De câteva luni, românii sunt liberi să își aleagă furnizorul de energie electrică sau de gaze naturale. Procedura este destul de simplă, dar, înainte de a lua o decizie, trebuie să analizați dacă schimbarea vă este favorabilă din punct de vedere financiar.
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a aprobat încă de la finele lui 2014 procedurile de schimbare a furnizorului de electricitate, inclusiv posibilitatea ca un consumator să solicite sistarea contractului cu furnizorul actual chiar dacă are facturi neplătite.
Astfel, printre elementele de noutate aduse în favoarea consumatorilor cu ordinul ANRE, sunt modificarea suspendării procesului de schimbare a furnizorului de energie electrică, drept urmare a nea-chitării facturilor de energie electrică, precum și prevederea explicită a faptului că procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurge-rea etapelor specifice.
Lista furnizorilor licențiați poate fi găsită pe site-ul ANRE. Ulterior, sunteți obligați să notificați în scris furnizorul actual că renunțați la el, termenul fiind de minimum 21 de zile înainte de data rezilierii. Contractul de distribuție încheiat cu furnizorul actual încetează la data intrării în vigoare a contractului cu noul furnizor și este înlocuit de acesta, astfel încât să asigure continuitatea serviciilor de dis-tribuție.
Atenție ce preț negociați!
Practic, odată cu schimbarea furni-zorului de energie, consumatorul iese de pe piața reglementată, unde prețul este de 133 de lei/MWH și intră pe piața liberă, unde prețul este dictat de cerere și ofertă și poate fi chiar mai mare decât cel regle-mentat. De aceea, trebuie să studiați foarte bine ofertele și să negociați la sânge cu viitorul furnizor.
Unele companii de furnizare nu fac, deocamdată, contracte cu consumatori casnici. Însă, firmele sunt din ce în ce mai interesate de schimbarea furnizorului, mai ales în condițiile în care pot negocia tarifele.
La bloc, varianta cea mai bună este schimbarea furnizorului pentru toți locatarii dintr-o scară sau din mai multe scări, astfel încât asociația de proprietari să poată negocia cel mai bun preț.
Linie telefonică gratuită pentru informarea consumatorilor
ANRE a deschis chiar și o linie tele-fonică gratuită pentru cei care vor informații despre schimbarea furnizorului de energie electrică sau gaze naturale.
Astfel, apelând numărul de telefon 0800800410, puteți beneficia de informații oficiale, utile în procesul de alegere a furnizorului de energie electrică sau de gaze naturale, în contextul unei piețe de energie competitive. Până la începutul lui 2018, toți consumatorii casnici sunt obligați să își aleagă alt furnizor.