O premieră în aviația militară românească. Dublă catapultare din MIG-23 (II)

902
O premieră în aviația militară românească. Dublă catapultare din MIG-23 (II) - aviatori-1554493625.jpg

Articole recomandate

Luna aceasta, se împlinesc 35 de ani de la prima catapultare din aviația militară română dintr-un avion MiG-23 dublă comandă. Protagoniști - doi inspectori de zbor, unii dintre cei mai buni piloți ai vremurilor. Vineri, am publicat prima parte, iar sâmbătă, finalul unei povestiri ce te ține cu sufletul la gură. 


Colonelului Dumitru Tache, zis "Cocoș", nu-i venea să creadă că tocmai lui i se poate întâmpla așa ceva. El, care zburase până atunci pe toate tipurile de avioane subsonice și supersonice, el, care a fost primul pilot român ce a ieșit în simplă comandă pe avionul MiG-23, el, care trecuse prin multe situații neprevăzute în zbor… dar și la sol. 
Cu câțiva ani înainte, la o expoziție de aviație și zbor demonstrativ pe aerodromul Otopeni, Tache trebuia să evolueze la manșa unui avion MiG-23 nr.222. Conducător de zbor era locotenent-colonelul Mircea Budiaci, zis "Oase". Tache a urcat în cabina avionului aflat chiar în fața oficialităților române și străine. A încercat pornirea de mai multe ori, dar avionul nu a vrut cu niciun chip să pornească. Atunci, la sol, ca și acum, în aer, Tache a înmărmurit… Nu accepta situația ivită, critică, fără ieșire, în care se afla. Dar, în asemenea momente, timpul se măsoară în fracțiuni de secundă. Nu e timp de calcule. "Cocoș" a apăsat butonul start de pornire automată și motorul a repornit. 


Un gând ce nu-i dădea pace 
Prima pornire a făcut-o Tache pe la 1.600 metri, avionul MiG-23 cu aripa pe 16 grade având un coeficient de planare foarte bun. Când turația motorului a ajuns aproape de 80%, s-a auzit iar o bubuitură puternică. Probabil sărise încă o paletă de la rotor. Motorul a "tușit" o dată și s-a oprit, iar avionul se îndrepta cu viteză spre pământ. "Oase" era concentrat la maxim, dar și contrariat de hotărârea lui "Cocoș" de a reuși imposibilul: repornirea motorului. A prins manetele de catapultare, aflate sub scaun. 
- La 1.000 metri, a strigat Budiaci în microfon. 
- Așteaptă, i s-a răspuns. 
Pe colonelul Tache îl rodea gândul că MiG-ul 23 era un avion relativ nou și, totodată, primul avion de dublă comandă care va fi distrus la impactul cu solul. Gândul de a salva avionul nu-i dădea pace. Supersonicul, însă, pierdea vertiginos din înălțime. A băgat maneta în "STOP" și a mai încercat o dată. Motorul a pornit și a crescut turajul până la 40-50%, când s-a oprit din nou și s-a aprins becul de supraîncălzire motor. 
- Turația sub 40 de procente, a strigat "Oase". 
"Cocoș" nu i-a răspuns. Și, pentru a fi "tacâmul complet", becul ce indica supraîncălzirea motorului putea însemna că, în 2-3 secunde e posibil ca motorul să facă explozie. 


"Gata, catapultăm!" 
Budiaci rămăsese cu ochii fixați pe radioaltimetru și cu mâinile pe manetele de catapultare. 
- Dacă nu vrei… Eu îi dau drumul... 
Tache a văzut dealurile din față, liniile de înaltă tensiune și o vale care îi mai dădea un plus de "înălțime". 
- Mai încercăm odată, a zis. 
Dar, tot nimic. Motorul nu a pornit. Manetele de catapultare puteau fi acționate de oricare dintre piloți, însă Tache era "șeful", el hotăra. 
- Gata? Catapultăm? a strigat din nou "Oase", exasperat. 
Când a văzut că nu se mai poate, a dat comanda de catapultare. 
- Catapultăm, a hotărât "Cocoș". Și a tras de manete. 
Budiaci a simțit o ușurare în piept când a văzut că sare în aer, brusc, cabina din față. A urmat cabina din spate și apoi scaunul din spate, aruncat cu forță în sus, secondat de scaunul din față. Ca timp, ceasul de bord a rămas înțepenit la ora 14.28, iar piloții, de la 1.800 metri, cu trei porniri, Budiaci a ieșit din avion la 110 metri înălțime, iar Tache la 90 metri. 
La catapultare ai 16G suprasarcină pentru 0,25 sec, după care 10G pentru 1,5 sec. 
Ambii piloți s-au trezit plutind în aer, sub cupolele parașutelor de salvare. Primul a aterizat "Oase", iar "Cocoș" l-a urmat în scurt timp. Se spune că abia a apucat să i se deschidă parașuta când Tache a dat cu picioarele de pământ. A căzut undeva, pe o vale, aproape de niște stânci și, după ce s-a pipăit și a văzut că e întreg, a început să strige: 
- "Oase", "Oase" unde ești? 
Nu i-a răspuns decât ecoul, amplificat de un perete stâncos al unui deal: "Oase"… "Oase"… La un moment dat, a primit un răspuns:
- Sunt aproape, aproape…   
Și ecoul a continuat: "Aproape", "Aproape"… 


"Mă duc să salvez piloții!" 
Cei doi piloți s-au regăsit și s-au îmbrățișat. "Oase" a scos un pachet de țigări din buzunarul hainei de piele, pachet de care nu se despărțea nici în zbor. A aprins o țigară pe care i-a dat-o lui "Cocoș". 
- Ce mă, ai venit cu ea aprinsă din avion? 
S-au așezat jos, unul lângă altul, transpirați și obosiți, trăgând cu sete din țigări. Nu erau în costume de zbor, ci în ținuta militară cu haină de piele. La un moment dat, au auzit un tropot de cai, într-o căruță un om dădea bice cailor și, când a ajuns în dreptul lor, Budiaci l-a întrebat: 
- Unde te duci? 
- Mai încolo a căzut un avion. Mă duc să salvez piloții. 
Cei doi s-au uitat unul la altul. I-a pufnit râsul: 
- Nu te mai duce, i-au zis. Noi suntem piloții… 
Tache și Budiaci au urcat în căruța omului care i-a dus la Ferma 2 Mihail Kogălniceanu, iar de acolo, mașina salvării de la unitate i-a dus la infirmerie. 


XXX 
Ca o coincidență a vieții lor de aviatori militari, Tache și Budiaci au fost primii care au făcut trecerea pe avionul MiG-23 și tot primii care au catapultat dintr-un avion dublă comandă. A fost prima catapultare din aviația militară română dintr-un avion MiG-23 dublă comandă. 
Căpitan-comandor de aviație (r) Nelu ENACHE - ARPIA, Filiala Constanța


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Sâmbătă, 06 Aprilie 2019
Stire din Eveniment : Vești bune pentru fanii artistului Avicii
Pagina a fost generata in 1.2032 secunde