Serialul "Epoleți de azur"

Luna iulie, cea mai neagră din istoria aviației militare române (II)

9027
Luna iulie, cea mai neagră din istoria aviației militare române (II) - aviatori1-1562191805.jpg

Articole recomandate

Episodul de astăzi al serialului aero "Epoleți de azur" este dedicat memoriei piloților militari care și-au pierdut viața în cele mai mari accidente aviatice de după cel de-Al Doilea Război Mondial. Au căzut la datorie, iar în fața mormintelor lor nu mai putem decât aprinde o candelă și să rostim scurt: RESPECT! 


Poate că, din antichitate, legenda lui Icar să aibă un sâmbure de adevăr. Presupunând că soarele arde cel mai tare în luna iulie, luna lui cuptor, tot așa, încercând să zboare din turnul unde erau închiși, Dedal și Icar au străbătut înălțimile cu aripi construite din pene și oase de păsări legate cu fire din hainele lor și lipite cu ceară. Icar a zburat mai sus, din ce în ce mai sus, până soarele i-a topit aripile și s-a prăbușit în mare. Legenda o știm cu toții, dar oare nu tot așa, din dorința de cunoaștere a înaltului cerului, aviatorii au dat suprema jertfă? 
Cronologia accidentelor și catastrofelor aeriene care s-au soldat cu victime umane le percepem, poate fără voia noastră, asociindu-le cu ridicarea la cer a Sfântului Mare Proroc Ilie, Tesviteanul, pe data de 20 a lunii iulie, zi în care se sărbătorește Ziua Aviatorilor. 
Nu am putut cuprinde incidentele de aviație: catapultări, aterizări forțate, cazuri speciale apărute în zbor etc. 
Am sintetizat cele mai semnificative accidente și catastrofe după anul 1945 petrecute în România. Preponderent cele din aviația militară. 


Zdrobiți la sol 
4 iulie 1991. Locotenent-major Sorin Timar, pilot la R 71 Av V Câmpia Turzii, a decedat în timp ce redresa avionul MiG-21M nr. 912 deasupra pistei. 
9 iulie 1991. Locotenent-colonel Florin Truță și maior Constantin Pintilie, din R 86 Av V Borcea, au decedat la un zbor de control în zonă cu testarea rachetei aer-aer A-91. Avionul MiG-21UM nr. 9566 a executat o șandelă la un unghi de 30 grade și, intrând în nori, s-a angajat și s-a prăbușit. 
6 iulie 1992. Locotenent-colonel Ion Tudor și maior Adrian Edu au executat sonda meteo cu avionul MiG-29 nr. 29 dublă comandă și au continuat cu un antrenament de acrobație la mică înălțime înainte de a pleca la un miting la București. Au venit în viraj la mică înălțime pentru a trece prin semitonou și s-au zdrobit de sol. 
27 iulie 1997. Căpitan-comandor Valer Scrobotă și locotenent-comandor Ion Băloi, din R 91 Av V Deveselu, au decedat la 15 minute de la decolare cu avionul MiG-21UM nr. 9521. Piloții executau un zbor de cercetare meteo, zbor combinat cu un exercițiu de luptă ce simula trageri în ținte terestre. După un viraj pe dreapta în urcare, atac perpendicular pe pistă și viraj pe stânga, a urmat impactul cu pista. 


