Neglijență sau panică? Ipoteze șocante privind moartea celor doi scafandri, de la Eforie Nord

Marţi, 13 Aprilie 2021, 00:01
3329
O amplă anchetă a fost demarată pentru a stabili ce a dus la moartea celor doi scafandri, în timp ce supravegheau subacvatic lucrările de înnisipare a plajei din Eforie Nord. Ipoteza vehiculată inițial, a unor gaze toxice în buteliile de aer, este contestată de scafandrii cu experiență. Voci din rândul colegilor celor doi ridică semne de întrebare cu privire la modul de echipare al victimelor, aducând în atenție aspecte care pot fi fatale în profesia lor: neglijența și panica!

O tragedie fără margini a avut loc, vineri după-amiază, 9 aprilie, pe plaja din Eforie Nord. Emil Marian Matei, de 54 de ani, din Mangalia, și colegul său, Ștefan Adrian Strungaru, de 32 de ani, din Iași, ambii scafandri care supravegheau lucrările de înnisipare desfășurate pe plaja din Eforie, au murit. Conform celor declarate de colegi, cei doi se aflau la o adâncime de 4 – 5 metri, la o distanță de aproximativ 500 de metri, de unde supravegheau lucrările subacvatic, când au dispărut. Salvatorii au intervenit cu un elicopter și cu alți scafandrii, au fost găsiți și aduși la mal, dar erau inconștienți, iar protocoalele de resuscitare au fost în zadar.



Luni, 12 aprilie, scafandrul Emil Marian Matei a fost condus pe ultimul drum, în vreme ce Ștefan Adrian Strungaru va fi înmormântat, marți, 13 aprilie, la Iași. În urma lor au rămas zeci de întrebări: ce s-a întâmplat în adâncuri, a fost neglijență umană, echipamentul nu a fost corespunzător, buteliile de aer nu erau conforme sau a avut loc vreun incident neprevăzut, iar panica le-a fost fatală? La toate aceste întrebări vor trebui să găsească răspunsuri anchetatorii. Îndurerați și șocați, cei care i-au cunoscut pe cei doi scafandri spun despre ei că erau bine pregătiți, prevăzători. „Emil era probabil cel mai experimentat scafandru din țară. A lucrat mulți ani ca scafandru comercial, și în străinătate, la adâncimi foarte mari, făcea față la orice situație, era foarte bine pregătit. De data aceasta, la o adâncime foarte mică, și-a găsit sfârșitul”, ne-au spus persoane din anturajul scafandrului constănțean. Pe de altă parte, despre Ștefan Adrian Strungaru, cei care l-au cunoscut spun că „era precaut, nu făcea nimic fără să respecte regulile și era foarte bine pregătit”.





Ancheta preluată de Garda de Coastă

Ancheta privind circumstanțele morții celor doi este coordonată de Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța. Până în prezent, ceea ce este cert, după cum ne-au precizat reprezentanții instituției, este că autopsia a arătat că cei doi bărbați au murit din cauza asfixiei mecanice prin înec. Potrivit procurorilor, urmează să fie audiați toți martorii – mai ales că, potrivit procedurilor standard, scafandrii erau însoțiți de colegi care îi asistau de la suprafață, din barcă, și să fie studiate echipamentele de scufundare, în cadrul dosarului penal pentru ucidere din culpă care a fost deschis, pentru a se stabili împrejurările care au dus la deces. De menționat că, deși inițial ancheta a fost demarată la nivelul Poliției Eforie, procurorii au decis ca investigațiile să fie continuate de polițiștii Gărzii de Coastă, având în vedere că incidentul a avut loc în Marea Neagră.

De asemenea, o anchetă a fost demarată și la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Constanța, incidentul fiind înregistrat drept accident de muncă.

Ipoteze vehiculate de scafandri cu vechime

Până la stabilirea concretă a cauzelor, sunt vehiculate diverse ipoteze. Prima ipoteză vehiculată, cum că moartea ar fi survenit din cauza intoxicării cu gaze toxice, ajunse în buteliile de aer, rămâne la acest moment doar atât, o ipoteză. Pe de o parte, autopsiile nu au evidențiat acest aspect; nu au evidențiat nici măcar inhalarea unor gaze toxice, dar pentru aceasta sunt necesare investigații histopatologice mai complexe, de durată. Iar pe de altă parte, scafandrii cu vechime contestă această ipoteză. „Gazele toxice introduse de motocopresor nu duc la moarte, așa subit. De multe ori m-am scufundat cu butelii în care, din greșeală, au fost introduse gaze emanate de motocopresor. Gazele respective se simt la gust, provoacă grețuri și dureri de cap și ești obligat să renunți la scufundare, dar nu ai cum să mori”, ne-au spus surse din rândul scafandrilor, care au dorit să rămână anonime.

În schimb, foștii colegii ridică problema unor neglijențe la echipare. „Am înțeles că aveau buteliile de aer complet goale și că nu aveau montate manometre care să le indice presiunea din butelii. Buteliile au fost încărcate înainte de scufundare, dar dacă nu aveau manometre, nu știau care era presiunea aerului din butelii, puteau doar să aproximeze. O ipoteză ar fi că geologului i s-a terminat primul aerul din butelie și, probabil, Emil Matei i-a dat să respire din detentorul lui. Dar și acesta avea butelia pe terminate. E posibil să fi intervenit panica”, ne-au împărtășit scafandrii.



E drept, adâncimea la care se aflau era mică, dar nu ar fi reușit să se ridice mai repede, căci nu au reușit să scape de greutățile de plumb (lesturi). „Erau lestați foarte greu, dar aveau lesturile în buzunarele vestelor compensatoare, care se montează pe butelii, nu le aveau la centură. Dacă le-ar fi avut la centură, ar fi tras de ele, acestea ar fi căzut imediat pe fundul apei, iar ei deveneau mai ușori și, cu flotabilitatea pozitivă, ar fi ieșit la suprafață în câteva secunde. Cum se spune în termeni scafandrerești, și-ar fi largat centurile cu lesturi”, au mai arătat scafandrii.

O altă ipoteză vehiculată este faptul că ar fi atins un cablu electric, părăsit în zonă. Și această variantă este însă privită cu suspiciune de foștii colegi.

Rămâne de văzut ce vor descoperi anchetatorii, dacă tragedia a avut la bază neglijența și a cui anume sau a fost un accident nefericit. 



Pagina a fost generata in 0.3128 secunde