Orice glumă la 112 poate ucide un om

2205
Orice glumă la 112 poate ucide un om - c70689651cb8ec48def7fc31ce1e813d.jpg
"112. Ce urgență aveți?" sunt cuvintele care, de multe ori, pot face diferența între viață și moarte. Fie că trimite ambulanța la locul unui accident, fie că stă de vorbă cu un sinucigaș și îl face să se răzgândească, dispecerul Serviciului Unic de Urgență salvează zilnic vieți.

Numărul unic de urgență 112 este apelat, zilnic, de mii de români aflați într-o situație de criză. Numai în județul Constanța, luna aceasta, au sunat la 112, cu o problemă reală, peste 50.000 de persoane. Și se anunță o avalanșă de apeluri pe toată perioada verii. O arată statistica din anii trecuți, când vârful numărului de solicitări s-a înregistrat în lunile august, fiind cu aproape de două ori mai multe decât în afara sezonului estival.
Pentru a veni în întâmpinarea tu-riștilor, Radio Vacanța, prin Societatea Română de Radiodifuziune, și Serviciul de Telecomunicații Speciale au lansat, ieri, în stațiunea Mamaia, programul de informare a turiștilor români și străini în legătură cu numărul unic de urgență 112. În acest sens, la Radio Vacanța vor fi difuzate o serie de emisiuni și spoturi având ca temă informarea turiștilor despre numărul unic de urgență 112. Spoturile au fost înregistrate cu vocile operatoarelor de la 112, în limbile română, engleză, franceză, germană, italiană și rusă și vor fi difuzate la finalul buletinelor de știri.
Potrivit directorului Serviciului de Telecomunicații Speciale, Marcel Opriș, "cei care vin pe litoral folosesc serviciul de urgență 112, care are legătură atât cu dispe-ceratul de salvamar, cât și cu Ambulanța, SMURD, Poliție și Jandarmerie, operatorii noștri iden-tificând urgența și transmițând-o echipelor de intervenție".

630 de eroi feminini
În prezent, la 112 răspund 630 de operatori, aproximativ 15 pe fiecare județ și peste 20 în București. Toți dispecerii sunt femei, cu pregătire superioară, cunoștințe foarte bune de limbi străine, geografie și tehnică de calcul. "În mod normal, personalul nostru este suficient, dar, dacă ar fi să respectăm legislația și bunele practici din străinătate, timpul de lucru al unui call-taker ar trebui să fie de numai șase ore. Pe când, la noi se muncește la foc continuu timp opt ore, cu o pauză de masă de maximum 40 de minute. Iar activitatea presupune foarte multă concentrare și atenție, o condiție obligatorie fiind păstrarea calmului, mai ales că avem de a face cu tot felul de oameni și apeluri abuzive", a explicat Marcel Opriș.

Consiliere pentru sinucigași
"Nu există o zi fără apeluri false, injurioase, amuzante. La un moment dat, ne-a sunat un domn care se afla în trafic și ne-a spus că are probleme cu vizibilitatea. După o scurtă discuție, cu ajutorul întrebărilor noastre a observat că avea, de fapt, ochelarii aburiți. Cazul nu a mai ajuns la Poliție sau la Pompieri", ne-a povestit unul dintre dispecerii 112.
Invitațiile la film, cererile în căsătorie, solicitarea de a face doi copii cu operatoarele sunt și ele frecvente. Însă există și situații foarte dese când call-taker-ul consiliază sinucigașii și stă de vorbă cu ei până la intervenția echipajului de urgență. Cel mai aglomerat este în nopțile de vineri și sâmbătă, iar cele mai multe apeluri false sunt după-amiaza, mai ales când sunt copiii în vacanță.

Amenzi de maximum 1.000 de lei
O mare parte din apeluri sunt rejectate. Aproape o treime sunt abuzive, incluzând urgențele false, glumele, injuriile, 7% solicită informații, chiar și numere de telefon de la anumite instituții, 21% din apelanți spun că au greșit numărul, iar 43% nu vorbesc deloc, păstrând liniște pe fir.
"Important este ca oamenii să înțeleagă că un om poate să moară dacă alți doi glumesc. Din păcate, pedepsirea celor care dau apeluri false, conform legislației românești, prevede numai amenzi, de la 500 la 1.000 de lei, pe care mulți nici nu le plătesc. Doar alerta falsă cu bombă este considerată act de terorism și infracțiune și sunt, deja, 4-5 persoane trimise în judecată pentru această faptă", a mai precizat directorul STS. Orice apel la 112 se înregistrează automat, rămâne în baza de date și reprezintă o dovadă incontestabilă în justiție.

112 – apel gratuit
Sistemul 112 vizează asigurarea protecției cetățenilor și un grad înalt de asistență indiferent de locul în care se află aceștia. Apelarea la numărul 112 este gratuită și reprezintă o cale rapidă de a comunica cu dispeceratele de urgență (Poliție, Pompieri, Ambulanță, jandarmerie), în timpul unei situații de urgență. 112 este număr comun în Uniunea Europeană. Sistemul 112 funcționează la nivelul întregii țări, în toate rețelele de telefonie, fixe sau mobile.

Dacă sunați la 112 trebuie să anunțați:
- ce urgență aveți
- locul evenimentului
- unde vă aflați
- de la ce număr de telefon sunați
- cum vă numiți
După furnizarea acestor date trebuie să rămâneți la telefon pentru a fi puși în legătură cu agenția de urgență de care aveți nevoie și pentru a primi eventuale recomandări.
Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunați din nou. Rămâneți calmi și răspundeți la toate întrebările; nu închideți până nu vi se spune.
Sunați la 112 doar dacă aveți o urgență!

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 2.4531 secunde