Poveștile aviatorilor constănțeni

O catapultare istorică. "Salt" din MIG-23

4737
1
Pe 24 aprilie 1984, în jurul prânzului, venind dintr-o misiune din Bulgaria, colonelul Tache Dumitru, zis "Cocoș", și locotenent-colonelul Mircea Budiaci, zis "Oase", au catapultat la o distanță de trei kilometri de capătul de nord al pistei aerodromului Mihail Kogălniceanu, în timp ce se pregăteau de aterizare. A fost prima catapultare din aviație dintr-un avion MIG-23 dublă comandă. 


Cei doi piloți se aflau în zbor de coborâre către aerodrom pentru a intra în tur de pistă când, la 1.700 metri înălțime, a sărit o pală a rotorului, iar motorul avionului s-a oprit. "Cocoș" era în cabina din față, postul principal de pilotaj, iar "Oase" se afla în cabina din spate. S-a auzit un zgomot puternic, a scăzut turajul motorului, iar "Oase" a văzut cum s-au aprins toate becurile indicatoare din cabină. I-a transmis lui "Cocoș": 


- Scade turația. Suntem sub 2.000 metri. Catapultăm? 
- Așteaptă. Lasă că-l pornim. 


Lui "Cocoș" nu-i venea să creadă că tocmai lui, unul dintre cei mai apreciați piloți din țară, i se poate întâmpla așa ceva. El, care zburase până atunci pe toate tipurile de avioane subsonice și supersonice, el, care a fost primul pilot ce a ieșit în simplă comandă pe avionul MIG-23, el, care trecuse prin multe situații neprevăzute în zbor. Nu accepta situația ivită, critică, fără ieșire, în care se afla. Dar, în asemenea mo-mente, timpul se măsoară în fracțiuni de secundă, iar pentru pilot, secundele, minutele, par dilatate, mult mai lungi decât sunt. În acel moment nu e timp de calcule. 


Nu voia să se dea bătut 
"Cocoș" a apăsat butonul start de pornire automată, iar motorul a repornit. Când turația motorului a ajuns la 70%, s-a auzit același zgomot puternic, un bubuit, ca de tun. Probabil sărise încă o paletă de la rotor. Motorul a "tușit" o dată și s-a oprit, iar MIG-ul 23 se îndrepta cu viteză spre pământ. "Oase" era concentrat la maxim, dar și contrariat de hotărârea lui "Cocoș" de a reuși imposibilul: repornirea motorului. A prins manetele de catapultare, aflate sub scaun. 


- La 1.000 metri, a strigat "Oase" în microfon. 
- Așteaptă, i s-a răspuns. 


Pe "Cocoș" îl rodea gândul că MIG-ul 23 era un avion relativ nou și, totodată, primul avion de dublă comandă care va fi distrus la impactul cu solul. Gândul de a salva avionul nu-i dădea pace. Supersonicul, însă, pierdea vertiginos din înălțime. 


- Turația sub 40%, a strigat "Oase" în microfon. 


"Cocoș" nu i-a răspuns. A încercat din nou. Niciun rezultat. Și, pentru a fi "tacâmul complet", s-a aprins becul ce indica supraîncălzirea motorului. După carte, în 2-3 secunde, e posibil ca motorul să facă explozie. "Oase" rămăsese cu ochii fixați pe radioaltimetru și cu mâinile pe manetele de catapultare. 


- Dacă nu vrei… Eu îi dau drumul! 


"Cocoș" a văzut dealurile din față, liniile de înaltă tensiune și o vale care îi mai dădea un plus de "înălțime". 
- Mai încercăm odată, a zis. 


Dar, tot nimic. Motorul nu a pornit. Ma-netele de catapultare puteau fi acționate de oricare dintre piloți, însă "Cocoș" era "șeful", el hotăra. 


- Gata? Catapultăm? A strigat din nou "Oase", exasperat. 
- Catapultăm, a hotărât "Cocoș". Și a tras de manete. 


"Oase" a simțit o ușurare în piept când a văzut că sare în aer, brusc, cabina din față. A urmat cabina din spate și apoi scaunul din spate, aruncat cu forță în sus, secondat de scaunul din față. Ambii piloți s-au trezit plutind în aer, sub cupolele parașutelor de salvare. Primul a aterizat "Oase", iar "Cocoș" l-a urmat în scurt timp. Se spune că abia a apucat să se deschidă parașuta, când "Cocoș" a dat cu picioarele de pământ. A căzut undeva, pe o vale, aproape de niște stânci și, după ce s-a pipăit și a văzut că e întreg, a început să strige: 
- "Oase", "Oase", unde ești? 


Nu i-a răspuns decât ecoul, amplificat de un perete stâncos al unui deal: "Oase", "Oase". La un moment dat a primit un răspuns: 
- Sunt aproape, aproape… Iar ecoul a continuat: aproape, aproape. 


Doi prieteni și aviatori de excepție 
Cei doi piloți s-au regăsit și s-au îm-brățișat. "Oase" a scos un pachet de țigări din buzunarul combinezonului, pachet de care nu se despărțea nici în zbor, a aprins o țigară pe care i-a dat-o lui "Cocoș". 


- Ești bine? l-a întrebat. 
- Mă doare puțin spatele, i-a răspuns acesta. 


S-au așezat jos, unul lângă altul, transpirați și obosiți, trăgând cu sete din țigări. La un moment dat, au auzit un tropot de cai și, în dreptul lor, a oprit un om cu o căruță. Acesta li s-a adresat, puțin speriat: 
- Mai încolo a căzut un avion. Pe piloți i-ați văzut? 


"Oase" și "Cocoș" s-au uitat unul la altul. I-a pufnit râsul:
- Noi suntem, bre, piloții. 
- Atunci urcați în căruță, să vă duc la fermă. 


Au fost duși la Ferma 2 de la Mihail Kogălniceanu, unde au fost serviți cu lapte și brânză de vaci. 


Ca o coincidență a vieții lor de aviatori militari, amândoi, Tache și Budiaci, au fost primii care au făcut trecerea pe avionul MIG-23 și tot primii care au catapultat dintr-un avion dublă comandă. 
Nelu ENACHE, ARPIA - Filiala Constanța


Comentează știrea

Munca la domiciliu
26 aprilie 2015
Sintem tot mai multi

Daca ai nemulltumiri, poti declansa ACUM schimbarea, pentru ca viitorul tau sa fie altul."Cea mai buna cale pentru a-ti indeplini visele este sa te trezesti"zice PAUL VALERY.Timp de lucru in functie de propriile posibilitati. Nu este necesara experienta.Instruire gratuita oferita sub forma unor lectii prin mail.Acest proiect vizeaza piata americana a cartilor electronice,cereti detalii "PROIECT" la adresa de email: [email protected] Oferim si solicitam seriozitate!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.4351 secunde