Mai multe ştiri online:
Cu 100 de milioane de lei

Autobuze noi, trasee refăcute și bilete online, la RATC Constanța. Ce se va întâmpla cu microbuzele maxi-taxi?

Ştire online publicată Marţi, 27 Decembrie 2016. Autor: Andreea PERHAIȚĂ
Într-un an de zile, Constanța ar putea avea autobuze noi-nouțe și o rețea modernă de transport urban. Primăria Constanța vrea să reformeze din temelii Regia Autonomă de Transport în Comun și asta cât mai repede. Mâine, în ședința Consiliului local, municipalitatea va aproba un contract de credit de 100 de milioane de lei de la BERD pentru achiziționarea de autobuze noi care ar putea fi puse în circulație  chiar din ianuarie 2018.


Este vorba despre un împrumut nece-sar pentru reconfigurarea regiei de transport. Potrivit primarului Decebal Făgă-dău, vor fi achiziționate mijloace de transport moderne, redimensionate, cu elemente de siguranță pentru pasageri, cu camere de supraveghere a pasa-gerilor și monitorizare în trafic a șoferilor. De asemenea, se va implementa un sistem de e-ticketing pentru eliminarea biletelor și a pasagerilor clandestini, iar traseele vor fi revizuite și adaptate noilor cerințe, cu mijloace de transport dimen-sionate corect.


Concret, după aprobarea de către Consiliul Local al Contractului de credit în valoare de până la 100.000.000 de lei, a Contractului de ipotecă pe venituri precum și a Contractului privind contul de rezervă, încheiate între municipiul Constanța și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, în ianuarie 2017, va fi lansată invitația la licitație, în mai 2017 ar trebui să aibă loc atribuirea contractului, iar în decembrie 2017 acesta ar trebui să fie deja finalizat. Ulterior, municipalitatea va rambursa creditul în 12 ani, cu o perioadă de grație de doi ani, în 40 de rate trimestriale egale. Primăria va plăti către BERD un comision inițial de acordare de 1% din credit. Marja de dobândă este ROBOR la trei luni +1,3%. Banii vor fi folosiți în primul rând pentru achiziționarea de autobuze Diesel VI noi, cu podele joase, dar și pentru mentenanța lor, diagnostic, echipament și alte servicii arondate.


Ce facem cu operatorii privați?
Conform Planului de Mobilitate Ur-bană, autobuzele RATC circulă pe 22 de rute, trei companii private separate, toate autorizate de Primăria municipiului, deservesc alte nouă servicii. Acestea funcționează cu o frecvență ridicată, nu după un program fix, și sunt considerate necesare pentru a completa rețeaua RATC, deservind străzi care nu pot susține autobuze mai mari decât micro-buzele.


Cele trei societăți private sunt SC Grup Media Sud Company SRL, care ope-rează șase servicii, liniile 301, 302, 303, 304, 305 și linia 309, SC Sybel Pro Invest SRL, care operează un serviciu, linia 314, și SC Dorada Transporting SRL, care operează două servicii, liniile 310 și 312. Deși acestea ar trebui să completeze traseele RATC, ele sunt paralele cu principalele artere de-a lun-gul cărora circulă autobuzele, existând astfel numeroase suprapuneri între tra-seele RATC și cele ale operatorilor pri-vați.


Concurență neloială?
Deocamdată, autoritățile locale nu au hotărât dacă vor lua măsuri și în ce provește operatorii privați de transport în comun. Sunt binecunoscute nemul-țumirile conducerii RATC care a spus de mai multe ori că microbuzele le fură călătorii, practică tarife neloiale, intră pe traseele publice și opresc peste tot, nu doar în stații. De asemenea, sunt de no-torietate problemele pe care le creează în trafic aceste microbuze, dar și con-dițiile improprii pentru călători.


Rămâne de văzut ce soluții va găsi primăria și pentru această problemă, pomparea de bani în RATC putând să fie un eșec răsunător dacă nu se iau măsuri și în privința operatorilor privați.


Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Inchide
Pagina a fost generata in 0.8876 secunde