Se scumpesc poliţele RCA. Ce îi aşteaptă pe șoferii care provoacă accidente!

Miercuri, 02 Decembrie 2020
1538
Șoferii găsiți vinovați de provocarea accidentelor rutiere, fie că sunt soldate cu pierderi de vieți omenești sau doar cu pagube materiale, vor scoate mai mulți bani din buzunar pentru plata asigurărilor auto. Autoritatea de Supraveghere Financiară a realizat un proiect de modificare a modului de calcul al primelor RCA, aflat în prezent în stadiu de dezbatere publică.

De câteva luni bune, pe piața asigurărilor auto se discută despre o posibilă scumpire a polițelor RCA, instituția responsabilă, respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiară anunțând că lucrează la un sistem de calcul al polițelor, astfel încât să se facă o diferență bine punctată între șoferii responsabili, care nu provoacă evenimente rutiere și cei care se fac responsabili de incidente pe șosele. De altfel, propunerea a venit din partea firmelor de asigurare, care au tot acuzat în ultimii ani faptul că numărul accidentelor rutiere a crescut, la fel și numărul despăgubirilor pentru vătămări corporale, fiind necesar ca și cei responsabili să scoată mai mulți bani din buzunar.

Prin urmare, joi, 24 noiembrie, Autoritatea de Supraveghere Financiară a lansat în dezbatere publică proiectul privind modificarea și completarea Normei ASF nr. 20/2017 privind asigurările auto din România. Concret, acest proiect propune modificarea sistemului „bonus-malus” care reglementează legislația RCA în aceea ce îi privește pe asigurații responsabili de producerea accidentelor rutiere. În prezent, șoferii responsabili de accidente rutiere, indiferent de urmările lor, sunt penalizați numai cu două clase de malus. Dacă prezentul proiect va intra în vigoare, șoferii care provoacă accidente soldate cu victime vor fi penalizați cu patru clase de bonus, în vreme ce șoferii vinovați de incidente soldate cu pagube materiale vor fi penalizați doar cu două clase de bonus, precum în prezent.

Reamintim că încă de la introducerea lui, sistemul „bonus-malus” a fost anunțat a fi o metodă de recompensare a șoferilor disciplinați.

Constatări amiabile încheiate printr-o aplicație electronică

Alte modificări vizează și schimbul de polițe RCA cu Marea Britanie și posibilitatea completării formularelor în format electronic, în caz de tamponări, au mai arătat reprezentanții ASF.

„A fost introdusă posibilitatea completării formularelor de «Constatare amiabilă de accident» prin intermediul unei aplicații electronice, agreate în comun de către asigurătorii RCA. De asemenea, pentru a da posibilitatea legală BAAR de a încheia acorduri de reciprocitate și cu organismul similar din Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord pentru asigurarea protecției reciproce a rezidenților din ambele state, se propune introducerea unei prevederi în acest sens, astfel încât persoanele fizice și juridice rezidente să beneficieze de garanția reciprocă, pe baza unui protocol”, se arată în nota de fundamentare a proiectului. Cei interesați să transmită observații vizavi de acest proiect o pot face până pe 5 decembrie.

„Sunt necesare clarificări suplimentare”

De altfel, primele reacții nu au întârziat să apară. Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a transmis o solicitare către ASF privind prelungirea termenului de consultare publică. „COTAR salută demersul ASF de a modifica norma RCA, însă termenul de 8 zile de consultare publică a proiectului de normă este unul insuficient. Dacă luăm în calcul faptul că cele opt zile de consultare publică – ce includ minivacanța de Sfântul Andrei, 1 Decembrie și weekend – rezultă că timpul real de consultare publică se anulează. Este inadmisibil să fie abordată în acest fel o normă cu impact asupra a opt milioane de șoferi din România”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. Cât privește prevederile privind cele patru clase de malus, COTAR crede că trebuie precizări suplimentare. „Norma nu explică în clar ce se întâmplă atunci când un șofer provoacă un accident din care au rezultat atât pagube materiale, cât și vătămări corporale. Se aplică cea mai mare clasă de malus, dintre cele două enumerate mai sus, sau sunt cumulate acele penalizări ale șoferului, acesta urmând a fi sancționat cu 6 clase de malus? Acesta ar fi un singur exemplu care poate crea confuzii, în calculul prețului RCA și care necesită o consultare publică reală”, a mai arătat Vasile Ștefănescu.

De subliniat că transportatorii cred că polițele RCA vor crește cu cel puțin 40% dacă intră în vigoare respectivul proiect, dar pot ajunge și la creșteri de preț care vor depăși 100%. 




Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.2725 secunde