Tragediile de la Recea și Tuzla 
9 iulie 1997. Căpitan-comandor subinginer Nicolae Gheorghiță, căpitan-comandor subinginer Ștefan Smarandache, locotenent-comandor subinginer Paul Țintă, Mm. Pr. Mitică Varodin și Mm. Pr. George Petcana, din cadrul UM 01820 Craiova, subinginer Georgică Stănoi, maistru Mihai Raicea, lăcătuș-mecanic Mihai Bălă, Costel Mitroi, Valeriu Stîngă, Sebastian Veselu, Nicolae Vană, din cadrul I.Av Craiova, inginer Eugen Onofrei, inginer Nicolae Chițimia, controlor C.T.C. Marian Eremia, din cadrul Uzinei Mecanice Mija, electromecanic Ion Răduță, din cadrul U.M. 02635 București - toți 16 oameni decedați. Tragedia s-a produs pe timpul introducerii în lansatoarele dispuse pe avionul IAR-93 MB cu S.C. nr. 210 a loviturilor compuse ale unui nou sistem de lansare a minibombelor de aviație, muniție care urma să fie încercată în zbor, în poligonul Recea, în scopul omologării în faza "serie zero". 
2 iulie 2007. Sergent-major Eugen Bulac, din cadrul Brigăzii Speciale de Intervenție a Jandarmeriei Române, în timpul unui exercițiu de parașutism la Clinceni, a căzut în gol pe pământ și a murit, după ce parașuta nu i s-a deschis. 
3 iulie 2009. Maior Mugurel Uță, 37 de ani, coordonator al lotului național de acrobație, a murit în timpul unui zbor de antrenament. A fost parașutist militar și pilot al Clubului Sportiv Aeronautic "Acvila Team" Clinceni. 
5 iulie 2010. Comandor Nicolae Jianu (49 ani), comandantul Școlii de aviație de la Boboc, locotenent-comandor Cătălin Vincențiu Antoche (34 ani), locotenent Lavinia Guiță (26 ani), locotenent Liviu Antim (27 ani), Mm. 1 Răzvan Rângheț (43 ani), Mm. 2 Florin Claudiu Cișmașu (34 ani), Mm. 2 Cătălin Rădoi (36 ani), Mm. 3 Băduț Papuc (29 ani), fruntaș Constantin Vlăduț Sărman (26 ani), fruntaș Marius-Cătălin Chioveanu (22 ani), fruntaș Cosmin Furtună (28 ani), soldat Cosmin Florescu (25 ani) - toți și-au găsit sfârșitul într-un tragic accident cu avionul AN-2 pe aerodromul Tuzla, în momentul decolării. 
26 iulie 2010. Căpitan Ștefan Claudiu Dragnea, de la Școala de aviație Boboc, împreună cu șase militari israelieni, participa cu un elicopter tip CH-53 la un exercițiu comun aerian româno-israelian BLUE SKY-2010. Pe timpul zborului în munți, elicopterul s-a lovit de un perete stâncos în zona Fundata-Zărnești și toți cei de la bord au decedat. 


Buni prieteni pe pământ, împreună și la Ceruri… 
12 iulie 2011. Comandorii Victor Huci și Mircea Toader, piloți promoție 1975 și buni prieteni, au încercat în zbor un avion ușor F-99 Rambo pe un câmp în județul Prahova. La un minut de la decolare, motorul s-a oprit și aparatul de zbor s-a prăbușit. Mircea Toader a murit pe loc, iar Victor Huci a decedat două săptămâni mai târziu, la Spitalul Floreasca din București, unde fusese transportat cu arsuri pe 80% din suprafața corpului. 
5 iulie 2012. Căpitan-comandor Mitică Docuz (45 ani), student Ștefan Coropețchi (19 ani), maiștrii militari Viorel Cojocaru (44 ani) și Cătălin Topoliceanu (38 ani), la bordul elicopterului IAR-316B "Alouette" nr. 113 din Școala de Aplicație a Forțelor Aeriene Boboc, executau un zbor de antrenament. Elicopterul a căzut din motive necunoscute, iar toți cei de la bord și-au pierdut viața. 
29 iulie 2013. Pilot Nicolae Iacobescu, promoție 1993, omul de afaceri Sorin Țerbea și o familie din Germania (soț - soție - băiat) au decedat la scurt timp după decolarea elicopterului Eurocopter monomotor EC-130 YR-BTM care a căzut într-un lac din județul Mureș. Elicopterul implicat în accident era proprietate a omul de afaceri Marcel Butuza. 
7 iulie 2018. Locotenent-comandor Florin Rotaru, zis "Patrax", din Baza 86 Aeriană Borcea, a căzut cu avionul MiG-21 LanceR C nr. 6707 în timpul desfășurării unui exercițiu la joasă înălțime cu ocazia evenimentului "Ziua Porților Deschise". 


XXX 
Cel mai semnificativ text scris pe o cruce a unui aviator din Cimitirul Eroilor Buzău mi s-a părut acesta: "Năzuințele lui nu puteau încăpea decât sub imensa boltă a cerului, iar căderea a fost o răzbunare a lutului". 
Căpitan-comandor de aviație (r) Nelu ENACHE, ARPIA - Filiala Constanța




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2855 secunde