105 ani de la cel mai grav accident feroviar din România, în care a pierit „părintele” hidrografiei, Alexandru Cătuneanu

550
Marinarii constănțeni au adus un pios omagiu comandorului de marină Alexandru Cătuneanu și celor aproximativ 1000 de oameni, militari și civili, care și-au pierdut viața în cea mai mare catastrofă feroviară produsă în România, în urmă cu 105 ani, pe 13 ianuarie 1917, în comuna Ciurea din județul Iași.

Tragicul eveniment a avut loc în contextul Primului Război Mondial, când un tren arhiplin, cu oameni care se retrăgeau din calea războiului, a deraiat în apropiere de gara din Ciurea. Tragedia s-a produs în jurul orei 1.00 din dimineaţa zilei de 1 ianuarie 1917, când trenul remorcat de două locomotive a rămas fără frâne pe o porţiune în pantă a căii ferate dintre gările Bârnova şi Ciurea. Mecanicii au încercat din răsputeri să semnalizeze acustic problema controlorilor din vagoane, însă din cauza aglomeraţiei extreme, aceştia n-au putut ajunge să acţioneze frânele de mână cu care erau dotate vagoanele. Recepţionând semnalele lansate de mecanicii locomotivei, angajaţii căilor ferate din staţia Ciurea au activat un macaz, astfel încât trenul să intre pe linia 2 şi să se evite coliziunea cu o garnitură formată din vagoane cu păcură care staţionau pe linia 1. Numai că din cauza vitezei foarte mari, doar locomotiva şi încă un vagon au reuşit să treacă pe linia 2, celelalte vagoanele au deraiat și s-au ciocnit de cisternele de combustibil, declanşând o explozie şi un incendiu enorm. Trenul a ars ca o torţă în mai puţin de două ore și foarte puţine dintre victimele accidentului au mai putut fi identificate.

Din acest motiv, autorităţile au luat decizia de a îngropa trupurile carbonizate într-o groapă comună săpată în apropiere de Gara Ciurea, la o distanţă de 500 de metri de clădirea gării. Un bilanţ făcut public câţiva ani mai târziu arată că peste 1.000 de oameni şi-au pierdut viaţa în această catastrofă, acesta fiind cel mai grav accident feroviar din istoria României.

În accidentul de la Ciurea, și-a găsit sfârșitul și comandorul de marină Alexandru Cătuneanu, cel care a pus bazele Hidrografiei în țara noastră şi a realizat prima hartă de navigație pentru coasta României de la Marea Neagră. Harta, întocmită de comandorul Cătuneanu, a fost premiată cu medalia de aur la Expoziția Universală de la Paris, în anul 1900.

Reamintim că anul trecut, în luna iunie, Primăria Comunei Ciurea a amplasat bustul comandorului Alexandru Cătuneanu în Parcul Memorial „Ciurea 1917”, în prezența autorităților publice locale și județene, a strănepotului comandorului Cătuneanu, precum și a reprezentanților Forțelor Navale Române.

Forțele Navale Române și Primăria comunei Ciurea, au început, în anul 2016, o serie de activități dedicate cinstirii memoriei comandorului Alexandru Cătuneanu, care cuprinde simpozioane, realizarea unei troițe la locul producerii catastrofei feroviare de la Ciurea, în cinstea tuturor victimelor tragicului accident, acordarea denumirii „Comandor Alexandru Cătuneanu” Școlii Gimnaziale din satul Lunca Cetățuii, precum și participarea elevilor din comună la programul „Cadet în Forțele Navale”.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.309 secunde