Liderul USR Constanța, Dumitru Caragheorghe, explică de ce lansarea Platformei IMM Invest a fost un fiasco

812
Liderul USR Constanța, Dumitru Caragheorghe, explică de ce lansarea Platformei IMM Invest a fost un fiasco - dumitrucaragheorgheclc2-1587564518.jpg
Guvernul, în preambulul OUG 29/2020, a menționat că "În circumstanțele excepționale create de focarul Covid-19, întreprinderile de toate tipurile se pot confrunta cu o lipsă severă de lichiditate", dar programul de finanțare elaborat nu departajează cu adevărat firmele aflate în această situație (turism, horeca, servicii) de cele a căror activitate nu a fost afectată (comerț cu produse alimentare, farmacii, lucrări publice etc).

Dumitru Caragheorghe, președintele filialei municipale a USR Constanța, spune că procedura de aplicare a venit cu mare întârziere, fiind netransparentă și lipsită de claritate.

"Astfel, s-a decis lansarea platformei de înregistrare într-o zi nelucrătoare (când nu poate fi solicitat suportul instituțiilor publice și bancare implicate în acest program). Ieri, imediat după lansare, platforma IMM Invest a cedat și nici acum nu este accesibilă. Ministrul de Finanțe s-a pierdut în explicații. Conform termenelor legale și anunțului postat pe pagina oficială a Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM), «Instituțiile de credit mai au timp până la data de 16.04.2020, ora 24.00 să transmită către Fond solicitările de înscriere, nivelul costurilor totale pe care le vor aplica, precum și valoarea estimată a finanțărilor pentru 2020 pe care le vor acorda în cadrul Programului IMM INVEST». Nici în prezent, pe site-ul oficial nu apar menționate băncile înscrise în program", a spus Dumitru Caragheorghe, președintele filialei municipale a USR Constanța.

El a explicat că problemele sunt următoarele:

- Lansarea programului înainte ca băncile partenere să fie cunoscute de potențialii beneficiari. Astfel, s-a creat o mare confuzie: companiile care aplică nu pot alege decât o singură bancă pentru obținerea facilităților de creditare; nu se cunosc exact plafoanele de garantare și, prin urmare, o întreprindere se poate trezi în postura în care banca selectată să aibă un plafon foarte mic și/sau să aibă norme interne care exclud de la finanțare anumite societăți;

- Modalitatea prin care este structurată procedura de implementare. Pare că firmele sunt lăsate la mâna hazardului, pentru că este posibil ca numărul de ordine al firmei să nu se încadreze în plafonul și/sau în normele interne ale băncii.

- Regulile de înregistrare neclare: în cazul refuzului unui finanțator, nu este specificat dacă firma își păstrează numărul de ordine pentru a aplica la altă bancă parteneră și dacă această nouă opțiune bancară va mai avea fonduri disponibile. Considerăm, așadar, inadmisibilă demararea programului într-o zi nelucrătoare și fără a fi făcută public lista completă a băncilor participante. Solicităm modificarea de urgență a normelor de aplicare și transparentizarea acestui proces.

- Metoda primul venit/primul servit, care nu ține în niciun fel cont de contextul pandemiei, este neadecvată și trebuie eliminată.

- Criteriile de departajare trebuie să țină cont de gradul de afectare datorat crizei produsă de epidemie (profitabilitatea companiei în perioada anterioară pandemiei, perioada de menținere a locurilor de muncă pentru angajați și/sau creare de noi locuri de muncă etc).

- Certificatele de urgență trebuie să aibă la bază analize financiare comparative (ex. martie 2019 vs. martie 2020).

- Plata contribuțiilor bugetare cu scadența anterioară declarării stării de urgență ar trebui să fie un element de prioritizare a solicitării aplicantului.

- Securizarea platformei de înscriere și folosirea celor mai adecvate tehnici în acest scop.

"IMM-urile din județul Constanța sunt foarte afectate de actuala criză, în special cele care activează în domeniul turism, horeca și alte servicii, impactul social al nesusținerii acestora prin programe reale și transparente fiind devastator. Actualul program care va fi relansat săptămâna viitoare, cel mai probabil sub aceeași formă, nu răspunde nevoilor reale, generează suspiciuni, este complet lipsit de transparență în ceea ce privește modul de alocare a fondurilor, iar beneficiarii nu au acces la informații importante (bănci partenere și normele interne ale acestora , plafoane instituții bancare participante, ghid de completare, procedură de lucru). USR Constanța solicită revizuirea acestui program astfel încât el să răspundă cu adevarat nevoilor agenților economici afectați de criză. Este absolut necesară amânarea datei de aplicare după ce programul va face obiectul unei dezbateri publice reale", a adăugat Dumitru Caragheorghe, președintele filialei municipale a USR Constanța.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4047 secunde