O nouă dezbatere publică: exproprieri pentru nodul rutier de legătură între Cumpăna și A4. „Nu vrem să fim păcăliți!”

1440
O nouă dezbatere publică a avut loc la Cumpăna, cu privire la investițiile majore, care vor schimba fața localității: nodul de descărcare din A4 și lărgirea DN 39E. De data aceasta, principala preocupare a localnicilor a vizat exproprierile pentru realizarea șoselelor și sumele pe care le vor primi.



Locuitori din Cumpăna și Constanța, reprezentanți ai administrației publice locale, dar și ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și ai Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Constanța, au fost prezenți, marți, 3 august, la cea de a patra dezbatere publică organizată de Primăria Cumpăna cu privire la investițiile majore care vor ajuta la fluidizarea traficului în comună, cât și la creșterea economică: realizarea nodului rutier Cumpăna – Autostrada A4 și extinderea și modernizarea DN 39E, în interiorul și în exteriorul localității.

Peste 180 de parcele vor fi afectate de exproprieri

Descărcarea din Autostrada A4, printr-un nod rutier, este solicitată de locuitorii și administrația publică din Cumpăna de ani buni. În sfârșit lucrurile au fost puse în mișcare și, dacă nu vor exista piedici sau contestații, în primăvara anului viitor vor începe lucrările efective. „În prezent se lucrează la studiul de fezabilitate al proiectului, care va fi predat la sfârșitul acestei luni. Urmează proiectul tehnic, care trebuie să fie finalizat până în noiembrie, urmând ca pe perioada de iarnă să derulăm licitația pentru execuția lucrărilor. În termeni optimiști, dacă nu vor exista contestații la următoarele licitații, sperăm ca în martie să existe un contract cu un antreprenor pentru realizarea nodului rutier de descărcare din A4”, au precizat reprezentanții CNAIR, instituția care realizează investiția, cu finanțare de la Ministerul Transporturilor, prezenți la dezbaterea publică. „Este un aspect îmbucurător, căci știu că parteneriatul cu Ministerul Transporturilor prevede ca la 30 decembrie 2023 nodul rutier de descărcare din A4 să fie executat”, a subliniat primarul Mariana Gâju.

În prezent, în această etapă a studiului de fezabilitate, s-a ajuns la identificarea parcelelor de teren necesare pentru realizarea traseelor rutiere, a proprietarilor. Până în prezent, după cum au arătat cei prezenți la dezbatere, au fost identificate 180 de parcele care urmează să fie afectate de exproprieri. O parte sunt de pe raza municipiului Constanța, o parte din comuna Cumpăna, din unele terenuri vor fi luate aproximativ două hectare, din altele câteva zeci de metri pătrați. „Pe hârtie, până în prezent, suprafața care urmează să fie expropriată este în jur de 25 de hectare, plus sau minus 10%, în funcție de ultimele detalii care vor fi stabilite în studiul de fezabilitate. Știu că aveți întrebări, cu privire la când va avea loc exproprierea, care este suprafața fiecăruia și la ce preț. Deocamdată avem suprafețele, contravaloarea va fi stabilită printr-o hotărâre de Guvern”, a explicat Mariana Gâju.

Mai multe răspunsuri, la dezbaterea din septembrie

După cum a subliniat primarul Mariana Gâju, zilele acestea, angajații administrației publice locale lucrează la identificarea proprietarilor parcelelor de teren și înștiințarea lor. Mai ales că mai mulți localnici au subliniat că sunt sceptici, având în vedere că în alte situații (pentru realizarea Autostrăzii Soarelui, de exemplu, la Medgidia sau la Peștera) au fost probleme în acordarea despăgubirilor, fie întârzieri, fie sume prea mici. „Au fost probleme la Medgidia, la Peștera, au fost diferențe de preț, nu vrem să fim păcăliți”, a arătat un localnic.

Având în vedere că studiul de fezabilitate va fi finalizat la sfârșitul lui august și va cuprinde și toate detaliile privind despăgubirile, o nouă rundă de dezbateri publice a fost stabilită pentru prima jumătate a lunii septembrie.

Deocamdată, locuitorii au fost informați cu privire la detaliile proiectului, care cuprinde realizarea de drumuri de exploatare care să le permită accesul la terenurile agricole, după realizarea buclei nodului rutier.

DN 39E va avea, în unele porțiuni, patru benzi

O altă investiție adusă în discuție a fost cea vizând extinderea carosabilului DN 39E, atât în interiorul localității, cât și în exterior, de la Canalul Dunăre – Marea Neagră, până la actualul sens giratoriu de la legătura cu Constanța. Deși inițial intenția a fost ca noua șosea să aibă patru benzi, configurația zonei nu permite acest lucru decât pe unele porțiuni; pe altele, după cum a prezentat proiectantul, vor fi realizate trei benzi, iar în unele zone doar câte o bandă de virare la stânga.

În porțiunile din intravilan nu vor fi realizate exproprieri pentru lărgirea șoselei, în timp ce în extravilan, proprietarii vecini cu șoseaua vor pierde în jur de 4 – 5 metri de la limită.

Un aspect subliniat de primărița Mariana Gâju este faptul că, pe o porțiune a șoselei modernizate, va fi realizată pistă de bicicliști. „Eu vă solicit să fie cât mai multe locuri de parcare, să nu distrugeți spațiul verde, căci sunt tot banii noștri, investiți când au fost realizate plantări în urmă cu 10 – 15 ani și să fie realizată pistă de biciclete”, s-a adresat primărița reprezentanților firmei proiectante.

După realizarea acestor proiecte, o nouă lucrare va avea loc pe raza comunei Cumpăna, privind legătura rutieră cu Techirghiol, pentru fluidizarea traficului spre sudul litoralului. În prezent, cele două proiecte sunt realizate în așa mod încât să asigure o conexiune cu noua șosea care va fi realizată. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.5363 secunde