Planuri mărețe! Autostrada Soarelui ar putea avea oaze de verdeață și semnalizări unicat

Miercuri, 14 Aprilie 2021, 00:00
4304
Milioane de lei vor fi investite în reabilitarea Autostrăzii A2 și a Autostrăzii A4, printre altele, în iluminat, semnalizări rutiere inovative, garduri de protecție și noi parapeți, mobili, ușor demontabili. Acestea sunt planurile Ministerului Transporturilor și Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Deocamdată, aceste intenții au fost puse pe hârtie, într-un proiect ce este supus consultării publice până la jumătatea lunii aprilie.

Drumul spre litoral este descris de autoritățile centrale drept „cale de comunicație de importanță strategică și economică, cu mențiunea specială că în perioada sezonului estival înregistrează valori superioare de trafic”. Cu toate acestea, de mulți ani, Autostrada Soarelui a fost privată de investițiile serioase: gropile de pe lungimea acestei artere rutiere sunt deja faimoase, gardurile de protecție au dispărut, astfel că șoferii trebuie să ia în calcul că, în orice moment, le poate apărea în față un câine, iar pe unele porțiuni iluminatul public lipsește cu desăvârșire. Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere intenționează să remedieze toate aceste neajunsuri, care sunt, de altfel, cauze de accidente rutiere grave, cu pierderi de vieți omenești. Drept pentru care, se are în vedere investirea a peste 200 milioane de lei într-un „ansamblu de măsuri pentru sporirea nivelului de siguranță rutieră, pe Autostrada A2 (202,79 km) și Autostrada A4 (21,78 km)”. În acest sens, a fost realizat un proiect de hotărâre pentru aprobarea Notei de fundamentare pentru necesitatea acestor cheltuieli, care a fost supus consultării publice.

Este nevoie urgentă de garduri de protecție

Măsurile promise sunt dintre cele mai necesare. Astfel, printre principalele aspecte avute în vedere se numără montarea gardului de protecție la A2. „Actualmente sunt deficiențe în menținerea acestei dotări, principala cauză fiind deteriorarea în urma unor evenimente rutiere ori furtul”, se arată în documentația ministerului de resort. Totodată, este avută în vedere refacerea și completarea iluminatului public, atât de pe traseu, cât și din spațiile de servicii, cât și amenajarea de noi spații de servicii, cu mese, banchete și zone de verdeață. „Acestea și cele deja existente vor fi prevăzute cu foișoare pentru protejarea împotriva soarelui și intemperiilor, a mobilierului dar și a utilizatorilor autostrăzii A2. Existența plantațiilor rutiere asigură umbră în spațiile de servicii și protecția împotriva înzăpezirii și altor manifestări meteo. Totodată, asigură o perdea de protecție între autostradă și spațiile de servicii, astfel asigurând condiții mai bune de odihnă și relaxare, ca o barieră împotriva zgomotului și prafului”, se mai arată în documentația prezentată.

Soluții inovative pentru parapetul despărțitor

Autoritățile plănuiesc să investească și în achiziții care reprezintă o noutate pentru drumurile din țara noastră: semnalizare rutieră verticală pentru ceață, sistem cu mesaje variabile și utilaje de tipul „Truck mounted attenuator”, pentru protejarea lucrătorilor care fac reparații pe autostradă.

„În prezent, în România nu există o semnalizare rutieră verticală și orizontală pentru ceață și nici pentru păstrarea distanței de siguranță obligatorie între vehicule. De asemenea, vor fi achiziționate sisteme cu mesaje variabile mobile, pentru furnizarea de informații în perioadele de vârf de trafic, în special în sezonul estival, și pentru semnalizarea locului unui accident. În prezent, nu există niciun asemenea sistem în dotarea CNAIR și nici la nivel național. Soluția adoptată a vizat implementarea sistemelor cu mesaje variabile utilizând dispozitive de tip led, cu dimensiuni și luminozitate adaptate vizibilității de la distanțe mari, montate pe ansambluri mobile, nevoia rezidând în semnalizarea rutieră imediată a unor situații de pericol pe tronsoanele de drum, în afara punctelor unde informarea rutieră se realizează cu sisteme fixe, pe console”, au mai arătat specialiștii.

Soluții inovative pentru țara noastră vor fi puse în aplicare și pentru parapetul despărțitor. „În zonele cu parapet median demontabil, zone care se regăsesc din cinci în cinci kilometri, se urmărește testarea unor noi soluții constructive, de parapet demontabil, astfel încât răspunsul, în caz de urgență, să se realizeze mult mai rapid, soluția identificată fiind utilizarea parapetelor din beton în combinație cu porți de siguranță, de urgență, care se demontează fără utilizarea unor utilaje”, se mai arată în proiect.

Fondurile pentru utilizarea acestor investiții ar urma să se acceseze din fonduri europene, au arătat reprezentanții Ministerului Transporturilor. 



Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.1566 secunde