De ce este Constanța codașa țării la fonduri europene

1569
2
De ce este Constanța codașa țării la fonduri europene - soseauadecenturaconstanta86-1317916809.jpg
Institutul pentru politici publice a publicat cel de-al doilea raport privind absorbția fondurilor structurale în România, iar Cuget Liber

a făcut o analiză privind modul în care această atragere de fonduri a fost gestionată la nivelul județului Constanța.

În ceea ce privește asimilarea de fonduri pentru reabilitarea sau extinderea rețelei de apă și canalizare de către Operatorii Regionali, cel mai mare proiect finanțat până în prezent la nivel național a fost cel comun dintre județele Constanța și Ialomița. SC RAJA SA Constanța a câștigat un proiect în valoare de 617.442.277 de lei pentru reabilitarea și modernizarea sistemului de alimentare cu apă și canalizare în regiunea Constanța - Ialomița.

La capitolul dezvoltarea sis-temului integrat de management al deșeurilor, doar 17 dintre județele României au reușit să acceseze fonduri, iar Constanța nu se află printre ele. Menționăm că aplicanții eligibili pentru aceste fonduri sunt consiliile județene, ceea ce dovedește că instituția condusă de Nicușor Constantinescu nu a considerat necesare astfel de fonduri.

În privința restructurării și reabilitării sistemelor de încălzire urbană, administrațiile locale ar fi putut accesa fonduri prin Programul Operațional Sectorial Mediu. La nivel național, șase primării și un consiliu județean au beneficiat de fonduri pentru reabilitarea sistemului de încălzire. Așa cum era de așteptat, Constanța nu se află printre ele.

Pe de altă parte, 900.000 de lei au fost accesați în județul nostru pentru protejarea naturii și a biodiversității. Aceștia au fost acordați unor proiecte aparținând: regiilor autonome județene de mediu, ONG-urilor, administrațiilor publice locale, institutelor de cercetare și universități și muzeelor.

Din banii alocați bazinele hidrografice beneficiare prin POS Mediu, Administrația Bazinală de Apă "Dobrogea - Litoral" a obținut 12,9 milioane de lei de la UE. Proiectul a cărui valoare totală se ridică la 16,1milioane vizează planul pentru prevenirea, protecția și diminuarea efectelor inundațiilor în spațiul hidrografic "Dobrogea - Litoral" .

Proiectele eoliene din Constanța, cele mai scumpe din țară

În ceea ce privește bugetele alocate la nivelul fiecărui județ prin proiectele aprobate pe toate axele POS Mediu, Constanța se situează la coada listei, pe locul 34. Valoare totală a proiectelor fără TVA este de 113,8 milioane de lei, din care 96,6 milioane reprezintă fonduri UE.

Totuși, în ceea ce privește energia eficientă și durabilă, cei mai mulți bani au mers către companii precum ROMCONSTRUCT TOP SRL din județul Constanța și ECO POWER WIND SRL tot din județul Constanța. Proiectele acestor companii vizează valorificarea surselor de energie eoliană.

La nivelul întregii țări, în ceea ce privește încurajarea și dezvoltarea economiei românești, firmele au atras 1.993.294.434 lei. Companiile constănțene se află și ele în topul celor mai active după București, Iași și Timiș. Ele au atras în total aproximativ 143.200.000 de lei, iar cel mai "scump" proiect a fost cel al societății comerciale ROMCONSTRUCT TOP SRL, pentru realizarea parcului eolian de la Siliștea. Această investiție a beneficiat de 71 milioane de lei din partea UE.

Fondurile prin Programul Operațional Sectorial Creșterea Competitivității Economice au fost atractive și pentru jumătate dintre consiliile locale și județene din țară, dar și aici, Constanța ocupă o poziție destul de slabă, accesând doar 1,9 milioane de lei.

Din analizarea cifrelor aferente sumelor alocate prin Programul operațional sectorial - Transport, se poate remarca faptul că cele mai mari diferențe între costurile medii pe lucrări și kilometri pot fi identificate în cadrul proiectelor de construcție a variantelor ocolitoare. Cel mai concludent exemplu în acest sens este contrastul dintre construcția variantei Constanța și cea de la Săculeni. La Constanța valoarea medie pe kilometru a fost de 42,6 milioane de lei, adică puțin peste 10 milioane de euro, iar la Săcuieni de 8,7 milioane de lei, adică două milioane euro.

În topul primelor trei cele mai mari proiecte pentru Axa 1 de investiții, Constanța se află cu cele două investiții ale CNADNR: Construcția autostrăzii Soarelui pentru suma de 70,7 milioane de euro și cea a centurii ocolitoare pentru 52,7 milioane de euro. 

Comentează știrea

admirator
7 octombrie 2011
"de ce este Cta codasa la fonduri UE?"

Ca sa ia echipa primarului credite cu dobinzi babane de la bancile particulare. Straine, normal... cu comisionae pe masura...

sandu @ admirator
7 octombrie 2011
de ce este Constanta codasa...

Sau poate pentru ca orasul si judetul le stau foarte tare in gat dlui Basescu si 'echipei' PD-ului, ca fiind unele dintre putinele zone ale tarii nesubjugate total (inca) drapelului portocaliu, verde sau ce culoare se va decide sa fie

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3687 secunde