ATENȚIE, ȘOFERI! Codul Rutier, la un pas de a fi modificat din nou

1230
6
ATENȚIE, ȘOFERI! Codul Rutier, la un pas de a fi modificat din nou - mopedbun-1347990039.jpg
Primul pas pentru o nouă modificare a Codului Rutier a fost făcut săptămâna aceasta. Senatorii au votat ca

din ianuarie 2013 mopedele să fie conduse doar cu permise auto, iar pentru motocicletele cu cele mai puternice motoare, permisul să fie obținut la 24 de ani. Rutieriștii constănțeni spun că schimbările sunt binevenite, căci în 20% din totalul accidentelor din județul nostru sunt implicate astfel de vehicule.

Ordonanța Guvernului 195/2002, privind circulația pe drumurile publice (sau Codul Rutier, cum este cunoscută) urmează să fie modificată din nou. Senatorii au aprobat, la începutul acestei săptămâni, proiectul de lege care prevede ca mopedele să fie conduse doar după obținerea unui permis auto (și nu a unui atestat, cum se întâmplă în prezent), iar examenul pentru obținerea lui poate fi susținut și la vârsta de 16 ani. În caz contrar, cei surprinși pe aceste vehicule sunt pasibili de dosar penal.

Aceasta nu este singura modificare avizată de senatori. Astfel, pentru obținerea unui permis auto pentru motociclete (categoria A, cu motoare cu puterea de peste 15kW) vor putea aplica doar cei care au împlinit 24 de ani sau au 20 de ani și doi ani de experiență pe o motocicletă cu puterea maximă de 35 kW și un raport putere / greutate ce nu depășește 0,3 kW/kg (categoria A2). De asemenea, limita minimă de vârstă a crescut de la 21 la 24 de ani și pentru cei care vor să obțină un permis auto pentru microbuz, troleibuz sau tramvai (categoriile D, DE, Tb și Tv).

Senatul este prima cameră decizională, iar pentru ca proiectul să devină lege trebuie să treacă și de Camera Deputaților.

Mopedele și motocicletele, implicate în 20% dintre accidente

Modificările sunt binevenite, consideră polițiștii rutieriști din Constanța. Pe de o parte, pentru că în ultimii ani numărul mopediștilor a crescut foarte mult și la fel și problemele în trafic cauzate de ei, iar pe de altă parte, din cauza numeroaselor accidente în care sunt implicați atât mopediștii, cât și motocicliștii.

"Permisul auto pentru mopede poate fi obținut de la 16 ani pentru că este vârsta de la care există răspundere penală. Măsura impunerii permisului auto este foarte bună, având în vedere că până acum li se cerea doar un curs de pregătire de șapte zile, pe care mulți, mai ales din mediul rural, nici nu-l aveau. Iar măsura punitivă în aceste situații era o amendă. Totodată, înregistrăm numeroase accidente în care sunt implicați mopediști, multe din vina lor, urmate de părăsirea de la locul accidentului sau în care vehiculele nu erau asigurate. În aceeași notă, este benefică obligativitatea ca vehiculele înregistrate la autoritățile locale să fie asigurate", a afirmat comisarul șef Tudorel Dogaru, șeful Biroului Accidente din cadrul Serviciului Poliției Rutiere Constanța.

De altfel, potrivit acestuia, în aproximativ 15 - 20% din totalul accidentelor (tamponări sau incidente soldate cu victime) sunt implicate mopede sau motociclete.

Nu-ți trebuie școală pentru permisul auto!

Deși o idee vehiculată adesea vizează condiționarea obținerii unui permis auto, fie că este vorba de un moped sau de o mașină, de gradul de școlarizare, comisarul șef Tudorel Dogaru a atras atenția că această prevedere nu există în legislație.

"Nu este prevăzut nicăieri în legislație ca la obținerea unui permis auto solicitantul să aibă patru clase sau opt sau zece. Au fost situații când cetățeni care urmau cursul de alfabetizare au obținut permisul", a explicat polițistul.

Sfătuiți să meargă la școlile de șoferi în decembrie

Anunțul că sunt pasibili de dosare penale dacă nu obțin aceste permise a început să-i sperie pe constănțeni. Aceștia au luat drumul spre școlile de șoferi pentru a afla ce condiții trebuie să îndeplinească. Aici, însă, nedumerire, căci repre-zentanții acestor instituții spun că nu au cum să-i ajute, cel puțin nu deocamdată.

