39 de ani de la cea mai mare catastrofă din istoria navigației românești! ZECI DE MARINARI MORȚI pe nava "Independența"

1599
39 de ani de la cea mai mare catastrofă din istoria navigației românești! ZECI DE MARINARI MORȚI pe nava

Articole recomandate

În urmă cu 39 de ani, petrolierul românesc "Independența" eșua într-o mare de flăcări, după ce a fost lovit de către nava grecească "Evriali". 




Din cei 45 de membri ai echipajului navei românești, doar 3 au avut norocul să supraviețuiască. Nava – cea mai mare construită pe șantierele românești – a ars timp de 29 de zile, transformându-se într-un morman de fiare contorsionate. Vinovat de producerea accidentului, comandantul navei grecești, în vârstă de doar 29 de ani, a fost pus inițial sub supraveghere, interzicându-i-se să părăsească Turcia, ulterior fiind arestat, judecat și condamnat la 20 luni de închisoare, perioadă transformată într-o cauțiune de doar 850 dolari. Și ca suferința să fie mai mare, în România catastrofa a fost ținută sub tăcere de către autoritățile comuniste, scrie redescoperaistoria.ro




Petrolierul de mare tonaj "Independența" a fost prima și totodată cea mai mare navă din istoria flotei românești, din acest motiv fiind considerată nava-amiral a flotei comerciale românești. Construcția sa a debutat pe data de 22 iulie 1976, când, în docul uscat al Șantierului naval Constanța a fost coborâtă prima bloc-secție. Montajul navei a durat 10 luni, la întreg procesul fiind angrenate 47 de întreprinderi românești.


Având un deplasament de 150.000 tdw, "Independența" a fost primul petrolier din această serie și era o adevărată uzină plutitoare lungă de 302 m și înaltă cât un bloc de 15 etaje. Din punctul de vedere al dotărilor, nava era foarte fiabilă, deoarece beneficia de aparatură de navigație din import.




Cum s-a întâmplat tragedia


În dimineața zilei de 15 noiembrie 1979, în timp ce revenea din cel de-al 19-lea voiaj, mai exact din Libia, încărcată cu circa 95.000 tone de țiței brut, "Independența" se afla în Marea Marmara, într-o ușoară deplasare, deplasându-se spre punctul de întâlnire cu pilotul turc, pentru a tranzita Bosforul spre Marea Neagră. La ora 04:35 – ora Turciei, petrolierul românesc a fost lovit în dreptul tancurilor 3-4 babord de către nava grecească "Evriali". Coliziunea a provocat spargerea tancurilor de marfă ale petrolierului românesc și deversarea țițeiului în mare. Frecarea corpurilor de metal ale celor două nave a provocat jerbe de scântei ce au dus la aprinderea țițeiului.




La bordul petrolierului au loc trei explozii care distrug nava. Din echipajul de 45 de marinari al "Independența", 42 de oameni au murit, dintre care 11 nu au mai fost găsiți niciodată. Au existat doar trei supraviețuitori. Incendiul a durat 29 de zile și nopți, fiind stins în dimineața zilei de 14 decembrie 1979. 






Din cauza stării grave în care se afla, Independența a fost considerată pierdere totală și definitivă. Statul român, prin proprietarul navei, Navrom Constanța a primit circa 60 milioane de dolari din partea asiguratorului, ADAS București. Operațiunile de recuperare ale epavei navei au fost efectuate de către armata turcă pe parcursul a șase ani și a ridicat costuri de circa 18 milioane de dolari.
















Sursa text si foto: redescoperaistoria.ro




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Miercuri, 14 Noiembrie 2018
Stire din Sănătate : Sfecla menține creierul sănătos
Pagina a fost generata in 2.7374 secunde