Deficiențe în Arestul Poliției Constanța, scoase la lumină de Avocatul Poporului

1744

Articole de la același autor

Experții Avocatului Poporului au pus pe hârtie un raport privind acordarea asistenței psihologice în centrele de arest preventiv din întreaga țară. În Constanța, potrivit raportului, persoanele arestate ajung să fie consultate după aproximativ două săptămâni de la solicitare!



„O națiune nu ar trebui judecată după modul în care își tratează cetățenii cei mai înalți, ci pe cei mai de jos”, a afirmat Nelson Mandela. Iar în aceeași notă, Congresul Națiunilor Unite a adoptat o serie de reguli (cunoscute drept Regulile Mandela) cu privire la tratamentul delincvenților și deținuților. Un studiu publicat recent de Avocatul Poporului (la începutul lunii mai) analizează un aspect esențial în tratarea persoanelor aflate în arest: acordarea asistenței psihologice. Experții de la Avocatul Poporului au realizat mai multe vizite în centrele de reținere și arestare preventivă, de la nivelul țării, pe parcursul ultimilor ani, iar rezultatul este dezastruos: puțini sunt suspecții care ajung să fie consiliați de psihologul inspectoratului de poliție, iar de obicei are loc o ședință sau două, fără a fi acordat un sprijin efectiv.

Unul dintre drepturile persoanelor arestate preventiv vizează acordarea asistenței psihologice. Necesitatea acesteia este evidentă: persoanele suferă de atacuri de panică, unele sunt consumatoare de droguri și sunt forțate într-un sevraj, altele au gânduri de sinucidere în fața unei eventuale condamnări la închisoare. Conform legislației, polițiștii au obligația să acorde aceste vizite la psiholog. În practică, însă, consultațiile sunt rare și îngreunate de birocrație.



Birocrație stufoasă pentru o consultație la psiholog


În raportul pus pe hârtie de experții Avocatului Poporului a fost analizată și situația Centrului de Reținere și Arest Preventiv Constanța, situat la subsolul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ). Analiza a scos la iveală o birocrație stufoasă. „La CRAP Constanța, procedura constă în transmiterea unei solicitări scrise pentru asistență psihologică către administrația centrului, anunțarea ofițerilor psihologi de conducerea centrului tot printr-o adresă scrisă, iar procedura se întindea pe o perioadă de câteva zile și crea o barieră în urgentarea asigurării asistenței psihologice”, se arată în raport. Conform documentelor analizate, reținuții au așteptat și 7, 15 sau 18 zile pentru a fi consultați de un psiholog.

„Subliniem că rata de întârziere a răspunsului asigurării asistenței psihologice primare are efecte asupra stării de sănătate psihice a persoanei private de libertate. Mai grav, calitatea însăși a actului profesional este afectată. În concluzie, este inacceptabil ca o persoană privată de libertate să solicite asistența psihologică, iar ofițerul psiholog care își desfășoară activitatea în cadrul IPJ Constanța să ajungă în centru după o perioadă de 7 zile. Procedura de a trimite adrese scrise este una ineficientă”, au subliniat experții Avocatului Poporului.


„În răspunsul conducerii CRAP Constanța se precizează că, în raport cu existența unor decalări temporale între momentul întocmirii solicitării de către cel custodiat și efectuarea propriu-zisă a ședinței de asistență psihologică, acestea au la bază, pe de o parte, circuitul documentelor prevăzute de actele ce reglementează activitatea, în sensul că Centrul întocmește adresa de solicitare/înaintare a solicitării de asistență, aceasta este ulterior preluată și înregistrată la nivelul comportamentului Psihologie și, în raport cu activitățile existente, se efectuează în cel mai scurt timp posibil activitatea”, se mai precizează în raport.

Alte deficiențe constatate în Arest

Prin urmare, s-a ajuns în situația ca persoanele reținute să fie consultate mai puțin decât aveau nevoie sau deloc. „La CRAP Constanța, unul dintre minori a declarat că a fost consultat de două ori de ofițerul psiholog în perioada de șase săptămâni de la reținere. La momentul interviului, acesta prezenta dispoziție tristă, sentimente de vinovăție, îngrijorare și stări de plâns. Vulnerabilitatea minorului necesita o consiliere psihologică cu frecvență săptămânală, fapt adus la cunoștința psihologilor de către echipa de vizită ca un caz ce necesită a fi abordat cu prioritate”, au punctat reprezentanții Avocatului Poporului.

De asemenea, au fost constatate și alte deficiențe: lipsa fișelor de consiliere psihologică, cu descrierea problematicii abordate, metodele și tehnicile de intervenție, constatările și rezultatele, adresele sau recomandările spre alte servicii specializate, precum Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Constanța sau solicitare de evaluare psihiatrică în secții de psihiatrie.

Pe de altă parte, același raport arată că și în IPJ Constanța, precum în multe inspectorate din țară, există un singur psiholog, iar volumul de activitate este imens.

Se impune precizat că, în 2020, la IPJ Constanța au existat o sinucidere (un bătrân acuzat de distrugere prin incendiere) și două tentative. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5013 secunde