Flota comercială a României, acum 20 de ani. FPS înființează o societate de transport naval

317
Flota comercială a României, acum 20 de ani. FPS înființează o societate de transport naval - flota-1561578399.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


"Compania va grupa cele mai bune nave aflate în dotarea flotei românești și care înregistrează și cele mai mici datorii, astfel încât viitoarea companie să lucreze pe criterii de performanță ridicate, cu 30 - 50 de nave", a precizat Gheorghe Ionescu, directorul general executiv al FPS. 
La ultima ședință a consiliului de administrație al FPS, de săptămâna trecută, a fost discutată strategia de privatizare a flotei românești. După înființarea societății naționale de transport naval, cele trei companii care activează în prezent în sector, Navrom, Romline și Petromin, vor fi privatizate, cu consultanță din partea băncii ABN AMRO. Aceasta va colabora la strategia imediată de acțiune și va asigura, ulterior, finanțarea unor proiecte de construcție a unor nave noi, eliberarea unor nave care sunt în prezent arestate și va participa la programul de privatizare, a precizat Ionescu. 
Pentru navele care sunt închiriate vor fi încheiate contracte de leasing, iar cele mai vechi nave sau care au datorii mari vor fi vândute ca active, cu sumele obținute urmând să fie plătite obligațiile companiilor de navigație maritimă. 
La data de 25 aprilie 1998, flota maritimă românească însuma 230 nave, din care: 64 de nave la Navrom, 51 de nave la Romline, 59 de nave la Petromin, două nave la Societatea Națională CFR și 36 de nave la armatori privați. 
De la începutul anului, au fost vândute 18 nave. La 1 ianuarie 1990, flota maritimă de transport cuprindea 288 de nave. 
În prezent, peste două treimi din numărul navelor existente au depășit durata de exploatare de 15 - 17 ani. În perioada 1 ianuarie 1990 - 1 ianuarie 1998, au fost introduse în exploatare doar 19 nave noi (toate puse în fabricație înainte de 1990), au fost vândute 74 de nave, iar trei s-au scufundat. 
În prezent sunt arestate sau reținute, în diverse porturi, 35 de nave, din cauza datoriilor companiilor cu capital de stat (20,6 milioane de dolari) și ale partenerilor de contract (41,3 milioane de dolari). 
Cele trei companii ale statului au încheiat anul financiar 1997 cu următoarele pierderi: Romline - 23,5 milioane de dolari, Navrom - 33 milioane de dolari și Petromin - 13,3 milioane de dolari. (5 mai 1998) 


Val de simpatie după demisia lui Băsescu 


Federația Sindicatelor Șoferilor din România regretă demisia ministrului Transporturilor, Traian Băsescu. Într-un comunicat sosit pe adresa redacției noastre, FSSR apreciază că: "În ciuda unor inerente diferențe de puncte de vedere, care au necesitat uneori negocieri mai dure, Traian Băsescu a desfășurat, în calitate de ministru, o activitate de real profesionalism, cu mult peste majoritatea miniștrilor Cabinetului Ciorbea. 
Deși a adoptat o serie de măsuri nepopulare, ministrul Băsescu a inițiat și susținut bazele programului de reforme, cu reale perspective de privatizare și modernizare în domeniul tran¬sporturilor românești, în timp ce atât Guvernul, în ansamblul său, cât și primul-ministru Victor Ciorbea, în anul 1997, au manifestat incon¬secvență în strategia guvernamen¬tală. În condițiile lipsei unui program coerent și accelerat al reformei, în timp ce economia românească suferă de un blocaj cronic, iar structurile administrației centrale, de birocrație și corupție, pe fondul scăderii dramatice a veniturilor populației, singurul minister deschis reformelor este decapitat fără nicio logică. 
Demisia ministrului Băsescu este o pierdere atât pentru stabilitatea coaliției, pentru eficiența și credibilitatea Cabinetului Ciorbea, cât și pentru reforma din Transporturi și, în consecință, pentru viitorul salariaților din acest domeniu". 
La rândul său, Filiala Constanța a FSSR susține poziția federației. 
În istoria post-decembristă a României, este pentru prima oară când sindicatele își exprimă regretul față de schimbarea titularului unui minister. După cum se știe, nu numai șoferii, dar și ceferiștii, navigatorii, lucrătorii din aviația comercială și de la metrou și-au manifestat simpatia și respectul față de ministrul demisionar, unele sindicate încercând chiar să îl determine să revină asupra hotărârii sale. (5 ianuarie 1998) 


Marinarii îl vor pe Băsescu la "cârma" Transporturilor 


Sindicatele din Transporturi continuă să facă presiuni pentru menținerea în funcție a ministrului demisionar Traian Băsescu. Într-un comunicat de presă, sosit în cursul zilei de ieri, 6 ianuarie 1998, la redacție, comitetul executiv al Sindicatului Liber al Navigatorilor din Flota Maritimă Comercială declară că, "alături de toți navigatorii și în numele lor, îl susținem pe domnul Traian Băsescu în funcția de ministru al Transporturilor". 
În mesaj se spune: "Comitetul executiv al SLN i-a cerut președintelui României, Emil Constantinescu, primului-ministru Victor Ciorbea, președintelui Partidului Democrat, Petre Roman, să găsească o soluție viabilă pentru menținerea lui Traian Băsescu în funcția de ministru al Transporturilor. Din punctul nostru de vedere, Traian Băsescu rămâne singura persoană garantă, cunoscând problemele specifice, în vederea unei restructurări și privatizări corecte și eficace în flota maritimă comercială". 
După cum se cunoaște, în cursul zilei de azi, 7 ianuarie 1998, Partidul Democrat urmează să-l desemneze pe înlocuitorul lui Băsescu la Transporturi. După refuzul lui Radu Berceanu, se prefigurase soluția revenirii lui Băsescu pe locul vacant, singura problemă fiind aceea a găsirii formulei care să împace toate orgoliile și să nu determine noi tensiuni în coaliție. (7 ianuarie 1998) 


Pagină realizată de Ion TIȚA-CĂLIN




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.5367 secunde