Dispar „punctele negre” de pe șosele? „Este o eroare să fie eliminate”

1714

Articole de la același autor

În încercarea de a crește gradul de siguranță rutieră de pe șoselele din țara noastră, Ministerul Transporturilor a realizat un proiect legislativ prin care își propune să aducă mai multe modificări. Una dintre acestea vizează și așa numitele „puncte negre”, care semnalizează zonele periculoase, unde au avut loc cele mai multe accidente rutiere, soldate cu morți și răniți grav.

Pe șoselele din România mor în accidente, anual, mii de oameni. De două ori mai mult decât media Uniunii Europene, spun statisticile. Enorm de mult, atrag atenția oamenii legii, motiv pentru care, constant, pe șosele sunt realizate acțiuni de conștientizare a importanței regulilor rutiere și de sancționare a celor care nu le respectă. Dar la baza acestor tragedii stau și alți factori, nu doar modul cum înțeleg șoferii să respecte Codul Rutier: configurația drumurilor, luminozitatea, existența sau nu a amenajărilor pentru participanții la trafic vulnerabili, respectiv pietonii, bicicliștii sau utilizatorii trotinetelor electrice. Tocmai de aceea, Ministerul Transporturilor a realizat un proiect de Ordonanță de Guvern pentru modificarea și completarea Legii 265/2008, privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră. Printre modificările avute în vedere de acest proiect se numără realizarea de inspecții de siguranță rutieră specifice, pentru identificarea condițiilor de drum periculoase, atât pe drumurile europene, naționale, dar și pe cele județene – până în prezent, drumurile județene nu erau evaluate în acest sens! -, implementarea „ratingului de siguranță rutieră pentru întreaga rețea rutieră în exploatare” și stabilirea de măsuri pentru creșterea siguranței pe porțiunile cu cele mai scăzute nivele de siguranță.

Una din modificările aduse de proiect vizează așa numitele „puncte negre” de pe șosele. Concret, prin acest proiect se are în vedere eliminarea denumirii de „punct negru” din legislație, dar și de pe șosele.


„Acest termen (punct negru) nu este prevăzut în Directiva UE 2019/1936. Tronsoanele cu risc sporit de producere a accidentelor sunt identificate în cadrul evaluării siguranței rețelei rutiere”, au arătat inițiatorii proiectului.

„Punctul negru” a fost denumirea aleasă pentru a desemna segmentul de drum public de un kilometru, unde, pe parcursul a 5 ani, a fost înregistrată o rată ridicată de accidente rutiere, mai mare decât media drumului respectiv. Potrivit datelor oficiale, pe șoselele României există aproximativ 150 de „puncte negre”, semnalizate prin indicatoare rutiere, care au fost montate începând din 2012.

„Punctele negre” din județul Constanța

În județul Constanța, au fost stabilite, la acel moment, mai multe astfel de zone periculoase: pe DN 2A între kilometri 201,00 și 202,00 (între cartierul Palazu Mare și orașul Ovidiu), pe DN 2A, între kilometri 203,10 și 204,10, (zona cartierelor rezidențiale Tomis Plus și Boreal), pe DN 3, între kilometri 252,25 și 253,25 (între Valu lui Traian și Murfatlar), pe DN 3 între localitatea Valu lui Traian și Constanța, pe DN 39 între kilometri 8,20 și 9,20 (de la intersecția cu șoseaua spre Cumpăna, până după podul peste Canalul Poarta Albă - Midia - Năvodari), iar ulterior în dreptul curbei de la 23 August. Între timp, urmare a luării unor măsuri de prevenire, precum montarea parapeților axiali, sunt zone care nu mai îndeplinesc criterii pentru a fi desemnate „puncte negre”. Mai mult, în ultima perioadă se constată că au loc accidente grave, soldate cu morți, în alte zone. După cum ne-au precizat reprezentanții Poliției Rutiere, în „topul” drumurilor unde se încalcă regulile frecvent, cu consecințe grave, sunt DN 39 Constanța – Mangalia, DN 3 Murfatlar – Ostrov și DN 22 Constanța – Tulcea.

Scoaterea indicatoarelor rutiere, o greșeală

De aceea, polițiștii consideră că ar fi o eroare să fie eliminate semnalizările rutiere de „puncte negre”. „Evaluări privind siguranța rutieră se realizează și în prezent, modificarea ar fi că urmează să fie mai amplă și extinsă și la drumurile județene. În ceea ce privește «punctele negre», acestea desemnau zonele periculoase. Astfel de zone, unde se constată o rată crescută de accidente, vor exista în continuare, doar că vor fi denumite altfel în legislația specifică. Dar pe șosele, cum vor fi ele semnalizate, astfel încât participanții să fie atenționați într-un fel? Să știe că pe acea porțiune de drum au loc accidente rutiere soldate cu morți și răniți grav? În prezent, orice metodă de a crește gradul de conștientizare al participanților la trafic este binevenită!”, ne-au precizat polițiști din cadrul Serviciului Rutier.

Pe de altă parte, se impune să remarcăm faptul că inclusiv harta „punctelor negre”, realizată de Direcția Rutieră și Compania Națională de Administrare a Infrastruturii Rutiere, și pusă la dispoziția celor interesați în mediul online, prin pagina web www.hartapunctelornegre.ro nu mai este disponibilă. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 3.4401 secunde