"Oamenii au început să vină să ne întrebe de aceste permise. Dar, deocamdată, nu există un regulament privind organizarea cursurilor practice, de conducere, și a celor teoretice, cum nu există niciun regulament și o metodologie de examinare. Drept pentru care, acum le eliberăm tot atestate și îi sfătuim să revină în luna decembrie, chiar dacă va fi pe ultima sută de metri. Cel mai probabil, până atunci vor fi stabilite toate neclaritățile", a declarat, pentru "Cuget Liber", reprezentantul unei școli de șoferi din Constanța.

Potrivit proiectului legislativ, permisul auto pentru moped va fi obținut în urma trecerii a două probe: una teoretică și una practică, susținută în poligon. Reprezentantul școlii de șoferi consideră că, cel mai probabil, cursul teoretic va dura aproximativ două săptămâni și vor fi necesare aproximativ 10 - 15 ore de conducere. Până la apariția metodologiei și intrarea în vigoare, acestea sunt însă doar presupuneri.

Ce li se pregătește deținătorilor de mașini "bulgărești"

Proiectul de lege aprobat de senatori stipulează și faptul că autoturismele înmatriculate într-un alt stat nu vor putea fi conduse în țara noastră mai mult de trei luni.

"Autovehiculele și remorcile înmatriculate în alte state deținute cu orice titlu de persoane care au sediul, domiciliul, reședința ori reședința obișnuită în România, pot fi conduse pe drumurile publice pentru o perioadă de maximum 90 de zile de la data dobândirii titlului și nu mai mult de 90 de zile într-un an calendaristic", este articolul inclus în proiectul de lege.

Prin această măsură, autoritățile doresc să reducă fenomenul înmatriculării mașinilor în Bulgaria, care cauzează apoi reale probleme pe drumurile din țară.

Comentează știrea

radu
19 septembrie 2012
!

da` pentru boratii care conduc carute pe bulevardele orasului, de ce nu se reglementeaza obtinerea unui "permis de conducere" in baza unui curs de legislatie rutiera?

cta
19 septembrie 2012
CARUTELE

sa nu se uite ca si carutele sunt prezente pe sosele! Trebuie scoase pe drumurile ,negre, ,nu au ce cauta pe sosele.Nu platesc taxe , nu au permis de conducere , sunt un pericol permanent !

ruxanda
19 septembrie 2012
proiect cod rutier

este o neghiobie totala acest proiect de lege , se vrea uniunea europeana cu toate privilegiile dar fara responsabilitati... ce folos are atunci cetateanul de rand daca el are reglementari suplimentare si nu poate beneficia de liberatea circulatiei...ce italian sau elvetian instalat in romania va dori sa circule cu masina lui doar 90 de zile pe an , sau s o inmatriculeze aici platind o taxa exorbitanta ? daca sunt scapari ale sistemului de colaborare informatic al ue in privinta identificarii si gasirii masinilor implicate in accidente , de ce nu se procedeaza la inregistrarea numerelor straine la adresele proprietarilor din romania si sa fie utilizate cand e cazul...sau si mai simplu ar fi sa se permita inmatricularea lor in romania cu o taxa normala ,

Neamtu
19 septembrie 2012
cod rytier

Ar trebui impusa limita de varsta , in functie de cilindree, si pentru categoria B, asa cum se intampla prin vest (18 ani pt. 1400, etc).Pe prea multi pustani ii adunam din bucati de prin BMW-uri.

crysti
14 februarie 2013
permis moped

si pana acum s-a circulat cu mopedul pe baza unui atestat obtinut in urma unui curs de legislatie rutiera cu scoala de soferi si pt. care s-au platit niste bani, darde acestea nu zice nimeni nimic. bine ca au luat bani si acum nu mai sant valabile acele atestate. RUSINE CA NOI ROMANII SUNTEM JEFUITI LA DRUMUL MARE .RUSINE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MIRICA FRONTUL DEMOCRAT ROMAN
16 iunie 2014
MOPED

IA CONMTACTEAZAMA TU CRISTI sanatate

Articole pe aceeași temă

Luni, 17 Septembrie 2012
Stire din Eveniment : A intrat cu mopedul în bordură
Luni, 10 Septembrie 2012
Stire din Eveniment : "Punctele negre" ale Constanței
Pagina a fost generata in 0.522 secunde