Deficitul de personal de la Pompieri, rezolvat cu soldați și gradați profesioniști

24747

Articole de la același autor

O problemă majoră cu care se confruntă pompierii, în ultimii ani, o reprezintă deficitul de personal. În mai multe rânduri, atât voci din rândul salvatorilor, cât și responsabili din sistemul de situații de urgență au arătat că s-a ajuns ca echipajele să fie încadrate pe mai multe autospeciale, cu eforturi deosebite. Autoritățile au găsit soluția pentru a rezolva problema lipsei de personal: vor recurge la încadrarea de soldați și gradați profesioniști, similar măsurii adoptate de Armată după renunțarea la serviciul militar obligatoriu pe timp de pace.

Inspectoratele pentru Situații de Urgență au fost înființate în 2004, în acel moment fiind încadrate cu ofițeri, maiștri militari, subofițeri, militari angajați pe bază de contract, militari în termen și personal civil. În 2006, serviciul militar obligatoriu pe timp de pace a fost desființat, trecându-se la serviciul militar pe bază de voluntariat, drept pentru care a fost aprobată profesionalizarea structurilor IGSU, urmând ca posturile de militari în termen prevăzute în statele de organizare să fie transformate, în raport de ¼ în posturi de subofițeri. Anii următori au dus însă la o scădere drastică a numărului celor angajați la Pompieri. Mii de posturi – peste 11.000 - au fost desființate, la nivelul țării, în perioada 2010 – 2011, iar 1.300 au fost disponibilizate. Ulterior, numărul pompierilor s-a tot micșorat, urmare a pensionărilor și demisiilor. Rezultatul: s-a ajuns ca în prezent salvatorii să fie încadrați atât pe autospecialele de stingere cât și pe cele SMURD, să fie un șofer pe mai multe autospeciale sau echipajele mult subdimensionate față de necesar.





Aproape 1.500 de SGP-iști vor fi angajați în următorii 4 ani

Pentru a soluționa această problemă, la sfârșitul lunii august, guvernanții au adoptat o hotărâre pentru modificarea anexei 3 a HG 416/2007privind structura organizatorică şi efectivele Ministerului Afacerilor Interne.

„O soluție identificată a constituit-o suplimentarea numărului de posturi la nivelul structurilor de intervenție, prin majorarea numărului actual cu 8.546 posturi, dintre care 121 de ofițeri, 25 de maiștri militari și subofițeri și 8.400 de soldați și gradați profesioniști. Astfel, încadrarea posturilor se va face etapizat, în perioada 2021-2025, iar anual, vor fi încadrate 1.479 de posturi de soldați și gradați profesioniști. Posturile solicitate vor fi repartizate pe baza analizei necesității IGSU și a structurilor subordonate, pentru înființarea unei Școli de Aplicație și a unor noi subunități de intervenție/puncte de lucru, precum și pentru constituirea de echipaje de intervenție în cadrul structurilor de intervenție. În același timp, MAI a adoptat o politică de înlocuire în permanență a posturilor finanțate care se vacantează prin pensionare, urmând ca în acest an 782 de posturi să fie încadrate din sursă externă”, au arătat reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne.



Altfel spus, M.A.I. va apela la soldați și gradați profesioniști, similar măsurii adoptate la nivelul Ministerului Apărării Naționale, după desființarea serviciului militar obligatoriu. Rămâne de văzut însă în ce condiții vor fi angajați SGP-iști în cadrul inspectoratelor de pompieri, criteriile urmând să fie publicate într-un alt act normativ.





Aproximativ 100 de posturi vacante, în prezent, la ISU Dobrogea

În prezent, la Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Dobrogea” deficitul este de aproximativ 100 de posturi neocupate.

„Gradul de ocupare în 2020 a fost de 88,7%. În ceea ce privește pierderile de personal în 2020, am pierdut 55 de cadre militare cu experiență. (…) Pe lângă lipsa fondurilor, un mare neajuns al ultimilor ani îl constituie efectivul de personal redus, în structurile de coordonare și suport de la sediul unității, cu precădere personal specializat. Evidențiem faptul că, numai în ultimii doi ani, în unitatea noastră, s-au vacantat 77 de posturi ca urmare a trecerilor în rezervă, mutărilor la alte unități ale Ministerului Afacerilor Interne și chiar a deceselor”, se arată în cel mai recent bilanț al activității ISU „Dobrogea”. De asemenea, până la sfârșitul anului trebuie să devină operațională și cea mai nouă structură a inspectoratului, Detașamentul Special de Pompieri Cernavodă, unde trebuie ocupate funcțiile, după cum ne-a precizat colonelul Cristian Amarandei, inspector general ISU Dobrogea. „Ne confruntăm cu lipsa personalului specializat, a ceea ce înseamnă specialiști pe juridic, financiar, IT, situația cu posturile vacante fiind transmisă la IGSU”, a punctat colonelul Cristian Amarandei.

În afară de aceste posturi, rămâne de văzut câte posturi de soldați și gradați profesioniști vor fi repartizate către ISU Dobrogea. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.7726 secunde