Unele dintre cele mai aglomerate intersecții din municipiu, care le-au scos de-a lungul timpului peri albi șoferilor, vor beneficia într-un final de sensuri giratorii.
Plecat de la stadiul de promisiuni și rămas în această etapă o bună bucată de vreme, proiectul a prins contur și a primit toate avizele favorabile, astfel încât mai este doar un pas până la amplasarea sensurilor giratorii. Primăria Constanța este cea care trebuie să dea undă verde pentru ca șoferii să aibă o viață mai ușoară în zonele cu probleme.
Intersecția străzii Nicolae Iorga cu bulevardul Lăpușneanu
Săptămânal, în această intersecție au loc accidente, îndeosebi tamponări. Traficul se desfășoară cu greutate, iar un sens giratoriu este cerut insistent în această zonă de ani buni. Cel mai pro-babil, "rondoul" va fi amplasat în aproximativ o lună, după ce Primăria Con-stanța va da autorizația.
"O zonă de conflict major este inter-secția străzii Nicolae Iorga cu bulevardul Al. Lăpușneanu. Acolo facem un sens giratoriu pilot, iar în următoarele săptămâni, va fi pus în aplicare, cu presemnalizare și cu dirijare de către Poliție. Va fi puțin deranj pentru cei care traversează în momentul de față fix prin intersecție, pentru că nu mai putem lăsa trecerea de pietoni atât de aproape de această zonă de conflict. Trecerea de pietoni este un factor accelerator al conflictului de trafic din această zonă. Vom muta trecerile de pietoni, una mai sus și alta mai jos, le vom face în zig-zag, cu peron pe mijloc, adică o zonă de așteptare între cele două sensuri de deplasare de pe bulevardul Alexandru Lăpușneanu", a declarat primarul municipiului Con-stanța, Decebal Făgădău.
Intersecția străzilor Soveja și Ștefăniță Vodă
SC Confort Urban SRL, administratorul tramei stradale, arată că, în acest moment, circulația în intersecția străzilor Soveja și Ștefăniță Vodă se desfășoară în condiții necorespunzătoare. Fluența traficului este scăzută, în condițiile în care volumul în ora de vârf înregistrează valori foarte ridicate, de 2.700 de vehicule pe oră.
Reconfigurarea intersecției prin ampla-sarea unui sens giratoriu contribuie, cel puțin pe hârtie, la creșterea siguranței par-ticipanților la trafic și la creșterea capacității de circulație a acestora. Pentru efectuarea virajelor la stânga se pierde foarte mult timp și vehiculele se regăsesc de multe ori în mijlocul platformei drumului, blocând astfel circulația, se arată în proiectul Confort Urban.
Pentru sensul giratoriu la intersecția străzilor Ștefăniță Vodă și Soveja se așteaptă avizul favorabil al Biroului Rutier, iar după aceea, proiectul va fi depus cu toate avizele la Primăria Constanța, pentru autorizație. În acest caz, am putea vedea amplasarea unui sens giratoriu abia peste aproximativ o lună și jumătate.
Caracteristici viitoare ale sensurilor giratorii
Autoritățile au înțeles că modul în care au fost implementate sensurile giratorii până acum a fost unul parțial greșit.
"Rondourile" vor fi mai bine semnalizate, iar trecerile de pietoni vor fi mutate. Intersecția giratorie a străzilor Soveja și Ștefăniță Vodă va avea două benzi pe calea inelară cu lățimea de 7 metri, 3,5 metri pe bandă. Se va avea în vedere ame-najarea unei minigirații cu raza interioară de minim cinci metri și zona de siguranță de 1 metru.
La intersecția bulevardului Alexandru Lăpușneanu cu strada Nicolae Iorga, vor fi amenajate treceri de pietoni cu insulă mediană separatoare și peron pentru staționare. Insula separatoare prezintă o formă alungită la capete, pe 25 de metri, iar peronul de staționare va avea 9 metri lungime și 1,75 lățime și va fi pavat. Sensul va avea un diametru exterior de 7 metri, iar calea inelară va avea o rază exterioară de 12,5 metri, care va permite circulația pe bulevard pe trei benzi.
O expertiză efectuată în cadrul proiectului arată că, la nivelul anului 2025, debitele admisibile vor fi depășite pentru cele două străzi și nu numai. Astfel, sunt necesare măsuri de eficientizare a transportului public și a celui cu bicicleta, pentru a fi redusă solicitarea tramei stradale.