Corespondență specială, de la Forțele Navale Române

În misiune NATO, printre "berbecuții" din Marea Neagră

226
În misiune NATO, printre

Articole recomandate

Turcii numesc Marea Neagră Karadeniz, adică marea întunecată, pentru că, în largul ei, furtunile se stârnesc foarte repede și la intensități maxime, iar Marea Mediterană, ca o antiteză, este numită Akdeniz, adică marea luminoasă. 


Plecarea din Portul Constanța, din data de 20 ianuarie 2020, a puitorului de mine și plase "Viceamiral Constantin Bălescu" (PM-274) nu părea a fi prea ușoară. La cheu, familiile și prietenii militarilor își suprimau cu greu lacrimile despărțirii de cei dragi, de marinarii români care se află ambarcați pentru următoarele cinci luni, ca echipaj al navei comandant al grupării navale permanente NATO SNMCMG-2 (Standing NATO Mine Counter Measures Group Two). 


Gruparea are, în această perioadă, în compunere, alături de puitorul de mine și plase "Viceamiral Constantin Bălescu", nave aparținând Forțelor Navale ale Bulgariei, Germaniei și Turciei. În primele două săptămâni scurse de la plecarea din Portul Constanța, gruparea navală condusă de căpitan-comandor Valentin-Cătălin Vlad a desfășurat antrenamente în comun, în Marea Neagră, mare care își merită pe deplin renumele de mare periculoasă și imprevizibilă, scoțând din adâncuri, nu de puține ori, "berbecuții" - denumirea marinărească a valurilor albe înalte și înspumate. 


Cu o mare deloc prietenoasă, sfârșitul lunii ianuarie a constat în antrenamente pentru puitorul de mine și plase 274, dragorul maritim bulgăresc "Priboy", vânătorul de mine german "FGS Fulda" și cel turcesc "TCG Akcay". Serialele executate de echipajele navelor au vizat exersarea procedurilor de remorcaj, om la apă, incident de scufundare și vitalitate la bordul navelor, în scopul dezvoltării capacității de acțiune în comun la standarde NATO. 


Un exercițiu complex 
Un exercițiu complex, pe care gruparea SNMCMG-2 l-a desfășurat în prima săptămână în Marea Neagră, a fost acela al simulării unui incident de scufundare. Astfel, scenariul a prevăzut ca un scafandru al vânătorului de mine "Akcay" să fie implicat într-un accident pe timpul desfășurării unei scufundări. Ambarcațiunea rapidă turcească, aflată în sprijinul activității de scufundare, l-a recuperat din apă și l-a adus la bordul navei românești, pentru a putea fi diagnosticat și tratat în camera hiperbar, de către specialiștii Centrului de Scafandri, aflați la bordul navei comandant. Toate procedurile de recuperare și transfer au avut ca scop principal dezvoltarea interoperabilității și creșterea vitezei de reacție a echipajelor în astfel de situații critice. 


Antrenamentele pe mare au fost împletite cu seri liniștite, în care marinarii și-au exersat îndemânarea în lucrări de matelotaj, s-au recreat folosind echipamentele sportive de la bord și, nu în ultimul rând, i-au felicitat pe sărbătoriții lunii ianuarie, pregătindu-le câte o surpriză culinară dulce.  


Cele două porturi de la Marea Neagră în care gruparea a făcut escale au fost Varna (Bulgaria) și Eregli (Turcia). Comandantul SNMCMG-2, căpitan-comandorul Valentin-Cătălin Vlad, a condus delegația grupării în cadrul întrevederilor cu reprezentanții autorităților locale ale celor două orașe port, contribuind astfel la promovarea imaginii Alianței Nord-Atlantice în Marea Neagră. 


Din nou, la drum! 
Luni, 3 februarie, puitorul de mine și plase "Viceamiral Constantin Bălescu", nava comandant a grupării SNMCMG-2, a părăsit portul Eregli, luând drum către Marea Mediterană. 
Cu capriciile Mării Negre ne vom confrunta din nou peste patru luni! 


Căpitan Nicoleta BURLACU, 
Ofițer de relații publice al grupării SNMCMG-2


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5395 secunde