Service-urile auto sunt obligate, începând din această lună, să le asigure clienților posibilitatea de a asista direct sau prin camere de supraveghere la reparațiile pe care le fac. Marea majoritate a service-urilor s-a conformat, însă reprezentanții acestora spun că au avut de făcut schimbări importante, iar investiția nu va fi recuperată "decât la adânci bătrâneți".
Documentul care prevede obligativitatea service-urilor auto de a le asigura clienților posibilitatea de a asista la reparații a fost publicat în Monitorul Oficial în martie 2013, dar a intrat în vigoare începând din luna septembrie, pentru a le da, astfel, răgaz proprietarilor service-urilor să se pună la punct cu modificările. Totuși, deși legea "i-a așteptat" un an și jumătate, unii dintre reprezentanții service-urilor habar nu au despre această lege. Este cazul unui service de pe bulevardul I.C. Brătianu, din zona Policlinicii CFR. "Nici nu știam de legea asta", a fost reacția reprezentantului.
Service-uri închise, evaziunea în floare
"Gurile rele" spun că din momentul în care vor fi efectuate controale la service-uri, cele mici, de cartier, vor fi închise definitiv, întrucât nu au bani pentru a-și pune la punct aceste "detalii" costisitoare. De altfel, reprezentanții unor service-uri își dau cu părerea despre acest subiect, spunând că deja cunosc cazuri concrete de persoane care au service-uri micuțe, în curte, și care au ales să lucreze "cu ușile închise". Astfel, nici nu mai plătesc bani la buget, nici nu mai au controale, taxe, autorizații sau alte datorii. "E mai bine pentru ei. Cei care au service-uri mici cu siguranță că vor fi închiși, dar se vor descurca, vor funcționa fără autorizații. Deja au început să se formeze acest fenomen. Sunt persoane care asta au făcut toată viața, în garajul lor de acasă. Așa că acum se formează un fel de cluburi. Oamenii, dacă vine cineva să-i întrebe ce fac acolo, spun că le repară mașinile prietenilor sau ale rudelor, astfel că nu are nimeni ce să le facă", spune Răzvan, reprezentant al unui service auto din Constanța.
S-au pregătit din timp
Potrivit actului normativ, proprietarii de autovehicule vor putea să asiste la lucrările de reparații efectuate în service-urile auto, fie direct, fie indirect, prin sisteme audio-video. Astfel, operatorii economici vor fi obligați să pună la dispoziție un spațiu amenajat de unde clientul să poată vizualiza, direct sau prin intermediul unei camere video, intervențiile executate de angajați asupra propriei mașini. Majoritatea service-urilor auto din Constanța s-a conformat cu această decizie.
Marian, reprezentantul service-ului Euro Group Service spune că a făcut investiții serioase de când știa că intră în vigoare legea. "De când cu legea ne-am conformat, dar normal că nu ne convine. Investiția a fost foarte mare și nu știm când o vom recupera. E greu și că ne obligă să ținem trei luni stocate înregistrările. Camerele n-ar fi fost o problemă, pentru că nu ar costa chiar așa mult, dar prețul mare este la sistemele de stocare. Noi am ales să punem și camere și să amenajăm și sală, pentru că cine știe ce vor mai spune pe viitor", explică reprezentantul service-ului situat în zona Amzacea.
De asemenea, Vasile Tănase, patronul service-ului Ascendos, spune că lucrurile merg din ce în ce mai prost, iar pretențiile sunt din ce în ce mai mari. "De luna viitoare vor începe controalele, astfel că trebuie să fim în regulă. Au din ce în ce mai multe pretenții, vor să ne închidă!".
Service-urile auto care nu se conformează regulilor riscă să le fie suspendate autorizațiile tehnice de funcționare.
Conform inițiatorilor, măsura este necesară întrucât beneficiarul de servicii de reparații auto și alte activități de întreținere are dreptul să fie informat în legătură cu piesele, ansamblurile și materialele utilizate, pentru a fi eliminată orice suspiciune că acestea sunt false, contrafăcute, reutilizate, nu au carac-teristicile corespunzătoare sau au termen de valabilitate depășit.