Vreți șosele de calitate? Faceți reforma achizițiilor publice!
În urmă cu zece ani, directorul unei firme de construcții din România, care tocmai pierduse o licitație, mi-a declarat "off record": "Șosele din țara noastră se fac cu 50% asfalt și 50% corupție. De-aia nu sunt de calitate".
În replică, i-am spus că prea sare calul și i-am amintit proverbul: "Vulpea, când n-ajunge la struguri, spune că-s acri". N-a trecut anul de la finalizarea lucrării respective și aveam să constat că omul avusese dreptate: partea de 50% asfalt era plină de gropi.
Sâmbătă dimineață, la o cafea, am stat vreo două ore la taclale cu un prieten, patronul unei mari companii producătoare de materiale de construcții. Dintr-una într-alta am ajuns la tema legăturii dintre licitațiile pentru achiziții publice, corupție și calitatea lucrărilor de investiții din România.
Interlocutorul m-a anunțat că, împreună cu alți patroni din sectorul construcțiilor și materialelor de construcții, din Constanța, va elabora un proiect de reformare a sistemului de licitații la lucrările de infrastructură. Printre altele, va propune următoarele:
- marja de variație a ofertelor față de pre-țul de pornire (determinat pe baza standar-delor de cost) să nu depășească 10%;
- ponderea elementului tehnic, al dotărilor, managementului și experienței în executarea unor lucrări similare să fie cea mai mare în punctajul total;
- firmele să facă dovada că au personal calificat și au în proprietate utilajele și instalațiile necesare. Aceleași cerințe trebuie să fie îndeplinite de subcontractori;
- în caietul de sarcini, să se prevadă obligația beneficiarului de a suporta diferențele de costuri determinate de creșterea prețurilor (la carburanți, energie electrică, materiale), de majorarea taxelor și impozitelor și de diferențele de curs valutar.
Respectarea acestor cerințe va avea numeroase efecte pozitive:
- firmele neserioase vor fi eliminate, din start, de la licitațiile pentru lucrări publice. În prezent, riscul ca acestea să câștige licitațiile este de 50 - 70%;
- licitațiile nu vor mai fi adjudecate de cei ce oferă prețuri de dumping și care, apoi, sunt nevoiți să sacrifice calitatea lucrărilor, pentru a face față costurilor și a obține profitul preconizat;
- corupția va scădea până la dispariție, întrucât sistemul va avea un grad înalt de obiectivitate, va fi transparent și deloc permisiv pentru sforării.
Proiectul va fi supus dezbaterii patro-natului din construcții, îmbunătățit și înaintat guvernului și parlamentului.
Cum vor reacționa politicienii? Dar birocrații din eșaloanele doi și trei ale administrației centrale? Mă tem că deloc bine. Dacă nici din asfalt nu pot ciupi, vor fi condamnați să mănânce doar din salariu, ca omul de rând. Păi, asta-i viață, ăsta-i trai?
În replică, i-am spus că prea sare calul și i-am amintit proverbul: "Vulpea, când n-ajunge la struguri, spune că-s acri". N-a trecut anul de la finalizarea lucrării respective și aveam să constat că omul avusese dreptate: partea de 50% asfalt era plină de gropi.
Sâmbătă dimineață, la o cafea, am stat vreo două ore la taclale cu un prieten, patronul unei mari companii producătoare de materiale de construcții. Dintr-una într-alta am ajuns la tema legăturii dintre licitațiile pentru achiziții publice, corupție și calitatea lucrărilor de investiții din România.
Interlocutorul m-a anunțat că, împreună cu alți patroni din sectorul construcțiilor și materialelor de construcții, din Constanța, va elabora un proiect de reformare a sistemului de licitații la lucrările de infrastructură. Printre altele, va propune următoarele:
- marja de variație a ofertelor față de pre-țul de pornire (determinat pe baza standar-delor de cost) să nu depășească 10%;
- ponderea elementului tehnic, al dotărilor, managementului și experienței în executarea unor lucrări similare să fie cea mai mare în punctajul total;
- firmele să facă dovada că au personal calificat și au în proprietate utilajele și instalațiile necesare. Aceleași cerințe trebuie să fie îndeplinite de subcontractori;
- în caietul de sarcini, să se prevadă obligația beneficiarului de a suporta diferențele de costuri determinate de creșterea prețurilor (la carburanți, energie electrică, materiale), de majorarea taxelor și impozitelor și de diferențele de curs valutar.
Respectarea acestor cerințe va avea numeroase efecte pozitive:
- firmele neserioase vor fi eliminate, din start, de la licitațiile pentru lucrări publice. În prezent, riscul ca acestea să câștige licitațiile este de 50 - 70%;
- licitațiile nu vor mai fi adjudecate de cei ce oferă prețuri de dumping și care, apoi, sunt nevoiți să sacrifice calitatea lucrărilor, pentru a face față costurilor și a obține profitul preconizat;
- corupția va scădea până la dispariție, întrucât sistemul va avea un grad înalt de obiectivitate, va fi transparent și deloc permisiv pentru sforării.
Proiectul va fi supus dezbaterii patro-natului din construcții, îmbunătățit și înaintat guvernului și parlamentului.
Cum vor reacționa politicienii? Dar birocrații din eșaloanele doi și trei ale administrației centrale? Mă tem că deloc bine. Dacă nici din asfalt nu pot ciupi, vor fi condamnați să mănânce doar din salariu, ca omul de rând. Păi, asta-i viață, ăsta-i trai?
Articole pe aceeași temă
Joi, 22 Decembrie 2011
Miercuri, 19 Octombrie 2011
Joi, 27 Octombrie 2011
Adio mașini înmatriculate în Bulgaria:Poliția vrea să limiteze circulația lor pe teritoriul României
Marţi, 23 August 2011
Marţi, 03 Mai 2011
Vineri, 28 Mai 2010
Joi, 27 Mai 2010