Testele genetice ar putea ajuta la depistarea cancerului la sân

În interiorul celulelor, genele, nucleul și cromozomii nu își păstrează mereu aceleași poziții. Aceste trei elemente se pot organiza diferit în interiorul celulelor, însă o singură schemă poate sugera specialiștilor prezența celulelor canceroase.
Cercetătorii de la U.S. National Cancer Institute au studiat pozițiile mai multor gene, atât din celulele canceroase, cât și din cele sănătoase. În mod particular, schimbarea poziției genei HES5 a prezis cancerul la sân în toate cazurile studiate, potrivit news.health.com.
Specialiștii au precizat că analiza tridimensională a unei celule poate să ofere informații vitale în descoperirea cancerului la sân, ceea ce ar putea deveni o nouă metodă de diagnosticare a acestui tip de maladie. "Știm deja că poziția unei gene se schimbă înainte ca aceasta să își modifice activitatea. Acest lucru se întâmplă înainte ca tumoarea să se formeze", a explicat biologul Tom Misteli, de la National Cancer Institute.
Medicii s-au folosit, pentru studiul lor, de 11 mostre prelevate de la femei sănătoase și 14 mostre luate de la cele diagnosticate cu cancer la sân. În cazul probelor luate din țesutul bolnav, cercetătorii au identificat opt gene care își schimbau frecvent poziția. Aceștia au precizat că repoziționarea genei HES5 a indicat cancer la sân.
"Această metodă va fi folosită în paralel cu cele convenționale, precum mamografia și biopsia, ceea ce ne va conduce către rezultate mai precise în privința detectării cancerului la sân", a conchis Tom Misteli.