovada că nu au restanțe la plata serviciilor de termoficare. Oamenii trebuie să știe că în cazul în care există debite către RADET, li se va respinge cererea de deconectare fără să se mai verifice restul documentelor depuse. În plus, solicitanții au trebuit, înainte de toate, să primească aprobarea deconectării atât de la Asociația de Proprietari care convoacă Adunarea Generală, cât și de la vecinii cu care au pereți comuni. După aceea, în baza acestor aprobări obținute se parcurge procedura din Metodologie, iar RADET Constanța verifică dacă sunt îndeplinite cumulativ condițiile prevăzute de legile în vigoare si apoi emite avizul favorabil. Apoi, după avizarea favorabilă, solicitanții achită taxa de deconectare/debranșare, sting datoriile față de RADET și primesc, împreună cu Asociația de Proprietari un proces verbal de constatare a deconectarii/debranșării. Acest document permite modificarea suprafeței radiante din contract și certifică debranșarea legală.


Deocamdată, însă, debranșările efective nu s-au realizat, pentru că termenul prevăzut de lege pentru soluționarea fiecărui dosar depus la registratura regiei este de 30 zile.


Mai mult decât atât, susțin reprezentanții RADET, între timp, unii s-au răzgândit și nu mai vor să se debranșeze. Spre exemplu, un locatar de pe strada Constantin Brâncuși, a obținut avizul favorabil de debranșare și pe deasupra a și plătit taxa de debranșare în valoare de 494 de lei. "Lipsesc pe o perioadă nedeterminată de la domiciliu și solicit această operațiune începând cu anul viitor", a declarat bărbatul. 


Un alt constănțean, cu domiciliul pe aleea Lotus nr. 8 a cerut RADET amânarea deconectării din motive personale. Ca cei doi proprietari de imobile sunt mulți, situație confirmată de conducerea RADET. 


"Ne-am întâlnit cu numeroase astfel de cazuri în ultima perioadă. Mulți proprietari și-au achitat inclusiv taxa de deconectare și apoi renunță, deci din totalul celor 2.496, nu toți vor primi și avizul de debranșare. Unii nu întrunesc criteriile pentru acest lucru, iar alții renunță ei, pur și simplu, la idee. Oricum, cei care și-au depus dosarele au avut de plătit 160 de lei pentru aviz și 494 pentru deconectare", a declarat pentru "Cuget Liber", directorul regiei, Liviu Popa.


Ca noutate pe anul acesta, pentru cei care vor dori să se branșeze la RADET, regia și-a propus să branșeze pe cheltuiala sa orice imobil amplasat în vecinătatea rețelei de termoficare a municipiului. În aceste situații, se va încheia cu solicitanții un contract conform căruia, noii clienți nu se vor putea debranșa mai devreme de cinci ani.


Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.3155 secunde