Cum pot fi trași la răspundere avocații. Decanul Baroului Constanța, Cătălin Filișan, explică procedura

1402
Cum pot fi trași la răspundere avocații. Decanul Baroului Constanța, Cătălin Filișan, explică procedura - fondfilisanavocaticlienti2-1620142995.jpg

Articole de la același autor

Constănțenii nemulțumiți de modul cum își exercită profesia avocații pe care i-au contractat pot sesiza Baroul Constanța. Decanul Cătălin Filișan a explicat pentru „Cuget Liber” pentru ce abateri pot fi trași la răspundere avocații și care sunt „pedepsele” pe care le pot primi.



Oamenii apelează la avocați în momente neplăcute ale vieții. Fie au fost victimele unei infracțiuni, unui accident rutier sau au un litigiu civil pe care reușesc să îl soluționeze în afara instanței de judecată; fie, pe de altă parte, sunt acuzați de comiterea unor fapte penale sau sunt chemați în judecată de persoane cu care au avut divergențe. Oricare ar fi situația, este una stresantă pentru cei care au nevoie de serviciile unor avocat. Mai mult, și așteptările de la ce poate face un avocat pentru onorariul pe care îl primește pot să fie mari. Prin urmare, uneori apar nemulțumirile.

Baroul Constanța este instituția spre care se pot îndrepta clienții atunci când au reclamații la adresa avocaților. Cu mențiunea însă, așa cum a subliniat decanul Cătălin Filișan, că „nu există o subordonare a avocaților față de Barou, aceștia nu sunt angajați” și sunt anumite aspecte care pot fi investigate și apoi trase la răspundere, iar altele nu.



Ce reclamații pot fi investigate la nivelul Baroului Constanța


„Profesia de avocat implică relația cu oamenii. De multe ori, oamenii sunt dificili, vin la avocat atunci când au probleme și au anumite așteptări, astfel că se ajunge la nemulțumiri. Trebuie să se știe că nu există o subordonare a avocaților față de Barou. Fiecare dintre noi, avocații, ne exercităm profesia în mod independent și liber, dar în formele prevăzute de lege. În măsura în care există un conflict între client și avocat, el poate să fie soluționat de Consiliul Baroului”, a precizat decanul Cătălin Filișan.

Astfel, printre aspectele pe care le investighează Baroul se numără: dacă avocații se prezintă la termene, dacă își exercită profesia în limitele stabilite deontologic, dacă recurg la căile de atac prevăzute de lege, modul cum relaționează cu clienții. „Avem sesizări că avocații nu mai răspund la telefon, dar și situații în care clienții și-ar dori să vorbească și de trei ori pe zi cu avocații. Sunt și reclamații că avocații nu s-au prezentat la termene sau că nu au promovat o chemare în judecată în termen de câteva luni, sesizări privind modul de adresare”, a mai arătat decanul Filișan.

Toate sesizările sunt analizate de Consiliul Baroului, iar ulterior de Comisia de Disciplină, care decide și sancțiunea. „Dacă avocatul este găsit vinovat, se aplică o sancțiune disciplinară, de la avertisment, amendă, până la suspendarea pe o perioadă determinată sau la excluderea din Barou. În ultimii doi ani au fost mai multe acțiuni disciplinare, în urma cărora au fost aplicate trei sancțiuni, iar într-un caz a fost luată măsura excluderii din profesie”, a mai punctat decanul Cătălin Filișan.

Supărările din timpul pandemiei au afectat și avocații

Anul pandemic a însemnat un nou val de nemulțumiri vizavi de activitatea avocaților, din cauza întârzierilor în dosarele penale. „Au existat nemulțumiri din partea părților vătămate referitor la întârzierile în dosare. Sunt cazuri când clienții nu înțeleg ce anume poate să facă un avocat în faza de urmărire penală și sunt nemulțumiți că durează foarte mult ancheta penală. Dar nu se poate ca avocații să audieze martorii. În egală măsură, încărcătura pe polițiști și procurori este una foarte mare, trebuie să fim obiectivi și din acest punct de vedere”, a mai arătat avocatul Cătălin Filișan.



Sfaturi privind alegerea avocatului


Sfatul decanului Cătălin Filișan pentru cei care sunt în căutarea unui avocat este să ceară referințe din mai multe surse înainte de semnarea unui contract. „Este bine să se solicite două – trei recomandări, să nu se limiteze la o căutare pe Internet, pentru că e posibil ca informațiile obținute astfel să nu fie corecte. Să solicite informații privind pregătirea profesională sau orice alt criteriu pe care îl consideră relevant. Totodată, să solicite perfectarea unui contract de asistență juridică, să ceară o copie, cât și documentele legale privind onorariul plătit”, a arătat Cătălin Filișan. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2732 secunde